Svar: Av, mit barn bider mig!

27. maj 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej Sine

Når børn bider i brystet, så er det ofte enten lige når de lægges til eller når måltidet er ved at være færdigt.

Hvis de bider i begyndelsen så er det ofte fordi de er lidt frustrerede og mangler tålmodighed på at vente på at nedløbsrefleksen starter. Eller fordi de er så ivrige at de simpelthen kommer til at tage for hårdt fat. Det kan her være en rigtig god idé at stimulere brystet lidt inden man lægger til enten med hænderne eller med en brystpumpe. Hvis man har fået sat gang i nedløbsrefleksen, så spiser barnet mere roligt og det er bestemt et forsøg værd.

Nogle har også lidt helt med at dryppe lidt mælk i mundvigene med en 10ml sprøjte, når barnet ligger ved brystet, det kan også få barnet til at slappe lidt af at det kan mærke der er noget at komme efter og således ikke tage fat helt så ivrigt.

Hvis barnet bider i slutningen af amningen, så hænger det ofte sammen med at barnet der skal arbejde lidt ekstra for at malke mælken ud. Det kan mærkes når barnet er lille, men især, når barnet får tænder! Derfor vil det her være en god idé at stoppe lidt før barnet når til dette punkt. Det er ikke noget problem, for hun har fået den mælk hun har behov for og hun får jo også meget andet mad.

Med hensyn til behov for amning, så skal du regne med at hun i denne alder fortsat har behov for at blive amme 4 gange dagligt. I 8-9 måneders alderen kan du nedsætte til 3 og efter 10 måneders alderen kan du nedsætte til 2 gange dagligt. Det kommer således til at passe fint med start i vuggestue og jeg synes bestemt ikke at du skal trappe hende ned inden tid er - ...

Annonce

... hun har stadig behov for sin mælk.

Det lyder fornuftigt med et ekstra skemåltid i løbet af dagen, så hun kommer op på 4 måltider + 4 amninger + mellemmåltider.

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Amning

Morgen 8: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9-9.30: ½ banan eller anden frugt, frugtmos eller frisk frugt, brødskorper i hånden, vand af kop

Puttes til formiddagslur evt uden amning

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og stille og roligt begynde med lidt mad i stykker. Det kan være små stykker af indmaden af en frikadelle, det kan også være at sidde med en kartoffelbåd i hånden. Du kan også give lidt rester fra aftensmaden f.eks. lidt ris med lidt sovs... Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur mellem 13-13.30

Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop. Tilbydes igen frisk frugt i hånden - appelsinbåde, blommer, fersken, kiwi, melon og lignende blød frugt.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. "Boller i karry", "Kartoffelmos og millionbøf", "lasagne", "laks og stuvet spinat". Hvis I får noget hun ikke kan spise, så give hende et glas babymos til børn 7-8 måneder. Giv hende igen mad i hånden - brødskorper, kogte blomkål og broccolibuketter osv. Vand af kop

Puttes til natten med amning mellem 19-20

Sen aften 23-24: Ammes

Nat 24-06: Sover. tilbydes ikke mælk i dette tidsrum.

Jeg håber ovenstående plan viser dig, hvordan du nu sikrer Aliah både skemad og mælk nok og får hverdagen til at fungerer igen.. rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina