Svar: Tilbyde vand i stedet for natamning? - 7 mdr.
29. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Lisbeth
Hvis du følger planen som jeg netop har sendt dig og din datter når op på ca 750ml mme dagligt, så lyder det rigtig fint at forsøge at trække tiden om natten eller alternativt tilbyde vand i stedet.
At sove igennem svarer til at sove mellem 5-7 timer uden at få mad, det vil sige at hvis du tilbyder hende flaske kl. 22-23, så kan du altså godt arbejde på at hun sover fra det tidspunkt og indtil kl 05.
Det betyder at når hun vågner, så skal du ikke automatisk tilbyde hende mælk eller vand, men i stedet forsøge at hjælpe hende med at skifte stilling, blive lagt rart igen, lulle og nusse hende lidt, holde hende i hånden, stryge hende over håret osv. - hvad der nu hjælper hende til at finde ro og komme videre i søvnen. Alternativt tilbyde hende lidt vand, hvis hun er tørstig.
- og så kan det nogle gange være en fordel at lade far tage over om natten, fordi han ikke forbindes med amning eller mælk. Hvis det at få noget ligesom er udelukket, så er det jo lettere bare at sove videre ...:o)
Du skal også være opmærksom på hvor din datter sover - måske er det ved at være tiden at hun skal sove på eget værelse, hvis I har den mulighed ... Det betyder at man nogle gange er lidt senere til at reagere på hendes natlige lyde og at hun således får lov til selv at komme videre i søvnen og på den måde lærer at sove mere sammenhængende.
Håber dette giver lidt klarhed:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske