Svar: Ammestop når mor begynder arbejde

20. juli 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Charlotte

Det bedste tidspunkt at stoppe amning på er når både mor og barn er enige om at det skal være sådan. Så går det ofte fuldstændig gnidningsløst og det lyder som om at din datter stille og roligt selv er ved at sige fra. Det synes jeg som udgangspunkt at man skal acceptere og derfor vil jeg foreslå dig at du i stedet forsøger at sikre hende lidt ekstra mælk ved netop at bruge mme i grød og mos, tilbyde hende sødmælk af kop, surmælksprodukter mv.

Hun bliver som du skriver 11 måneder, når du begynder arbejde og det vil være helt fint at stoppe, hvis hun selv siger fra der. Man kan naturligvis ikke vide om hun pludselig gerne vil ammes om aftenen, når I er adskilt i løbet af dagen. Det kan sagtens være, det kan dog også være modsat og måske tiden til et nyt putteritual med en kop lun mælk og en banan er passende ...:o)

Hun når sandsynligvis ikke op på 400ml mme dagligt og derfor skal hun naturligvis fortsætte med sit daglige jerntilskud indtil hun er et år. Ellers skal hun spise fuldstændig normalt, mere og mere familiemad, drikke vand som er den bedste tørstslukker og så drikke mælk et par gange om dagen sammen med en portion tykmælk eller lignende - det vil være rigtig fint.

Jeg ser ingen grund til at du ...

Annonce

... begynder at lægge hende til brystet tidlig morgen, når hun sover på det tidspunkt, lad hende endelig vågne af sig selv.

Hun kan godt få både sit mælkebehov og væskebehov dækket når du starter på arbejde og derfor kan du fint stoppe amning, som det passer bedst og hun viser behov for.

En plan for dagen ser således ud:

Morgen: Havregrød lavet med mme, mme/sødmælk i kop

Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden, kød, grøntsager, vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Puttes til middagslur

Eftermiddag: En lille portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, lidt ost. Vand af kop.

Aften: Aftensmad som familien spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager. Fortsat noget most og noget i stykker. Sødmælk/mme af kop

En portion frugtgrød med sødmælk til dessert, eller man kan tilbyde en godnatgrød lavet med mme.

Puttes til natten med en kop mælk og en banan

Nat: Tilbydes vand, hvis hun vågner og er tørstig

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, det kan fint lade sig gøre at sikre hendes behov for mælk og væske selvom du ikke ammer, når hun bliver 11 måneder.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder