Svar: Amningen giver stadig problemer

9. juni 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lene

Er du sikker på at Anna har behov for mælk og amning eller om du måske skulle prøve at give hende en pause og så vente ½ times tid med at lægge hende til. Du skriver at hun ammes 8-9 gange i døgnet og det kan godt være at det er hendes behov, men det kunne også være at hun simpelthen protesterer fordi hun skal ammes færre gange. Altså f.eks. kun ammes 6-7 gange i døgnet, hvilket svarer til hver 3½-4 time ...

Hvordan er hun til at tage imod en sut? Kunne du evt. tilbyde hende en sut en gang imellem, det ville for det første hjælpe hende med den uro hun har i maven og hjælpe maden igennem systemet, men det ville også give lidt ro omkring jer.

Hvis hun er en lille pige med temperament, så ville det måske hjælpe jer at du lægger hende til brystet, når hun så slipper og bliver lidt frustreret, så kunne du evt. give hende sutten, få hende til ro med den, lirke sutten ud og brystvorten ind - der er nogle børn som på den måde så sutter roligt på brystet igen.

Det kan også være at hun bliver frustreret fordi hun skal vente på at nedløbsrefleksen skal gå i gang. Her kan det være en fordel at du malker lidt ud, stimulerer og for mælken til at løbe hvorefter du så lægger hende til.

Og så er der også børn der bliver frygteligt frustrerede ved brystet, hvis mælken løber for hurtigt. Her hjælper det nogle gange at malke lidt ud, så presset ikke er så stort og så lægge til lige bagefter.

Det kan sagtens tænkes at hun vægrer sig mod smagen af erstatning. Så vidt jeg husker er det allergierstatning du giver og det smager ærligt sagt ikke særlig godt. Du kan evt. forsøge at søde det med lidt sukker, for at se om hun så synes bedre om det ...

Da det fungerer godt om natten, så kan du forsøge samme princip om dagen - simpelthen lægge dig med hende i soveværelset, nedrullede gardiner, køligt værelse og så få hende til at tage brystet liggende. Det har været meget varmt i øjeblikket og at blive ammet tæt i favn, kan for nogle børn godt blive så varmt at de simpelthen må afvise for at få luft omkring sig. Hun bliver jo naturligt meget varm af at spise.

At ligge ved siden af dig og ikke være i favn hele tiden kan derfor hjælpe hende og gøre at hun så spiser bedre.

Jeg vil også sige til dig at du skal gøre dig nogle overvejelser omkring amning. Jeg ved at du har kæmpet lige fra starten og at dit ammeforløb hele tiden har været svært. Jeg ved at I på grund af allergi så vidt muligt bør tilbyde Anna modermælk - men familien skal jo også hænge sammen og du skal også have tid og overskud til at nyde den lille pige og glæde dig over at hun er kommet til verden og at I nu er en lille familie. Det hele kan meget let komme til at drukne i amning, brystbetændelser, svampeinfektioner, smerter, udmalkning, stimulering og så alle bekymringerne omkring hende - får hun nu, hvad hun skal have, spiser hun nok hver gang, tager hun på, hvad med luften i maven, hvorfor græder hun osv. osv.

Hun er stadig ...

Annonce

... ikke så gammel og amning er vigtigt, men det skal ikke være for enhver pris. Måske ville det være rart for jer alle, hvis du f.eks. sagde at Anna fast fik en flaske en gang dagligt. Det kunne være når far kom hjem fra arbejde, så du der kunne få lidt ro på og slappe af .. Altså simpelthen tillod dig selv at gøre flasken til en naturlig del af jeres hverdag og ikke kun, når hun virkede til at have behov, var ekstra urolig eller grædende, sådan hver anden dag ...

Jeg ved det ikke, det er bare tanker herfra. Jeg håber dog at mine tanker kan hjælpe dig lidt videre på vej ...

Du skal arbejde på at hun skal sove 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en eftermiddagslur. Inden disse lure skal hun ammes, svøbes og puttes, gerne med en sut og en sutteklud. Prøv derfor med en plan der ser nogenlunde således ud:

Morgen: amning

Formiddag: Amning og puttes til formiddagslur

Frokost: Amning og puttes til middagslur

Eftermiddag: Amning og suppleres evt. med en flaske og puttes til sin 3. lur

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Aften: Ammes hyppigt. Vil sandsynligvis gerne spise små hyppige måltider om aftenen, for at tanke sig op til natten og det skal hun have lov til. Ammes derfor efter behov her og ammes naturligvis inden putning

Sen aften/midnat: Ammes

Nat: Ammes efter behov

Når hun er blevet ammet, suppleret med en flaske osv. så skal du som sagt svøbe hende lidt, gå lidt med hende i armene og vugge hende lidt til ro. Hun skal her have en sut i munden og du skal hjælpe hende med at holde den der. Far kan evt. gå med hende, da han ikke lugter af mælk og dermed ikke distraherer.

Når I lægger hende fra jer, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.

Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har sin sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.

Når hun får sovet sine 3 lure i løbet af dagen, så vil hun sandsynligvis også vågne op og begynde at få et lidt andet spise mønster, tage godt fra, og så atter være parat til at sove igen ...

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej. Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger