Svar: Har min søn kolik eller skal han have mere mælk?

15. juni 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære frustrerede mor

Tillykke med din lille dreng og tak for dit brev, - det er nogle rigtigt gode overvejelser du gør dig og jeg må indrømme at jeg synes det vil være rigtig godt, hvis du kunne supplere din amning med en flaske en gang imellem.

Der er for mig at se en helt klar sammenhæng imellem den måde din dreng spiser på - meget kortvarig amning og slippe hele tiden og det faktum at han græder meget og virker til at have mavekneb. Det lyder ganske sandsynligt at han har mavekneb fordi han får forholdsvis meget af den lidt mere vandholdige mælk og fordi han, når han slipper, tager fat osv. hele tiden - naturligt sluger meget luft.

Der er ikke noget i vejen med din mælk rent næringsmæssigt, det vidner hans vægtøgning også om - han tager jo fint på. Det handler mere om måden han spiser på og spørgsmålet er hvorfor han spiser på denne måde ... Kunne det tænkes at han har kort tungebånd?

Det vil være rigtig godt, hvis du kunne få ham til at spise længere varende på et bryst. Am ham gerne 7 minutter på den ene side, skift ham og tilbyd ham så samme bryst igen men lagt til i tvillingestilling, så han stimulerer brystet lidt anderledes og lidt ekstra og har mulighed for at få den lidt federe mælk med ud.

Hvis han herefter fortsat virker søgende, smågrædende osv. så synes jeg du skal give han lidt tilskud på en flaske og du kan så overveje om du vil begynde at malke lidt ud, så han suppleres med din ...

Annonce

... mælk eller om du vil supplere ham med en flaske mme.

Du må give ham, hvad han umiddelbart virker til at have behov for. Nogle gange behøver han ganske givet ikke noget ekstra og andre gange vil han sluge 90ml som du har oplevet før og det er helt okay, lad ham selv regulere det. Du skal dog være opmærksom på at børn på en flaske godt kan spise lidt ekstra end de egentlig behøver, så start evt. med 50ml og se om han så på det kan sove lidt længer og stadig vågne op 3-4 timer efter, hvor han så atter kan lægges til brystet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det vil ofte være sådan at du kan mærke at han spiser bedst hos dig på bestemte tidspunkter af døgnet, ofte om natten og tidlig morgen og formiddag, hvor imod sidst på dagen er det sværere. Derfor kan det godt være at han først på dagen ikke behøver supplement, men sidst på dagen har godt gavn af det.

Man skal naturligvis også medtænke overstimulering, men det er noget I er opmærksomme på og det er jo meget svært ikke at komme til at overstimulere, når han sover så kortvarigt som han gør. Jeg tænker derfor at hvis I kan få ham suppleret med lidt ekstra mad, så vil han sove lidt længere og det vil give mere overskud til at pludre og smile når han er vågen samtidig med at han så forhåbentlig også vil begynde at spise mere effektivt, han vil bedre kunne kapere de stimuli han får osv. Tingene hænger jo ofte sammen.

Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!