Min baby er fed!

27. juli 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Min baby er fed!

Kære Helen,

Tak for dit svar ang. den manglende rytme i hverdagen. Jeg er allerede tilbage, da nye spørgsmål presser sig på, og min sundhedsplejerske er på ferie.

Vi arbejder på det med de tre lure, og det fungerer underligt nok fint. Efter jeg er begyndt at lade hende være længere vågen, som du anbefalede, så lykkes det meget bedre at få hende til at sove. Hvis jeg er heldig, så kan jeg nu lægge hende i vuggen, synge en vise (Langt ude i skoven lå et lille...), og så drejer hun hovedet og sover.

Hun vil hellere ligge i vuggen efter at jeg har givet hende en pude. Før rutchede hovedet nemlig fra side til side, når man vuggede vuggen, men det undgår vi med puden. Jeg ved godt, at man egentlig anbefaler, at de ikke har en pude, men tror du ikke, at det er ok nu, hvor hun er næsten 3 1/2 mdr gammel?? Den er ikke meget tyk (puden), og er beregnet til babyer.

Vi har iøvrigt lånt en skråstol, og den er også en succes. På tidspunkter hvor hun ellers normalt ville skulle svinges i liften, så kan den nogen gange bruges i stedet for.

Jeg får også lagt hende på maven hver dag, nu hvor du har understreget, at det skal hun HVER dag. Og jeg har da opdaget, at hun faktisk godt selv kan løfte hovedet, hvis bare der er en pude under brystet.

Hannah er meget glad for legetøj nu, så vi har også købt en masse Lamaze-ting til hende, som er en stor succes. Alt i alt går det jo fint. Vi ammer lidt oftere om dagen, for hun er åbenbart meget sulten. Men det bekymrer mig efterhånden ret meget, at hun er så kæmpestor. Hun har faktisk næsten bryster. Andre spædbørnsmødre skal altid kommentere det, og det gør mig virkelig usikker (heldigvis ikke dem fra mødregruppen, men alle andre).

Hannah er ellers utrolig ...

Annonce

... smuk: tæt mørkt bølget hår, nougathud (hun er halv-halv), smilehuller og store dådyrøjne. Men jeg føler, at alle synes, hun er for fed. Hvad skal jeg gøre - hvad hvis hun bare bliver ved med at tage på i den fart, så bliver hun jo gigantisk, når hun er 1 år (hun er fra d.22 april og vejer 8 kg og 300 gram allerede).

Om natten ammer hun også alt for meget. Hun starter natten i vuggen (sover ca. kl.22). Så vækker hun mig kl.02 for at amme. Vi ammer, og hun sover videre, men resten af natten vækker hun mig EN GANG I TIMEN for at amme. Jeg har prøvet at stå op med hende i stedet, men så bliver hun helt ulykkelig, for hun vil ikke op, hun vil bare amme og sove videre. Jeg har tænkt, at når hun bliver 4 mdr (er det når de er 16 uger-eller tæller man mdr på en anden måde?), så bør vi gå over til mme i stedet for bryst, for det mætter mere, og så behøver hun ikke spise så ofte (tror også hun får lidt ondt i maven af al det natteammeri).

Da storesøster var 5 mdr gik vi fra den ene dag til den anden over til mme (fordi jeg skulle have noget medicin, som kunne gå i mælken), og hun blev altså meget nemmere - sov pludselig igennem osv (hun havde ellers også ammet nætterne igennem)..ja jeg tror næsten, hun fik det bedre af det.

Er det bedre (for babyen) at trappe ud af amning end at stoppe pludseligt og skifte til mme fra den ene dag til den anden??
Jeg skal begynde arbejde, når hun er 5 mdr, så vi skal under alle omstændigheder stoppe amning, da min mand skal have barsel, og han vil helst ikke have at hun er ammebesat (hans ord), når han skal have hende hele dagen alene.

Ja, det var en masse spørgsmål, men jeg tør ikke tage så store beslutninger uden at diskutere det med en professionel.

Kærlig hilsen
MAJ

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren