Svar: Manglende vækst
29. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tillykke med din lille pige:o)
Det er rigtigt at din datter ligger i underkanten rent vægtmæssigt og jeg synes det er acceptabelt i begyndelsen, hvor I har haft ammeproblemer, men nu skulle hun meget gerne begynde at tage lidt mere på og det vil sige meget gerne mindst 200g om ugen.
Jeg tænker derfor at der er 3 muligheder:
1. At du forsøger at lægge din datter hyppigere til brystet for at øge din mælkemængde. Det vil sige at hun skal spise hver 2-3 time i stedet for hver 4 time
2. At du supplerer din datter med en flaske efter amning, så hun tilbydes ekstra mme, når hun har spist hos dig.
3. At du igen begynder at malke ud, både for at stimulere til mere mælk men også fordi du så kan give hende din mælk som supplement til amning på flaske.
Førstnævnte mulighed indeholder ud over hyppig amning også det at du skal sørge for at hvile dig, du skal have mad og drikke i løbet af dagen, du skal bruge forskellige ammestillinger, når du ammer, så hun får stimuleret og tømt dit bryst bedst muligt og det vil være rigtig godt, hvis du kunne køre et princip hvor hun ammes fra begge bryster ved hver amning. Det vil sige at du starter med at amme fra den ene side, når hun så er færdig der, så skifter du hende og så lægger du hende til modsatte bryst.
Mulighed nummer 2 gør at din datter lærer at holde lidt mere mælk i sig. Jeg får lidt fornemmelsen af at din datter har lært sig at "slatspise" - det vil sige at hun ligesom har lært at lade sig nøjes med lidt og har det fint med det. Men hun har brug for en større mængde for at vokse mere og det kan ekstra mælk på flaske være med til at give hende. Derfor er det vigtigt at du starter med at lægge til dit eget bryst og lade hende spise og stimulere der og bagefter så tilbyde hende en flaske med mme så hun lige får lidt ekstra. Hun skal stadig spise hver 3-4 time, så hun får mindst 6 måltider i døgnet.
Med hensyn til mulighed 3, så kan jeg sagtens forstå hvis du ikke orker dette. Brystpumpen er nu afleveret og det kræver rigtig meget både at skulle amme, malke ud og give mælk på flaske. Tid som naturligt vil gå fra din datter og det der skulle være hyggeligt ...
Du skal dog vide at det kan øge din mælkemængde betydeligt at dobbeltudmalke. Det vil sige enten at malke ud fra det ene bryst imens din datter spiser ved det andet, eller at malke ud fra begge bryster samtidig med brystpumpen. Man kan lege et dobbeltaggregat så man kan dobbeltudmalke. Derudover vil det øge din mælkemængde hvis du kunne malke ud imellem to amninger. Det vil sige hvis du plejer at amme hver 4 time, så vil det altså øge din mælkemængde at du malker ud to timer efter du har ammet og dermed også 2 timer inden du skal amme næsten gang.
Jeg er således helt enig med dig i at din datter skal have noget mere mælk og du må således vurdere hvordan. Om du kan amme hende hyppigere, øge din mælkemængde eller vil tilbyde hende ekstra mælk (mme eller modermælk) på flaske.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske