Svar: Brystafvænning på grund af gigt, hvordan?

1. maj 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære snart desperate mor

Det lyder som en rigtig god beslutning at vende din dreng fra brystmælken - eller i hvert fald noget af det. Amningen lyder til at tære på din krop og det er vigtigt at du har kræfter og overskud til at tage dig af din dreng - her er amning ikke det vigtigste, I skal begge have et godt liv på andre punkter også:o)

Alternativet til brystmælk vil være flaske med modermælkserstatning. Hvis du ikke ammer til han er 12 måneder gammel, så skal han have modermælkserstatning i stedet for og da han ikke er ældre end han er, så vil en flaske være det han har behov for.

Det er korrekt at alt for meget mælk kan tage pladsen op for den egentlige mad, men med den alder din dreng har, så er det faktisk rigtig vigtigt at mælken fortsat udgør størstedelen af hans indtag og du skal regne med at han stadig har behov for 5-6 amninger eller flasker i døgnet. I 7-8 måneders alderen vil han sandsynligvis kunne nøjes med 4 amninger/flasker, mellem 8-9 måneder kan du nedsætte til 3 og først efter 9-10 måneders alderen kan du nedsætte yderligere til 2 amninger/flasker dagligt.

Da du er nødt til at trappe amningen ned inden for overskuelig fremtid, så vil det derfor være rigtig godt, hvis du kunne arbejde på at få ham til at tage flasken.

Det hjælper nogle gange at tilbyde flaske med udmalket modermælk. Andre gange at forsøge med vælling som har en anden smag end mme. Det kan også være en idé at far forsøger at give flasken da han ikke forbindes med amning og så kan det være en idé at forsøge sen aften, hvor din dreng mere eller mindre sover og derfor ikke protesterer så meget. På den måde vil du få en idé om, hvorvidt han overhovedet kan finde ud af teknikken eller om det er smagen af mælk han protesterer over.

En plan for dagen, kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Amning og sover lidt videre

Morgen 7.30-8: ...

Annonce

... Havregrød, vand af kop

Formiddag 9-9.30: Frugtmos, og frisk frugt i hånden, vand af kop

Evt. amning/flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden.

Evt. amning eller flaske og puttes til middagslur 13-13.30

Eftermiddag 16: Lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop, evt. amning eller flaske

Aften 18: Mere og mere udgangspunkt i den mad I andre spiser. Grøntsagsmos med kød/fisk, lidt sovs til at give smag og lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden. Vand af kop.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Puttes til natten med amning eller en flaske mme eller vælling ca 19.30

Sen aften 23-24: Forsøge med flaske med mme eller vælling, når han sover

Nat 24-06: Så vidt muligt ikke mælk i dette tidsrum mere.

Som du kan se så har jeg skrevet evt. amning/flaske før formiddagslur og middagslur og igen om eftermiddagen. han behøver ikke mælk alle disse gange og du må forsøge at finde ud af, hvilke amninger/flasker du kan skære ned på, så det passer bedst i jeres rytme - og så gå ud fra at han har brug for 5-6 amninger/flasker her i 6 måneders alderen.

Ellers er princippet at du erstatter en amning med en flaske. Det er ikke rigtigt at du kan skrue 1 minut af ammetiden og på den måde skære amningen ned og erstatte med en flaske - Ammenedtrapningen sker hvis du erstatter med flaske og du er nødt til at erstatte med flaske for at sikre ham hans mælkebehov. Han skal være ret gammel før han vil være i stand til at drikke mælk nok af en kop.

Fra 9 måneders alderen kan han dog begynde at få mere komælk og kan således der få sit mælkebehov dækket på en lidt anden måde - men mme vil han dog fortsat have behov for også i den alder.

Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor