Svar: Amning, mælkemængden faldet efter sår
7. maj 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Camilla
Det er godt at du har fået dine brystvorter til at hele, så du nu atter kan forsøge at lægge mere til og få mælkeproduktionen sat lidt op.
Det er hyppigheden af amning der øger din mælkemængde og derfor giver det mere mælk at amme hver anden time i stedet for hver fjerde time. Samtidig lyder det dog som om at din dreng har behov for at få en del mælk, når du supplerer ham med 80ml efter amning... Jeg er ikke helt klar over hvor stor han er, men som udgangspunkt skal du regne med at han har behov for ca 1/6 af sin vægt i døgnet. Det betyder at hvis han vejer 3600g, så vil hans døgnbehov være ca 600ml. Hvis vi så siger at du ammer ham f.eks. hver 3-4 time, altså 6-8 gange i døgnet, så vil han have behov for mellem 75-100ml hver gang...
Dette kan naturligvis variere alt efter tidspunktet på døgnet, så han nogle gange har behov for 120ml og andre gange kan nøjes med 50 - men som udgangspunkt er 75-100ml hver gang hans behov.
Du skal være opmærksom på at børn, når de spiser af en flaske kan overspise lidt og samtidig skal du finde balancen mellem at tilbyde ham ekstra så han får, hvad han har behov for men ikke tilbyde ham så meget at han først vil søge brystet igen efter mange timer - netop fordi hyppigheden er vigtig for at få stimuleret til mere mælk... Det er meget svært at finde ud af, hvad man skal give af tilskud, simpelthen fordi han jo også skal trives og tage på, men 80ml lyder af forholdsvis meget, hvis du også skal have øget din amning.
Hvordan og hvor længe sover din dreng, når han er blevet amme og efterfølgende har fået 80ml på flaske? Hvis han er sover 3-4 timer, vågner op og igen er sulten, så er det jo sådan set en meget fin rytme, som I godt kan forsøge at holde fast i. Du skal så bare sørge for at få øget din mælkemængde imens han sover og må derfor malke ud og stimulere med en brystpumpe.
Det vil sige at du bør gå ind og stimulere med pumpe, når der er gået 1½-2 timer efter han sidst ammede hos dig og du skal her være opmærksom på at du faktisk kan øge din mælkemængde med op til 60 pct. ved at dobbeltudmalke. Du kan lege en brystpumpe med dobbeltaggregat så du sidder med pumpe på begge bryster samtidig eller du kan malke ud fra den ene side, imens din dreng dier fra den anden side...
Det har også betydning hvordan du lægger ham til. Når du ammer i indianerstilling, så er det hovedsageligt mælkekirtlerne på ydersiden af brystet du får stimuleret og tømt. Når du ammer i den traditionelle stilling, så er det hovedsageligt kirtlerne ind mod kavalergangen og når du ligger ned og ammer, så hjælper du ham til at stimulere og tømme mælkekirtlerne under brystet.
Det betyder naturligvis ikke at man skal amme i alle tre stillinger, man kan godt amme ved kun at bruge en stilling. Men det hjælper både din dreng og din krop til at få stimuleret og tømt brystet bedst muligt, hvis man skifter ammestilling.
Husk også at du skal have slappet af, det er vigtigt at du forsøger at hvile dig lidt en gang imellem (selvom jeg godt ved at det er svært med to børn) og så skal du også prioritere at du kommer i bad, får dine måltider i løbet af dagen og at du får væske nok. Drik meget gerne 1½-2 liter vand om dagen og hold igen med kaffe og te.
Pas på du ikke bliver kold, sørg for at du ikke får træk og kulde - det er vigtigt på denne årstid, hvor vi ofte åbner døre og vinduer eller sidder ude på terrassen i bare fødder. Træk og kulde kan påvirke dig, så du får en brystbetændelse og det skulle vi jo helst undgå:o)
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske