Svar: Baby, sur og tvær når hun er vågen

27. maj 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tillykke med den lille pige:o)

Det er en god oplysning at du har silikoneimplantater i brysterne. Ikke fordi de er skyld i at din datter græder, men fordi det kan give forklaringen på, hvorfor hun spiser så hyppigt som hun gør. Det er nemlig ofte sådan at lagerkapaciteten i brystet nedsættes, når man har implantater og derfor vil børn her ofte spise meget hyppigt.

Du fortæller at din datter vejede ca 4 kg da hun blev født og nu 5 uger gammel vejer 5600g. Det vil sige en vægtøgning på godt 300g om ugen - det lyder rigtig fint og det lyder ikke som om at hun mangler mælk - det lyder bestemt som om at hun får, hvad hun har behov for.

Jeg tænker derfor at det hos jer handler om at du skal finde balancen imellem hvor hyppigt hun skal lægges til for at hun får mælk nok og hvornår du kan trække det, så hun ikke spiser for tit. Hvis hun spiser meget tit og kortvarigt så kan du riskere at hun får lidt for meget af den vandholdige tynde mælk og den giver uro i maven, hvorimod hvis hun spiser længerevarende og med lidt længere intervaller, så vil hun måske få lidt mere mælk og lidt mere af den federe mælk og dermed mere ro i maven.

Jeg synes som udgangspunkt ikke at du skal amme en gang i timen. Det lyder rigtig hårdt og det lyder meget hyppigt, når det foregår sådan hele døgnet. Selvom lagerkapaciteten kan være lidt lavere hos dig, så betyder hyppigere amning ikke hver time men måske hver 2-3 time i stedet for hver 3-4 time...

Jeg synes ikke du skal gå over til fuld flaske, men jeg synes du skal prøve at supplere din datter med lidt mme, når du oplever at hun efter amning atter søger og ikke ...

Annonce

... rigtigt finder roen. Simpelthen for at se om det kan give hende ro nok til at sove lidt længere sammenhængende, spise hver 3 time i stedet for hver time og så være en lille smule mere glad, når hun så er vågen, frisk, mæt og klar til at modtage verden.

Da hun allerede får flaske og kan finde ud af teknikken, så synes jeg at du skal supplere med flasken. Jeg vil foreslå dig at du ammer fra det ene bryst og lader hende spise godt der, sørg for at holde hende i gang, så hun ikke falder for meget i søvn. Derefter skifter du hende, så hun atter vågner op til dåd, tilbyder hende det modsatte bryst og lader hende tage, hvad hun har behov for og derefter er hun færdig med at spise hos dig og kan puttes i sin lift, evt. svøbt og evt. med en sut. Det er så, hvis hun efter amning på denne måde stadig virker sulten og søgende at du skal tilbyde hende flaske, så hun kan sove en lidt længere lur, vågne op og så atter spise hos dig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er samtidig vigtigt at lære hende at bruge en sut. Det at sutte uden nødvendigvis at få mælk hjælper maden igennem systemet og giver hende ro i maven. Samtidig er det vigtigt at du sikrer dig at det ikke nødvendigvis er mælkebehov hver gang hun søger, åbner munden og græder, det kunne også være et suttebehov - som sagt er hendes vægtøgning jo rigtigt fint og det tyder på at du har mælk nok til hende. Det er altså et spørgsmål om at hun skal spise godt, tage godt nok fra, så få en sut slappe af, sove godt, vågne op og spise igen. Og så i alt dette forsøge at finde ud af, hvornår et supplement så evt. er nødvendigt.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene