Svar: Amning og udtrapning

25. juli 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Stine

Det lyder fint at bibeholde de to måltider skemad og gå stille og roligt frem, så Tildes mave bedre kan følge med. Det er helt okay.

Med hensyn til ammeudtrapning, så er det sådan at børn har behov for modermælk eller modermælkserstatning indtil de er 12 måneder gamle. Først fra 9 måneder kan komælk og komælksprodukter begynde at udgøre en større del af deres indtag og ved siden af dette skal barnet altså fortsat ammes eller drikke flaske.

Hvis du således ønsker at stoppe med at amme, så er det en flaske din datter skal have. Det vil være problematisk at nå op på den mængde mælk hun har behov for, hvis hun ikke tager flaske. Lige nu ligger hendes mælkbehov på ca 1000ml dagligt, i takt med at hun begynder at spise mere og mere skemad, så falder behovet til ca 750ml mælk dagligt og først efter 10 måneders alderen nedsættes behovet til ca 500ml dagligt. Det svarer i denne alder til at man ammer eller giver flaske 2 gange dagligt og supplerer med lidt tykmælk, ost, mælk via sovs osv.

At trappe ud af amning er således helt okay, det kræver bare at barnet er i stand til at indtage sit mælkebehov på anden vis, - at barnet vil tage flaske eller kan drikke store mængder af en kop ... At udtrappe amning uden flaske er muligt, men altså ikke før barnet så er 9-10 måneder gammelt og dermed i stand til at drikke mere af kop og også kan tilbydes større mængder komælk og ...

Annonce

... komælksprodukter.

Det er super godt og meget vigtigt at Tilde vil tage flasken og at det lige nu er med vand eller modermælk er helt fint. Jo ældre Tilde bliver, jo sværere bliver det at få hende til at tage imod andet end bryst og derfor har du fuldstændig ret i at det vil være rigtig godt, hvis I dagligt kunne forsøge med en flaske, så hun vender sig til dette. Det kunne f.eks. være en flaske vælling eller mme om aftenen.

I må meget gerne blande modermælk og mme, hvis du tror at det kan få hende til at drikke mælken. I må også meget gerne forsøge at tilsætte lidt sukker til mme. Modermælk er betydeligt mere sødt i smagen og det gør at børn naturligt foretrækker den søde smag. I kan komme ca 1 tsk sukker i 100ml mme. Det kunne jo godt lyde som om at det er smagen af mme Tilde ikke bryder sig om.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan også købe forskellige typer af mme, evt. låne fra andre i mødregruppen for at finde ud af om hun bedre kan lide noget end noget andet. Det smager nemlig meget forskelligt alt efter hvad produkt man vælger.

Så ja I skal ikke bare fortsætte med at prøve, det vil være en rigtig god idé at holde fast i flaske en gang dagligt, som en del af rutinen, så hun bibeholder sin accept af flasken. Lad derfor far tage over med flaske, når du har behov for en pause og hav det godt med det. I flasken kan så være udmalket modermælk, mme evt med sukker eller vand ...

Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder