Svar: Stop amning - 5 mdr.

9. juni 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Dorthe

I forhold til din datters alder lyder det helt relevant med amning 6 gange dagligt ved siden af skemad. Det er derudover også helt passende med skemad 2 gange dagligt og når din datter bliver omkring 6 måneder, så kan du begynde at tilbyde hende skemad 3 gange dagligt.

I takt med at hun får mere og mere skemad, så vil amningerne normalt af sig selv nedsættes, men det tager noget tid endnu og hendes mælkebehov er fortsat stort. Det betyder at du skal amme hende 6 gange i døgnet nu, 5-6 gange i næste måned, ca 4 gange i døgnet når hun er 7-8 måneder, 3 gange i døgnet i 9-10 måneders alderen og først i 10-12 måneders alderen nedsættes til ca 2 gange dagligt.

Hvis du således ikke længere ønsker at amme, så er det fortsat vigtigt at din datter tilbydes mælk og det er her modermælkserstatning du skal give hende og for at nå op på den mængde hun har behov for, så skal du give hende flaske. Du skal derfor udskifte en amning af gangen og erstatte med en flaske. Det vil sige at hvis du lige nu ammer 6 gange i døgnet, så kan du i morgen amme 5 gange i døgnet og give en flaske, i overmorgen amme 4 gange i døgnet og give 2 flasker. Stille og roligt trappe ned til 3 gange amning og 3 flasker osv. så din datter får mere og mere flaske og mindre og mindre amning. Det giver også din krop mulighed for at følge med og regulere det selv.

Man kan også vælge at få piller som stopper mælken, her kan man tage f.eks. tablet Dostinex. Det skal ordineres af lægen. Pillerne ...

Annonce

... stopper mælkeproduktionen og det betyder at din datter så ikke længere skal spise hos dig, men overgå til fuld flaske/mme med det samme. Det er dog sådan at der godt kan stå lidt mælk i brystet som du er nødt til at malke ud.

Du skriver at din datter aldrig har fået sutteflaske før og at det umiddelbart ikke har haft hendes interesse, når du har prøvet. Hvis du vælger at stoppe amning, så er det nødvendigt at din datter kan tage imod en flaske. Du kan ikke sikre hendes mælkebehov via en kop - hun kan simpelthen ikke drikke den store mængde hun har behov for - det kan hun kun via bryst eller flaske. Hendes døgnbehov ligger sandsynligvis på næsten 1000ml mælk i døgnet lige nu ...

Du må tro på at din datter får det hun har behov for, hvis du lægger hende til ca 6 gange dagligt. Efter 6 måneders alderen kan du begynde at arbejde på at hun indtager sit behov i løbet af dag og aftentimerne og springer amningen midt nat over.

En plan for dagen med amning eller flaske kan se således ud:

Tidlig morgen: Ammes/flaske

Morgen/Formiddag: Grød med frugtmos, vand af kop

Ammes/flaske og puttes til formiddagslur

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Frokost: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop

Ammes/flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag: Ammes/flaske

Aften: Grøntsagsmos, vand af kop

Puttes til natten med amning eller flaske

Sen aften: Ammes/flaske

Nat 24-06: Behøver så vidt muligt ikke længere mælk i dette tidsrum.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger