Svar: Vil ikke sove og vil have bryst hele tiden

15. maj 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mads

Tillykke med den lille dreng og velkommen til. Det er altid dejligt når fædre også skriver til mig:o)

Når spæde børn er vågne i mange timer, så skal man altid overveje om barnet har behov for noget mere mad. Du skriver at jeres dreng er blevet lidt snottet og det spiller naturligvis ind på hans amning. Når han spiser og dermed lukker munden omkring brystet, så er det vigtigt at der er passage i næsen, ellers kan han ikke trække vejret ordentlig. Derfor vil han slippe brystet hyppigt og ikke spise nok ... Det er derfor rigtig godt at I forsøge med saltvand og næsesuger for at skabe lidt passage. Vær opmærksom at der er lidt forskel på næsesugere, man kan få forskellige modeller - kik i de større supermarkeder, hos Matas og på apoteket.

Der kan jo i formuleringen at "han er snottet" ligge flere ting. For det første kan det være at hans slimhinder er lidt hævede, hvis han er blevet suget meget i forbindelse med fødslen, mange små børn nyser også på grund af lidt støv og de partikler der kan være i luften. Men hvis han har gult eller grønligt snot, så skal I få lægen til at se på ham. Helt små børn kan blive meget syge, hvis de bliver smittet med en forkølelsesvirus - det er her især RS-virus (respiratorisk syncytialvirus) man er bekymret for.

Vær opmærksom på at han skal ammes hyppigt, men også skal ammes fra et bryst af gangen. I begyndelsen skulle han have mælk fra begge bryster fordi brysterne skulle stimuleres ligeligt. Men nu hvor mælken er løbet til er det meget vigtigt at han dier fra et bryst af gangen, spiser færdigt der og herefter kan I skifte ham, så han atter vågner op til dåd og så skal han tilbydes modsatte bryst. Når han er færdig der, så skal han svøbes og puttes i liften. I kan svinge ham lidt imens han ligger i sin lift eller trille en tur med ham for at hjælpe ham med at falde i søvn.

Når han vågner så tilbydes han det bryst, hvor han tog toppen sidst, spiser i bund der, skiftes og tilbydes modsatte side.

Han skal ikke være ...

Annonce

... vågen i mere end max 2 timer af gangen og når han er færdig med at spise af begge bryster som ovenfår beskrevet, så skal han være afslappet, fuldstændig rolig, I skal kunne se mælk i mundvigene på ham osv...

Jeg kan ikke se ham - er han blevet vejet? Tager han på eller taber han sig. Han skal med den alder han har nu meget gerne være over sin fødselsvægt er han ikke det skal han suppleres med modermælkserstatning.

Hvordan oplever din hustru sin mælkemængde og hvordan spiser jeres dreng. Brysterne skal være tunge og de skal være mere blødt og eftergiveligt, når han har spist. I skal kunne høre og se at han synker mælk og det skal fornemmes at han arbejder rytmisk med brystet

I skal som sagt kunne se mælk i hans mundvige, han skal tage godt fat, svøbe om brystet og spise med god teknik, han skal spise ivrigt og gerne og efter amning skal han virke mæt, glad og tilfreds, nogle gange falde veltilpas om og falde i søvn.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Han skal melde sig til måltiderne og han skal spise med 3-4 timers interval - der må ikke gå længere tid imellem - han må dog gerne spise hyppigere.

Hans mave skal fungerer godt. Hans afføring skal være gul og han skal have afføring dagligt med den alder han har - gerne flere gange om dagen. Det skal virke som om at hver gang der kommer noget ind, så kommer der også noget ud.

Hvis alt dette passer på jeres dreng, så får han mælk nok og det er ikke det, der er problemet. I givet fald skal I så hjælpe ham ved at svøbe ham, og lulle ham til ro, når han har spist. Han har brug for jeres hjælp til at lukke verden og alle lyde ude.

Hvis I ikke oplever ovenstående, så skal han have mere mad. I givet fald vil det være godt at starte med at amme ham og når han så er færdig ved brystet så skal han efterfølgende suppleres med mælk (modermælk eller modermælkserstatning) på flaske. Ikke vand - for der er ingen næring i.

Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o) - som sagt hvis han har gult snot, så skal han ses af lægen!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.