Svar: Av, mit barn bider mig!
27. maj 2008
Alder:
7 mdr.
Hej Sine
Når børn bider i brystet, så er det ofte enten lige når de lægges til eller når måltidet er ved at være færdigt.
Hvis de bider i begyndelsen så er det ofte fordi de er lidt frustrerede og mangler tålmodighed på at vente på at nedløbsrefleksen starter. Eller fordi de er så ivrige at de simpelthen kommer til at tage for hårdt fat. Det kan her være en rigtig god idé at stimulere brystet lidt inden man lægger til enten med hænderne eller med en brystpumpe. Hvis man har fået sat gang i nedløbsrefleksen, så spiser barnet mere roligt og det er bestemt et forsøg værd.
Nogle har også lidt helt med at dryppe lidt mælk i mundvigene med en 10ml sprøjte, når barnet ligger ved brystet, det kan også få barnet til at slappe lidt af at det kan mærke der er noget at komme efter og således ikke tage fat helt så ivrigt.
Hvis barnet bider i slutningen af amningen, så hænger det ofte sammen med at barnet der skal arbejde lidt ekstra for at malke mælken ud. Det kan mærkes når barnet er lille, men især, når barnet får tænder! Derfor vil det her være en god idé at stoppe lidt før barnet når til dette punkt. Det er ikke noget problem, for hun har fået den mælk hun har behov for og hun får jo også meget andet mad.
Med hensyn til behov for amning, så skal du regne med at hun i denne alder fortsat har behov for at blive amme 4 gange dagligt. I 8-9 måneders alderen kan du nedsætte til 3 og efter 10 måneders alderen kan du nedsætte til 2 gange dagligt. Det kommer således til at passe fint med start i vuggestue og jeg synes bestemt ikke at du skal trappe hende ned inden tid er - hun har stadig behov for sin mælk.
Det lyder fornuftigt med et ekstra skemåltid i løbet af dagen, så hun kommer op på 4 måltider + 4 amninger + mellemmåltider.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: ½ banan eller anden frugt, frugtmos eller frisk frugt, brødskorper i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur evt uden amning
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og stille og roligt begynde med lidt mad i stykker. Det kan være små stykker af indmaden af en frikadelle, det kan også være at sidde med en kartoffelbåd i hånden. Du kan også give lidt rester fra aftensmaden f.eks. lidt ris med lidt sovs... Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur mellem 13-13.30
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop. Tilbydes igen frisk frugt i hånden - appelsinbåde, blommer, fersken, kiwi, melon og lignende blød frugt.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. "Boller i karry", "Kartoffelmos og millionbøf", "lasagne", "laks og stuvet spinat". Hvis I får noget hun ikke kan spise, så give hende et glas babymos til børn 7-8 måneder. Giv hende igen mad i hånden - brødskorper, kogte blomkål og broccolibuketter osv. Vand af kop
Puttes til natten med amning mellem 19-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Sover. tilbydes ikke mælk i dette tidsrum.
Jeg håber ovenstående plan viser dig, hvordan du nu sikrer Aliah både skemad og mælk nok og får hverdagen til at fungerer igen.. rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske