Svar: Amning og søvn - har prøvet zoneterapi

11. juni 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Ida

Jeg er desværre ikke enig med lægen i at Sylvester skal tages fra brystet før han selv viser at han er parat til dette og i stedet lægges til hyppigere ... Det er ikke sådan amning fungerer og det er normalt ikke sådan at børn trives bedst.

Det er sådan at mælken i brystet er forskelligt sammensat alt efter om det er den første mælk barnet får når brystet er godt fyldt og spændt eller det er den sidste mælk, når barnet er ved at nå til enden af et måltid.

Den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten. Når barnet en gang imellem melder sig og dier kortvarigt, så er det således for at få den tørstslukkende mælk. Men barnet har behov for at 'tømme' brystet og få den mere næringsrige mælk med, som ligger sidst i brystet. Det er den mælk som gør at barnet tager godt på og den mælk, der giver barnet 'elastikker' på arme og ben. Samtidig giver den lidt federe mælk også en god mæthed og den giver ro i maven. At tilbyde Sylvester korte og hyppige amninger vil derfor give ham forholdsvis meget tynd mælk og det vil faktisk give ham mere uro i maven end ro. Derudover vil han på den mælk ikke sove særlig godt eller længe og han vil i længen ikke trives særlig godt kun på det.

Din dreng har altså efter min bedste overbevisning brug for at spise godt og længe på et bryst, blive skiftet og tilbudt modsatte bryst (altså et hovedmåltid og så en tår at drikke efterfølgende). Han skal ikke tages fra, men skal have lov til at spise det han viser behov for. Han skal hjælpes med at blive holdt igang undervejs, så han ikke falder i søvn og så længe han holder vacuum ...

Annonce

... og spiser godt og effektivt, så skal han have lov til at spise - for meget slippe og på igen og igen giver også luft i maven.

Ved at spise på denne måde, så trækkes tiden imellem amningerne lidt og det at blive fyldt godt op med tung mælk skulle meget gerne give ham den søvn han har behov for. Du skal se det lidt som når du selv har spist en 3-retters menu og har brug for at lægge dig på sofaen og slå mave. Det er det han skal, den fornemmelse skal han have i maven. Spise så han er mæt og træt - ingen sover godt på et stort glas vand...

Hvis du ammer ham som jeg foreslå og derefter putter ham, så vil han også kunne sove en lidt længere lur, som han naturligvis ikke skal vækkes fra med mindre han sover meget længe. Om dagen vil det være fint at amme ham hver 3-4 time, om natten kan han sove lidt længere, hvis han kan og det vil naturligt være rart for dig at få din nattesøvn.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med den alder han har skal han ikke være vågen i mere end 2 timer af gangen, så skal han ammes, have en sut og en sutteklud, svøbes og sove. Vær opmærksom på at når du putter ham fra din favn efter 2. amning, så er det en rigtig god idé at du gør det forholdsvis hurtigt efter amning - altså at du ikke bliver siddende med ham for længe. Han skal puttes på det tidspunkt hvor han endnu ikke sover tungt, men lige fornemmer at han flyttes samtidig med at han er træt nok til at sove videre.

Med hensyn til mødregrupper på nettet, så findes disse. Du kan søge efter 'mødregruppe' på google.

Håber du er hjulpet lidt videre og ikke bliver for forvirret selvom jeg anbefaler noget andet end din læge ... :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor