Brev:
Min baby er fed!
27. juli 2008
Alder:
3 mdr.
Min baby er fed!
Kære Helen,
Tak for dit svar ang. den manglende rytme i hverdagen. Jeg er allerede tilbage, da nye spørgsmål presser sig på, og min sundhedsplejerske er på ferie.
Vi arbejder på det med de tre lure, og det fungerer underligt nok fint. Efter jeg er begyndt at lade hende være længere vågen, som du anbefalede, så lykkes det meget bedre at få hende til at sove. Hvis jeg er heldig, så kan jeg nu lægge hende i vuggen, synge en vise (Langt ude i skoven lå et lille...), og så drejer hun hovedet og sover.
Hun vil hellere ligge i vuggen efter at jeg har givet hende en pude. Før rutchede hovedet nemlig fra side til side, når man vuggede vuggen, men det undgår vi med puden. Jeg ved godt, at man egentlig anbefaler, at de ikke har en pude, men tror du ikke, at det er ok nu, hvor hun er næsten 3 1/2 mdr gammel?? Den er ikke meget tyk (puden), og er beregnet til babyer.
Vi har iøvrigt lånt en skråstol, og den er også en succes. På tidspunkter hvor hun ellers normalt ville skulle svinges i liften, så kan den nogen gange bruges i stedet for.
Jeg får også lagt hende på maven hver dag, nu hvor du har understreget, at det skal hun HVER dag. Og jeg har da opdaget, at hun faktisk godt selv kan løfte hovedet, hvis bare der er en pude under brystet.
Hannah er meget glad for legetøj nu, så vi har også købt en masse Lamaze-ting til hende, som er en stor succes. Alt i alt går det jo fint. Vi ammer lidt oftere om dagen, for hun er åbenbart meget sulten. Men det bekymrer mig efterhånden ret meget, at hun er så kæmpestor. Hun har faktisk næsten bryster. Andre spædbørnsmødre skal altid kommentere det, og det gør mig virkelig usikker (heldigvis ikke dem fra mødregruppen, men alle andre).
Hannah er ellers utrolig smuk: tæt mørkt bølget hår, nougathud (hun er halv-halv), smilehuller og store dådyrøjne. Men jeg føler, at alle synes, hun er for fed. Hvad skal jeg gøre - hvad hvis hun bare bliver ved med at tage på i den fart, så bliver hun jo gigantisk, når hun er 1 år (hun er fra d.22 april og vejer 8 kg og 300 gram allerede).
Om natten ammer hun også alt for meget. Hun starter natten i vuggen (sover ca. kl.22). Så vækker hun mig kl.02 for at amme. Vi ammer, og hun sover videre, men resten af natten vækker hun mig EN GANG I TIMEN for at amme. Jeg har prøvet at stå op med hende i stedet, men så bliver hun helt ulykkelig, for hun vil ikke op, hun vil bare amme og sove videre. Jeg har tænkt, at når hun bliver 4 mdr (er det når de er 16 uger-eller tæller man mdr på en anden måde?), så bør vi gå over til mme i stedet for bryst, for det mætter mere, og så behøver hun ikke spise så ofte (tror også hun får lidt ondt i maven af al det natteammeri).
Da storesøster var 5 mdr gik vi fra den ene dag til den anden over til mme (fordi jeg skulle have noget medicin, som kunne gå i mælken), og hun blev altså meget nemmere - sov pludselig igennem osv (hun havde ellers også ammet nætterne igennem)..ja jeg tror næsten, hun fik det bedre af det.
Er det bedre (for babyen) at trappe ud af amning end at stoppe pludseligt og skifte til mme fra den ene dag til den anden??
Jeg skal begynde arbejde, når hun er 5 mdr, så vi skal under alle omstændigheder stoppe amning, da min mand skal have barsel, og han vil helst ikke have at hun er ammebesat (hans ord), når han skal have hende hele dagen alene.
Ja, det var en masse spørgsmål, men jeg tør ikke tage så store beslutninger uden at diskutere det med en professionel.
Kærlig hilsen
MAJ