Svar: Vælger brystet fra

27. juli 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Line

Det er bestemt ikke udsædvanligt at børn vælger amningen fra i netop 10 måneders alderen og hvis du har det godt med at stoppe amning nu, så er det helt fint. Et eller andet sted, så er det jo lettest at stoppe, når både mor og barn er enige om at det er tid:o)

Har du det derimod svært med det og vil du gerne amme mere, så skal du blive ved med at lægge hende til og tilbyde hende brystet og ofte vil man så godt kunne bibeholde amningen i længere tid - det betyder dog så også at man så skal være indstillet på at det dig dig som mor der så skal sige stop, når du ikke vil mere. Overhører man barnets signaler om ammestop og vedbliver at amme, så er det mor der skal stoppe og tage den beslutning, man kan ikke gå ud fra at barnet så selv vil sige fra ...

Der er med den alder Luna har ikke nogen grund til at introducere en flaske, hun skal jo af med den om et par måneder så det vil næsten være synd.

Det kan være en god idé ikke ...

Annonce

... at lade hende overgå fuldt til komælk, men fortsat tilbyde hende lidt mme og det kan du så give hende koldt af en kop som nu, eller bruge det i grød og mos. Ellers spiser hun jo mere og mere familiemad nu, så det er begrænset, hvor meget mme du kan få i hende og så må det så være sådan.

Hendes samlede mælkebehov er ca 500ml dagligt. Det bliver normalt dækket ind via et glas sødmælk morgen og aften, en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen og så den mælk der naturligt indgår i madlavningen, i lidt ost osv. som hun kan tilbydes dagen igennem.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du bør fortsætte med jerntilskud til hun er et år og det samme med d-dråber, får hun jern ved siden af er indtag af mme ikke helt så nødvendigt. Men som sagt er det fint at tilbyde hende lidt mme indtil hun er 12 måneder gammel og så der overgå fuldt til komælk og forskellige komælksprodukter. Fra 12 måneders alderen kan hun i øvrigt gå over til letmælk.

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder