Svar: Gråd ved aftenamning

8. maj 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anne Mette

De fleste børn vil i 4-6 ugers alderen have det der hedder appetitspring. Det betyder at de her er ved at være så gamle og så store at de har behov for at få mælkemængden sat op. Ved at være mere urolige, grædende og søgende, så bliver de lagt mere til og derved dannes mere mælk. Det er således naturligt at I oplever en uro og en søgning mod brystet med den alder jeres datter har.

Samtidig er det også sådan at man producere mere af det mælkestimulerende hormon om natten. Det betyder at der ofte er mest mælk i løbet af morgen og formiddag og om aftenen er mælkemængden mindre. Det gør ikke mælken dårligere, men der skal arbejdes lidt mere for at få den ud og jeres datter skal spise små hyppige måltider om aftenen. Netop fordi mælkevolumen ikke er så stor om aftenen, vil den mælk jeres datter får være langt mere koncentreret. De små hyppige måltider om aftenen virker således ved at fylde hende ekstra godt op og gør at hun så kan sove et lidt længere stræk ...

Annonce

... først på natten. Derfor er det vigtigt at du lader hende spise så hyppigt hun gerne vil.

Det kan hjælpe dig at lægge hende til i forskellige ammestillinger, når hun bliver irriteret ved brystet og slipper og småklynker, så vend hende om og læg hende til samme bryst men i en ny stilling.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil også hjælpe dig at lægge hende lidt hyppigere til i løbet af dagen. Netop fordi jo hyppigere du ammer, jo mere mælk producerer du og hvis mælken flyder lidt lettere til hende om aftenen, så oplever du måske at hendes frustration nedsættes lidt.

Mælken kan også ændre smag efter hvad du indtager af mad og visse fødevarer kan også give hende lidt uro i maven. Det betyder ikke at du skal gå på diæt, men du kan godt lægge mærke til om der er vise fødevarer du altid indtager og som du tænker måske påvirker din datter. I givet fald kan du prøve at fjerne dette fra din kost i en periode og se om det gør en forskel.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!