Svar: Vand i varmen?
7. maj 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Signe
Som udgangspunkt får din datter nok væske ved at blive ammet.
Det er sådan at modermælken er forskelligt sammensat. Den mælk som ligger først i brystet er tynd og vandholdig og den mælk som kommer derefter er den egentlige mad. Det betyder at din datter nogle gange vil søge brystet og die kortvarigt, simpelthen fordi hun er tørstig og andre gange vil die i længere tid, fordi hun så har behov for mere mad.
Hvis du således lader din datter få brystet og lader hende die kortvarigt, når hun viser behov for det, så vil du kunne sikre hendes væskebehov fint. Det vil således være naturligt hvis hun nu, hvor solen skinner og det er blevet mere varmt, begynder at melde sig lidt hyppigere til brystet og die kortvarigt og det skal hun have lov til. Det skal ikke forveksles med pjat eller hygge:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske