Svar: Amning og søvn - har prøvet zoneterapi
11. juni 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Ida
Jeg er desværre ikke enig med lægen i at Sylvester skal tages fra brystet før han selv viser at han er parat til dette og i stedet lægges til hyppigere ... Det er ikke sådan amning fungerer og det er normalt ikke sådan at børn trives bedst.
Det er sådan at mælken i brystet er forskelligt sammensat alt efter om det er den første mælk barnet får når brystet er godt fyldt og spændt eller det er den sidste mælk, når barnet er ved at nå til enden af et måltid.
Den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten. Når barnet en gang imellem melder sig og dier kortvarigt, så er det således for at få den tørstslukkende mælk. Men barnet har behov for at 'tømme' brystet og få den mere næringsrige mælk med, som ligger sidst i brystet. Det er den mælk som gør at barnet tager godt på og den mælk, der giver barnet 'elastikker' på arme og ben. Samtidig giver den lidt federe mælk også en god mæthed og den giver ro i maven. At tilbyde Sylvester korte og hyppige amninger vil derfor give ham forholdsvis meget tynd mælk og det vil faktisk give ham mere uro i maven end ro. Derudover vil han på den mælk ikke sove særlig godt eller længe og han vil i længen ikke trives særlig godt kun på det.
Din dreng har altså efter min bedste overbevisning brug for at spise godt og længe på et bryst, blive skiftet og tilbudt modsatte bryst (altså et hovedmåltid og så en tår at drikke efterfølgende). Han skal ikke tages fra, men skal have lov til at spise det han viser behov for. Han skal hjælpes med at blive holdt igang undervejs, så han ikke falder i søvn og så længe han holder vacuum og spiser godt og effektivt, så skal han have lov til at spise - for meget slippe og på igen og igen giver også luft i maven.
Ved at spise på denne måde, så trækkes tiden imellem amningerne lidt og det at blive fyldt godt op med tung mælk skulle meget gerne give ham den søvn han har behov for. Du skal se det lidt som når du selv har spist en 3-retters menu og har brug for at lægge dig på sofaen og slå mave. Det er det han skal, den fornemmelse skal han have i maven. Spise så han er mæt og træt - ingen sover godt på et stort glas vand...
Hvis du ammer ham som jeg foreslå og derefter putter ham, så vil han også kunne sove en lidt længere lur, som han naturligvis ikke skal vækkes fra med mindre han sover meget længe. Om dagen vil det være fint at amme ham hver 3-4 time, om natten kan han sove lidt længere, hvis han kan og det vil naturligt være rart for dig at få din nattesøvn.
Med den alder han har skal han ikke være vågen i mere end 2 timer af gangen, så skal han ammes, have en sut og en sutteklud, svøbes og sove. Vær opmærksom på at når du putter ham fra din favn efter 2. amning, så er det en rigtig god idé at du gør det forholdsvis hurtigt efter amning - altså at du ikke bliver siddende med ham for længe. Han skal puttes på det tidspunkt hvor han endnu ikke sover tungt, men lige fornemmer at han flyttes samtidig med at han er træt nok til at sove videre.
Med hensyn til mødregrupper på nettet, så findes disse. Du kan søge efter 'mødregruppe' på google.
Håber du er hjulpet lidt videre og ikke bliver for forvirret selvom jeg anbefaler noget andet end din læge ... :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske