Svar: Vælger brystet fra
27. juli 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Line
Det er bestemt ikke udsædvanligt at børn vælger amningen fra i netop 10 måneders alderen og hvis du har det godt med at stoppe amning nu, så er det helt fint. Et eller andet sted, så er det jo lettest at stoppe, når både mor og barn er enige om at det er tid:o)
Har du det derimod svært med det og vil du gerne amme mere, så skal du blive ved med at lægge hende til og tilbyde hende brystet og ofte vil man så godt kunne bibeholde amningen i længere tid - det betyder dog så også at man så skal være indstillet på at det dig dig som mor der så skal sige stop, når du ikke vil mere. Overhører man barnets signaler om ammestop og vedbliver at amme, så er det mor der skal stoppe og tage den beslutning, man kan ikke gå ud fra at barnet så selv vil sige fra ...
Der er med den alder Luna har ikke nogen grund til at introducere en flaske, hun skal jo af med den om et par måneder så det vil næsten være synd.
Det kan være en god idé ikke at lade hende overgå fuldt til komælk, men fortsat tilbyde hende lidt mme og det kan du så give hende koldt af en kop som nu, eller bruge det i grød og mos. Ellers spiser hun jo mere og mere familiemad nu, så det er begrænset, hvor meget mme du kan få i hende og så må det så være sådan.
Hendes samlede mælkebehov er ca 500ml dagligt. Det bliver normalt dækket ind via et glas sødmælk morgen og aften, en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen og så den mælk der naturligt indgår i madlavningen, i lidt ost osv. som hun kan tilbydes dagen igennem.
Du bør fortsætte med jerntilskud til hun er et år og det samme med d-dråber, får hun jern ved siden af er indtag af mme ikke helt så nødvendigt. Men som sagt er det fint at tilbyde hende lidt mme indtil hun er 12 måneder gammel og så der overgå fuldt til komælk og forskellige komælksprodukter. Fra 12 måneders alderen kan hun i øvrigt gå over til letmælk.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske