Svar: Spiser kun lidt men tit
16. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Louise
Det lyder som om at din dreng trives rigtig godt med modermælk og som om at du har godt med mælk til ham - hvor er det dejligt!
Det er helt perfekt at han tager 200-300g på om ugen, tager han mere på er det selvfølgelig også okay, men det du fortæller lyder bestemt som om at han får hvad han har behov for også selvom han spiser lidt og tit. Netop det at han spiser tit, gør jo sandsynligvis at han får fyldt sig godt op og derfor kan nøjes med at spise små 10 minutter af gangen og sådan er der nogen børn der trives bedst.
Han er jo et lille myr, selvom han har taget rigtig flot på så hører han jo ikke til de største og det betyder naturligvis også at han ikke kan rumme helt så meget i maven, som han kunne, hvis han have været lidt større fra starten.
Hvis I begge trives med måden det kører på i øjeblikket, så er det fint at du bibeholder amningen som den er. Hvis du har ønske om at han spiser lidt mere og måske begynder at kunne sove lidt længere, så synes jeg at du skal forsøge at se om du kan ændre lidt på amningen.
Mit forslag er at du ammer fra den ene side og når han så slipper der og falder hen, så skifter du ham så han vågner op til dåd igen og tilbyder ham så efterfølgende modsatte bryst. Næste gang du ammer, så starter du der, hvor han sluttede sidst, lader ham spise godt der, skifter ham og tilbyder modsatte bryst.
Hvis du oplever at du har masser af mælk tilbage i det bryst han har spist fra, så kan du efter skiftning også lægge ham til samme bryst igen. Prøv så at lægge ham til i tvillingestilling så han stimulere og tømmer brystet anderledes. Det vil sige starte i den almindelige stilling hvor han ligger i din favn, skifte ham så han atter vågner lidt op og lægge ham til samme bryst med i tvilligestilling, hvor han ligger ud under din ene arm med kroppen.
Med hensyn til gulsot og urinvejsinfektion så lyder det som om at der godt kan være en sammenhæng her og det er rigtig godt at han er blevet undersøgt. Det vil naturligt også spille ind på hans appetit og lyst til at spise ved brystet og hvis han tilmed har haft lidt ondt, så kan det jo også knibe med overskuddet til at smile til verden...:o)
Han hyppige afføringer er helt normalt og at han har fået antibiotika 3 gange de sidste 10 dage gør det bestemt ikke bedre - antibiotika giver tynd mave.
Det er rigtig fint at du er opmærksom på at smile til ham og du skal naturligvis holde ham, så han ligger og kan kigge direkte på dit ansigt. Hold ham op foran dig, så du hjælper ham med at fokusere og giv ham tid til at indgå i en dialog. Pludre lidt med ham, hold pauser og lad ham svare og pludr så lidt igen .. så skal smilene nok blive hyppigere. Han skal lige være lidt på toppen igen, det er jo ikke sådan at han slet ikke smiler:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske