Svar: Har min søn kolik eller skal han have mere mælk?
15. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Kære frustrerede mor
Tillykke med din lille dreng og tak for dit brev, - det er nogle rigtigt gode overvejelser du gør dig og jeg må indrømme at jeg synes det vil være rigtig godt, hvis du kunne supplere din amning med en flaske en gang imellem.
Der er for mig at se en helt klar sammenhæng imellem den måde din dreng spiser på - meget kortvarig amning og slippe hele tiden og det faktum at han græder meget og virker til at have mavekneb. Det lyder ganske sandsynligt at han har mavekneb fordi han får forholdsvis meget af den lidt mere vandholdige mælk og fordi han, når han slipper, tager fat osv. hele tiden - naturligt sluger meget luft.
Der er ikke noget i vejen med din mælk rent næringsmæssigt, det vidner hans vægtøgning også om - han tager jo fint på. Det handler mere om måden han spiser på og spørgsmålet er hvorfor han spiser på denne måde ... Kunne det tænkes at han har kort tungebånd?
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne få ham til at spise længere varende på et bryst. Am ham gerne 7 minutter på den ene side, skift ham og tilbyd ham så samme bryst igen men lagt til i tvillingestilling, så han stimulerer brystet lidt anderledes og lidt ekstra og har mulighed for at få den lidt federe mælk med ud.
Hvis han herefter fortsat virker søgende, smågrædende osv. så synes jeg du skal give han lidt tilskud på en flaske og du kan så overveje om du vil begynde at malke lidt ud, så han suppleres med din mælk eller om du vil supplere ham med en flaske mme.
Du må give ham, hvad han umiddelbart virker til at have behov for. Nogle gange behøver han ganske givet ikke noget ekstra og andre gange vil han sluge 90ml som du har oplevet før og det er helt okay, lad ham selv regulere det. Du skal dog være opmærksom på at børn på en flaske godt kan spise lidt ekstra end de egentlig behøver, så start evt. med 50ml og se om han så på det kan sove lidt længer og stadig vågne op 3-4 timer efter, hvor han så atter kan lægges til brystet.
Det vil ofte være sådan at du kan mærke at han spiser bedst hos dig på bestemte tidspunkter af døgnet, ofte om natten og tidlig morgen og formiddag, hvor imod sidst på dagen er det sværere. Derfor kan det godt være at han først på dagen ikke behøver supplement, men sidst på dagen har godt gavn af det.
Man skal naturligvis også medtænke overstimulering, men det er noget I er opmærksomme på og det er jo meget svært ikke at komme til at overstimulere, når han sover så kortvarigt som han gør. Jeg tænker derfor at hvis I kan få ham suppleret med lidt ekstra mad, så vil han sove lidt længere og det vil give mere overskud til at pludre og smile når han er vågen samtidig med at han så forhåbentlig også vil begynde at spise mere effektivt, han vil bedre kunne kapere de stimuli han får osv. Tingene hænger jo ofte sammen.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske