Udækket suttebehov, overvejelser om ammestop og hvornår gå hele natten uden mælk

15. juli 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Udækket suttebehov, overvejelser om ammestop og hvornår gå hele natten uden mælk

Kære Helen,

Så er min lille søn blevet godt 10 måneder. Vi følger i store træk planen fra tidligere, så han får 4 gange skemad om dagen, 2 lure i løbet af dagen (samlet varighed 1½-2½ timer) og bliver ammet som hovedregel 2 men enkelte gange 3 gange i døgnet. Han bliver puttet til aften et sted mellem 19 og 19.30 og står op ved syv-tiden om morgenen. Enkelte gange har han sovet igennem, men de fleste nætter vågner han en enkelt gang. Nogle gange kan han let lægges igen, andre gange er vi oppe en til to timer.

Han har i en lang periode været relativt let at lægge om aftenen. Han bliver skiftet og puttet i nattøj, får børstet tænder, bliver ammet, kommer op på skulderen og bøvser (har han stadig behov for...) og får sunget en lille sang. Herefter bliver han lagt i sin seng, hvor jeg holder hænderne på ham et par minutter. Enten falder han i søvn her ellers triller han om på maven og møfler lidt rundt i sengen og sover i løbet af en 5 minutter. Nogle gange begynder han dog også at græde meget og skal lige op og holdes om igen førend han kan lægges igen. Andre gange hænder det, at han falder i søvn allerede inden jeg når at få ham i sengen.

Om dagen er han noget sværere at putte til sine lure, da der ikke skal så meget til for at forstyrre hans indsovning. Til den ene lur bliver han ammet, båret rundt og sunget for, hvorefter jeg forsøger at lægge ham i barnevognen inden han sover helt. Til den anden lur er vi ofte ude at gå med klapvognen, som han så falder i søvn i.

På det seneste er det som om at han har et stort udækket suttebehov, hvis han er træt. Det gælder både om dagen og om aftenen og hvis han vågner om natten. Han sutter hvor som helst han kan få fat på mig, så jeg har store blå sugemærker på armene, halsen og ansigtet.

Han bruger ikke ...

Annonce

... sut og tager ikke sutteflaske. Jeg har forsøgt at give ham en sut, når han sutter på mig, men den vil han ikke have. Han har også en sutteklud, men den virker heller ikke. Det eneste han vil sutte på er mig, og han bliver meget, meget ked af det, hvis jeg fjerner ham fra hans suttested. Hvad tror du dette pludselige behov skyldes, og hvordan kan jeg hjælpe ham uden at jeg selv ligner en, der har fået klø?

Han bliver som nævnt fortsat ammet inden han bliver puttet, og der er ingen tvivl om, at amningen er en meget væsentligt del af at køre ham ned i tempo og få ham til at forstå, at dagen er slut. Jeg er fortsat glad for at amme ham og vi hygger os, men jeg regner dog med at holde op med at amme ham, når han er 1 år. Med hans aktuelt meget store suttebehov gør jeg mig derfor en del tanker om, hvordan vi dog skal få fjernet amningen som del af putteritualet uden at det hele ender i gråd og tårer. Har du nogle gode råd?

I forbindelse med at han er blevet 10 måneder er jeg ved at skære den tidlige morgenamning væk, så han kun ammes ved putning og en gang i løbet af formiddagen. Men hvornår kan jeg forvente at han kan gå hele natten uden mad og mælk? Er der en tommelfingerregel ligesom at han ved 6 måneder forventedes at kunne gå 5-6 timer uden? Nogle gange sover han som nævnt igennem, men ofte vågner han en enkelt gang. Det er mig dog uklart om han vågner fordi han har behov for noget, eller om han blot synes at det er hyggeligt at blive ammet, nu hvor han alligvel er vågen.

Han er fint med motorisk - har længe været i gang med "møbel-gang" og øver sig meget på at stå uden støtte, men jeg har ikke indtrykket af, at der lige nu sker en helt ekstraordinær udvikling. Han bliver bare stille og roligt mere og mere sikker på benene.

Venlig hilsen
Karen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder