Svar: Udækket suttebehov, overvejelser om ammestop og hvornår gå hele natten uden mælk

15. juli 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Karen

Det lyder rigtig fint at følge en fast plan for dagen, to lure dagligt og amning 2-3 gange dagligt - her er du nødt til at være lidt fleksibel præcist som du beskriver.

Selvom han er glad for brystet og virker til at have et stort suttebehov, så lyder det fornuftigt at du forsøger at holde amningerne ned på de netop 2 evt. 3 gange dagligt. Han store søgen mod dig og din hud, din nærhed kan sagtens hænge sammen med at han på den ene side er igang med at adskille sig lidt fra dig, øve sig selv i at gå mere og mere ud i verden på egen hånd, blive lidt mere selvstændig samtidig med at han netop på grund af dette, har et meget stort tryghedsbehov og behov for at vide at du er der for ham.

Det lyder som om at det at sutte og det at blive ammet har været utroligt tryghedsgivende for din dreng, og stadig er det, hvilket er helt normalt. Samtidig kan hans 'sugen sig til dig' ses som et udtryk for kærtegn, at han kysser dig, men endnu ikke mestrer dette - det skal han dog nok få lært:o)

Der er desværre nok ikke så meget at gøre ved det, det du forsøger med fysisk nærhed på anden vis osv. lyder rigtig fint og det lyder som du også selv er inde på, som om at det er en periode lige nu.

Med hensyn til hans vægring mod at skulle sove om dagen, så lyder dette også helt alderssvarende og kan sagtens være et udtryk for at han nu begynder at øve lidt mere selvstændighed og viser egen vilje. Han protesterer sikkert også nogle gange mod at blive skiftet, vil ikke spise sin mad osv. Altså små protester som hører alderen til.

Det kan her være en god idé at trille ham en tur i barnevognen, men lade ham starte med at sidde op. Det at sidde op, mærke vinden i ansigtet, studere verden og blive fyldt ...

Annonce

... op med indtryk er en måde at møde ham på og den udforskningstrang han har. Når han så viser tegn til træthed, så kan du lægge ham ned, putte ham, hvorefter han så kan falde i søvn uden bryst og uden at du skal gå med ham og vugge ham til ro:o)

At amningen indgår som en del af putteritualet når han skal sove om aftenen er helt naturligt og jeg synes du skal forsøge at se dette som noget der er helt okay og problemfrit. Når tiden kommer og I er parate til at stoppe amning, så kan den erstattes med en kop mælk og en godnathistorie. Det kan godt være at det ikke bliver når han er 12 måneder, men i stedet først når han er 15 måneder - men det er så også helt okay. I nyder jo begge amningen og den rolige stund og nærhed det giver jer, så det gør jo ikke spor, hvis du ender med at amme et par måneder mere end du umiddelbart havde regnet med:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

De fleste børn vil efter 10 måneders alderen begynde at kunne sove med amningen for at falde til ro og så ikke få mælk resten af aftenen eller natten. I stedet vil de kunne få en tår vand, hvis de vågner af en drøm, virker søgende og tørstige. Det er forskelligt, hvad rytme der passer bedst. Nogle vælger fortsat at bibeholde den tidlige morgenamning, fordi den gør at barnet lige sover en times tid mere, andre vælger at springe morgenamningen helt over og starte dagen med grød.

Du kan altså godt begynde at arbejde på og forvente at din dreng ammes inden sengetid, men så ikke får mælk igen før næste morgen tidlig. Vågner han og er tørstig, så kan han få en tår vand ... Det kan her være en fordel at far tager over, da han ikke forbindes med mælk eller bryst:o)

Jeg håber ovenstående tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :o) God weekend.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder