Svar: Baby, sur og tvær når hun er vågen
27. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tillykke med den lille pige:o)
Det er en god oplysning at du har silikoneimplantater i brysterne. Ikke fordi de er skyld i at din datter græder, men fordi det kan give forklaringen på, hvorfor hun spiser så hyppigt som hun gør. Det er nemlig ofte sådan at lagerkapaciteten i brystet nedsættes, når man har implantater og derfor vil børn her ofte spise meget hyppigt.
Du fortæller at din datter vejede ca 4 kg da hun blev født og nu 5 uger gammel vejer 5600g. Det vil sige en vægtøgning på godt 300g om ugen - det lyder rigtig fint og det lyder ikke som om at hun mangler mælk - det lyder bestemt som om at hun får, hvad hun har behov for.
Jeg tænker derfor at det hos jer handler om at du skal finde balancen imellem hvor hyppigt hun skal lægges til for at hun får mælk nok og hvornår du kan trække det, så hun ikke spiser for tit. Hvis hun spiser meget tit og kortvarigt så kan du riskere at hun får lidt for meget af den vandholdige tynde mælk og den giver uro i maven, hvorimod hvis hun spiser længerevarende og med lidt længere intervaller, så vil hun måske få lidt mere mælk og lidt mere af den federe mælk og dermed mere ro i maven.
Jeg synes som udgangspunkt ikke at du skal amme en gang i timen. Det lyder rigtig hårdt og det lyder meget hyppigt, når det foregår sådan hele døgnet. Selvom lagerkapaciteten kan være lidt lavere hos dig, så betyder hyppigere amning ikke hver time men måske hver 2-3 time i stedet for hver 3-4 time...
Jeg synes ikke du skal gå over til fuld flaske, men jeg synes du skal prøve at supplere din datter med lidt mme, når du oplever at hun efter amning atter søger og ikke rigtigt finder roen. Simpelthen for at se om det kan give hende ro nok til at sove lidt længere sammenhængende, spise hver 3 time i stedet for hver time og så være en lille smule mere glad, når hun så er vågen, frisk, mæt og klar til at modtage verden.
Da hun allerede får flaske og kan finde ud af teknikken, så synes jeg at du skal supplere med flasken. Jeg vil foreslå dig at du ammer fra det ene bryst og lader hende spise godt der, sørg for at holde hende i gang, så hun ikke falder for meget i søvn. Derefter skifter du hende, så hun atter vågner op til dåd, tilbyder hende det modsatte bryst og lader hende tage, hvad hun har behov for og derefter er hun færdig med at spise hos dig og kan puttes i sin lift, evt. svøbt og evt. med en sut. Det er så, hvis hun efter amning på denne måde stadig virker sulten og søgende at du skal tilbyde hende flaske, så hun kan sove en lidt længere lur, vågne op og så atter spise hos dig.
Det er samtidig vigtigt at lære hende at bruge en sut. Det at sutte uden nødvendigvis at få mælk hjælper maden igennem systemet og giver hende ro i maven. Samtidig er det vigtigt at du sikrer dig at det ikke nødvendigvis er mælkebehov hver gang hun søger, åbner munden og græder, det kunne også være et suttebehov - som sagt er hendes vægtøgning jo rigtigt fint og det tyder på at du har mælk nok til hende. Det er altså et spørgsmål om at hun skal spise godt, tage godt nok fra, så få en sut slappe af, sove godt, vågne op og spise igen. Og så i alt dette forsøge at finde ud af, hvornår et supplement så evt. er nødvendigt.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske