Svar: Ingen amning kl 24 - 06!?

2. juni 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Sine

Hvis din datter under ingen omstændigheder vil sove videre uden brystet, så er du naturligvis nødt til at berolige hende med brystet. Men det bør så være kortvarigt og således handle om netop beroligelse og ikke behov for mælk.

Det jeg anbefaler er derfor at du tilbyder brystet kortvarigt, lader hende die lidt, få roen og så trække brystet ud af munden igen. Hun får altså brystet som hun beder om og som giver hende tryghed, men stille og roligt skal du altså forsøge at lirke brystvorten ud af munden på hende. Søger hun det igen, må hun have det igen, men kun for en kort tid, så skal brystet lirkes ud af munden igen.

Samtidig med dette, skal hun have en anden form for beroligelse. Det kan være at holde hendes hånd, stryge hende over håret, vugge hende blidt på hoften (hvis I ligger ned og sover sammen), eller et stille 'ssy/ssåå'. Det er tanken at din datter så stille og roligt vil kunne finde roen ved dette og kunne undvære brystet helt. Du vil altså på sigt kunne nøjes med dine kærtegn og beroligende ord.

Det kan nogle gange være en god idé at lade far tage over. Far kan jo af god grund ikke amme og forbindes ikke med dette, men kan give masser af kærtegn, fysisk kontakt og nærhed. Derfor kan det være en god idé at lade far tage over om natten for at komme helt væk fra brystet. Han kan putte med hende, kærtegne hende, betrygge og berolige og på den måde få hende lært at sove videre med kærtegn og ro fremfor brystet. ...

Annonce

...

Nogle børn er i denne alder meget tryghedssøgende og det bliver mere, jo mere selvstændigt og aktivt motorisk udfordrende barnet bliver (begynder at kravle). De har i denne alder ekstra meget behov for fysisk kontakt og derfor hjælper det nogle gange at lægge en madras på gulvet og putte sig med barnet... Hvis man er sikker på at hun ikke behøver mælken og man er helt til rådighed, kan give alt det hun behøver af nærhed og kontakt, så kan man som forældre nok bedre klare det - så kan det være en lettere periode for både barn og forældre. Når barnet så har lært at finde roen og komme videre i søvnen uden bryst i munden, så kan man forsøge at lære barnet også at gøre det i egen seng og uden at man er tæt fysisk sammen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der kan være noget meget fornuftigt i at forsøge ovenstående med den alder din datter har nu. I løbet af de næste par måneder bliver hun mere og mere bevidst og det kan blive sværere at komme væk fra amning om natten i 8-9 måneders alderen ...

Du skal naturligvis altid sikre dig at hun får sit mælke behov dækket om dagen, så det ikke er et reelt behov for mælk, der gør at hun søger brystet om natten. Derfor vil det f.eks. være acceptabelt at du bibeholder amning inden formiddagslur, som nævnt i planen jeg har sendt dig, i denne periode. Da det kan give dig en sikkerhed for at hun har fået tilbudt mælk (amninger) nok i løbet af dagen:o)

Håber dette hjælper dig lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke med projektet.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder