Svar: Gråd ved aftenamning
8. maj 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Anne Mette
De fleste børn vil i 4-6 ugers alderen have det der hedder appetitspring. Det betyder at de her er ved at være så gamle og så store at de har behov for at få mælkemængden sat op. Ved at være mere urolige, grædende og søgende, så bliver de lagt mere til og derved dannes mere mælk. Det er således naturligt at I oplever en uro og en søgning mod brystet med den alder jeres datter har.
Samtidig er det også sådan at man producere mere af det mælkestimulerende hormon om natten. Det betyder at der ofte er mest mælk i løbet af morgen og formiddag og om aftenen er mælkemængden mindre. Det gør ikke mælken dårligere, men der skal arbejdes lidt mere for at få den ud og jeres datter skal spise små hyppige måltider om aftenen. Netop fordi mælkevolumen ikke er så stor om aftenen, vil den mælk jeres datter får være langt mere koncentreret. De små hyppige måltider om aftenen virker således ved at fylde hende ekstra godt op og gør at hun så kan sove et lidt længere stræk først på natten. Derfor er det vigtigt at du lader hende spise så hyppigt hun gerne vil.
Det kan hjælpe dig at lægge hende til i forskellige ammestillinger, når hun bliver irriteret ved brystet og slipper og småklynker, så vend hende om og læg hende til samme bryst men i en ny stilling.
Det vil også hjælpe dig at lægge hende lidt hyppigere til i løbet af dagen. Netop fordi jo hyppigere du ammer, jo mere mælk producerer du og hvis mælken flyder lidt lettere til hende om aftenen, så oplever du måske at hendes frustration nedsættes lidt.
Mælken kan også ændre smag efter hvad du indtager af mad og visse fødevarer kan også give hende lidt uro i maven. Det betyder ikke at du skal gå på diæt, men du kan godt lægge mærke til om der er vise fødevarer du altid indtager og som du tænker måske påvirker din datter. I givet fald kan du prøve at fjerne dette fra din kost i en periode og se om det gør en forskel.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske