Svar: Brystafvænning på grund af gigt, hvordan?
1. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Kære snart desperate mor
Det lyder som en rigtig god beslutning at vende din dreng fra brystmælken - eller i hvert fald noget af det. Amningen lyder til at tære på din krop og det er vigtigt at du har kræfter og overskud til at tage dig af din dreng - her er amning ikke det vigtigste, I skal begge have et godt liv på andre punkter også:o)
Alternativet til brystmælk vil være flaske med modermælkserstatning. Hvis du ikke ammer til han er 12 måneder gammel, så skal han have modermælkserstatning i stedet for og da han ikke er ældre end han er, så vil en flaske være det han har behov for.
Det er korrekt at alt for meget mælk kan tage pladsen op for den egentlige mad, men med den alder din dreng har, så er det faktisk rigtig vigtigt at mælken fortsat udgør størstedelen af hans indtag og du skal regne med at han stadig har behov for 5-6 amninger eller flasker i døgnet. I 7-8 måneders alderen vil han sandsynligvis kunne nøjes med 4 amninger/flasker, mellem 8-9 måneder kan du nedsætte til 3 og først efter 9-10 måneders alderen kan du nedsætte yderligere til 2 amninger/flasker dagligt.
Da du er nødt til at trappe amningen ned inden for overskuelig fremtid, så vil det derfor være rigtig godt, hvis du kunne arbejde på at få ham til at tage flasken.
Det hjælper nogle gange at tilbyde flaske med udmalket modermælk. Andre gange at forsøge med vælling som har en anden smag end mme. Det kan også være en idé at far forsøger at give flasken da han ikke forbindes med amning og så kan det være en idé at forsøge sen aften, hvor din dreng mere eller mindre sover og derfor ikke protesterer så meget. På den måde vil du få en idé om, hvorvidt han overhovedet kan finde ud af teknikken eller om det er smagen af mælk han protesterer over.
En plan for dagen, kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, og frisk frugt i hånden, vand af kop
Evt. amning/flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden.
Evt. amning eller flaske og puttes til middagslur 13-13.30
Eftermiddag 16: Lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop, evt. amning eller flaske
Aften 18: Mere og mere udgangspunkt i den mad I andre spiser. Grøntsagsmos med kød/fisk, lidt sovs til at give smag og lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden. Vand af kop.
Puttes til natten med amning eller en flaske mme eller vælling ca 19.30
Sen aften 23-24: Forsøge med flaske med mme eller vælling, når han sover
Nat 24-06: Så vidt muligt ikke mælk i dette tidsrum mere.
Som du kan se så har jeg skrevet evt. amning/flaske før formiddagslur og middagslur og igen om eftermiddagen. han behøver ikke mælk alle disse gange og du må forsøge at finde ud af, hvilke amninger/flasker du kan skære ned på, så det passer bedst i jeres rytme - og så gå ud fra at han har brug for 5-6 amninger/flasker her i 6 måneders alderen.
Ellers er princippet at du erstatter en amning med en flaske. Det er ikke rigtigt at du kan skrue 1 minut af ammetiden og på den måde skære amningen ned og erstatte med en flaske - Ammenedtrapningen sker hvis du erstatter med flaske og du er nødt til at erstatte med flaske for at sikre ham hans mælkebehov. Han skal være ret gammel før han vil være i stand til at drikke mælk nok af en kop.
Fra 9 måneders alderen kan han dog begynde at få mere komælk og kan således der få sit mælkebehov dækket på en lidt anden måde - men mme vil han dog fortsat have behov for også i den alder.
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske