Svar: Ammestop når mor begynder arbejde
20. juli 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Charlotte
Det bedste tidspunkt at stoppe amning på er når både mor og barn er enige om at det skal være sådan. Så går det ofte fuldstændig gnidningsløst og det lyder som om at din datter stille og roligt selv er ved at sige fra. Det synes jeg som udgangspunkt at man skal acceptere og derfor vil jeg foreslå dig at du i stedet forsøger at sikre hende lidt ekstra mælk ved netop at bruge mme i grød og mos, tilbyde hende sødmælk af kop, surmælksprodukter mv.
Hun bliver som du skriver 11 måneder, når du begynder arbejde og det vil være helt fint at stoppe, hvis hun selv siger fra der. Man kan naturligvis ikke vide om hun pludselig gerne vil ammes om aftenen, når I er adskilt i løbet af dagen. Det kan sagtens være, det kan dog også være modsat og måske tiden til et nyt putteritual med en kop lun mælk og en banan er passende ...:o)
Hun når sandsynligvis ikke op på 400ml mme dagligt og derfor skal hun naturligvis fortsætte med sit daglige jerntilskud indtil hun er et år. Ellers skal hun spise fuldstændig normalt, mere og mere familiemad, drikke vand som er den bedste tørstslukker og så drikke mælk et par gange om dagen sammen med en portion tykmælk eller lignende - det vil være rigtig fint.
Jeg ser ingen grund til at du begynder at lægge hende til brystet tidlig morgen, når hun sover på det tidspunkt, lad hende endelig vågne af sig selv.
Hun kan godt få både sit mælkebehov og væskebehov dækket når du starter på arbejde og derfor kan du fint stoppe amning, som det passer bedst og hun viser behov for.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen: Havregrød lavet med mme, mme/sødmælk i kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden, kød, grøntsager, vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag: En lille portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, lidt ost. Vand af kop.
Aften: Aftensmad som familien spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager. Fortsat noget most og noget i stykker. Sødmælk/mme af kop
En portion frugtgrød med sødmælk til dessert, eller man kan tilbyde en godnatgrød lavet med mme.
Puttes til natten med en kop mælk og en banan
Nat: Tilbydes vand, hvis hun vågner og er tørstig
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, det kan fint lade sig gøre at sikre hendes behov for mælk og væske selvom du ikke ammer, når hun bliver 11 måneder.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske