Svar: Amning og udtrapning
25. juli 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Stine
Det lyder fint at bibeholde de to måltider skemad og gå stille og roligt frem, så Tildes mave bedre kan følge med. Det er helt okay.
Med hensyn til ammeudtrapning, så er det sådan at børn har behov for modermælk eller modermælkserstatning indtil de er 12 måneder gamle. Først fra 9 måneder kan komælk og komælksprodukter begynde at udgøre en større del af deres indtag og ved siden af dette skal barnet altså fortsat ammes eller drikke flaske.
Hvis du således ønsker at stoppe med at amme, så er det en flaske din datter skal have. Det vil være problematisk at nå op på den mængde mælk hun har behov for, hvis hun ikke tager flaske. Lige nu ligger hendes mælkbehov på ca 1000ml dagligt, i takt med at hun begynder at spise mere og mere skemad, så falder behovet til ca 750ml mælk dagligt og først efter 10 måneders alderen nedsættes behovet til ca 500ml dagligt. Det svarer i denne alder til at man ammer eller giver flaske 2 gange dagligt og supplerer med lidt tykmælk, ost, mælk via sovs osv.
At trappe ud af amning er således helt okay, det kræver bare at barnet er i stand til at indtage sit mælkebehov på anden vis, - at barnet vil tage flaske eller kan drikke store mængder af en kop ... At udtrappe amning uden flaske er muligt, men altså ikke før barnet så er 9-10 måneder gammelt og dermed i stand til at drikke mere af kop og også kan tilbydes større mængder komælk og komælksprodukter.
Det er super godt og meget vigtigt at Tilde vil tage flasken og at det lige nu er med vand eller modermælk er helt fint. Jo ældre Tilde bliver, jo sværere bliver det at få hende til at tage imod andet end bryst og derfor har du fuldstændig ret i at det vil være rigtig godt, hvis I dagligt kunne forsøge med en flaske, så hun vender sig til dette. Det kunne f.eks. være en flaske vælling eller mme om aftenen.
I må meget gerne blande modermælk og mme, hvis du tror at det kan få hende til at drikke mælken. I må også meget gerne forsøge at tilsætte lidt sukker til mme. Modermælk er betydeligt mere sødt i smagen og det gør at børn naturligt foretrækker den søde smag. I kan komme ca 1 tsk sukker i 100ml mme. Det kunne jo godt lyde som om at det er smagen af mme Tilde ikke bryder sig om.
Du kan også købe forskellige typer af mme, evt. låne fra andre i mødregruppen for at finde ud af om hun bedre kan lide noget end noget andet. Det smager nemlig meget forskelligt alt efter hvad produkt man vælger.
Så ja I skal ikke bare fortsætte med at prøve, det vil være en rigtig god idé at holde fast i flaske en gang dagligt, som en del af rutinen, så hun bibeholder sin accept af flasken. Lad derfor far tage over med flaske, når du har behov for en pause og hav det godt med det. I flasken kan så være udmalket modermælk, mme evt med sukker eller vand ...
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske