Svar: Vil det ødelægge amningen at få flaske en gang om ugen?
14. maj 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Tine
Tillykke med den lille dreng:o)
Der er jo aldrig nogen garantier her i livet, ej heller omkring amning:o) Men som udgangspunkt med den alder din dreng har og så velfungerende du beskriver at din amning er, så vil det normalt ikke ødelægge din amning, hvis han får flaske en gang om ugen.
Det er især hvis man dagligt går ind og tilbyder flaske, at barnet kan blive forvent med dette. Det er betydeligt lettere at spise af en flaske end at spise af et bryst og derfor vil nogle børn begynde at foretrække flasken fremfor brystet.
Modsat kan man sige, at hvis man som mor ved med sig selv, at man på et tidspunkt gerne vil have at far kan tage over med en flaske, så kan det være en god idé ikke at vente for længe med at introducere flasken. Her kan man nemlig risikere at barnet afviser flasken og vil have den ægte vare...
Jeg synes derfor det er en god plan at du ammer din dreng inden du tager af sted og at far tager over, forsøger trøste med en sut osv. og hvis lillemanden virker sulten, så må han supplere med en flaske. Hvorvidt det så skal være med udmalket modermælk eller modermælkserstatning - det afhænger helt af, hvordan I har det bedst.
Fortsat held og lykke - også med kørekortet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske