Svar: Ingen amning kl 24 - 06!?
2. juni 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Sine
Hvis din datter under ingen omstændigheder vil sove videre uden brystet, så er du naturligvis nødt til at berolige hende med brystet. Men det bør så være kortvarigt og således handle om netop beroligelse og ikke behov for mælk.
Det jeg anbefaler er derfor at du tilbyder brystet kortvarigt, lader hende die lidt, få roen og så trække brystet ud af munden igen. Hun får altså brystet som hun beder om og som giver hende tryghed, men stille og roligt skal du altså forsøge at lirke brystvorten ud af munden på hende. Søger hun det igen, må hun have det igen, men kun for en kort tid, så skal brystet lirkes ud af munden igen.
Samtidig med dette, skal hun have en anden form for beroligelse. Det kan være at holde hendes hånd, stryge hende over håret, vugge hende blidt på hoften (hvis I ligger ned og sover sammen), eller et stille 'ssy/ssåå'. Det er tanken at din datter så stille og roligt vil kunne finde roen ved dette og kunne undvære brystet helt. Du vil altså på sigt kunne nøjes med dine kærtegn og beroligende ord.
Det kan nogle gange være en god idé at lade far tage over. Far kan jo af god grund ikke amme og forbindes ikke med dette, men kan give masser af kærtegn, fysisk kontakt og nærhed. Derfor kan det være en god idé at lade far tage over om natten for at komme helt væk fra brystet. Han kan putte med hende, kærtegne hende, betrygge og berolige og på den måde få hende lært at sove videre med kærtegn og ro fremfor brystet. ...
...
Nogle børn er i denne alder meget tryghedssøgende og det bliver mere, jo mere selvstændigt og aktivt motorisk udfordrende barnet bliver (begynder at kravle). De har i denne alder ekstra meget behov for fysisk kontakt og derfor hjælper det nogle gange at lægge en madras på gulvet og putte sig med barnet... Hvis man er sikker på at hun ikke behøver mælken og man er helt til rådighed, kan give alt det hun behøver af nærhed og kontakt, så kan man som forældre nok bedre klare det - så kan det være en lettere periode for både barn og forældre. Når barnet så har lært at finde roen og komme videre i søvnen uden bryst i munden, så kan man forsøge at lære barnet også at gøre det i egen seng og uden at man er tæt fysisk sammen.
Der kan være noget meget fornuftigt i at forsøge ovenstående med den alder din datter har nu. I løbet af de næste par måneder bliver hun mere og mere bevidst og det kan blive sværere at komme væk fra amning om natten i 8-9 måneders alderen ...
Du skal naturligvis altid sikre dig at hun får sit mælke behov dækket om dagen, så det ikke er et reelt behov for mælk, der gør at hun søger brystet om natten. Derfor vil det f.eks. være acceptabelt at du bibeholder amning inden formiddagslur, som nævnt i planen jeg har sendt dig, i denne periode. Da det kan give dig en sikkerhed for at hun har fået tilbudt mælk (amninger) nok i løbet af dagen:o)
Håber dette hjælper dig lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke med projektet.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske