Brev:
Brystafvænning på grund af gigt, hvordan?
1. maj 2008
Alder:
6 mdr.
Brystafvænning på grund af gigt, hvordan?
Kære Helen
Jeg skriver i håb om, at du kan vejlede mig i at vænne min dejlige dreng fra brystmælk, i hvert fald en stor del af den. Jeg ammer stadig fuldt trods tre daglige skemåltider og han sætter pris på mad og er en ordentlig basse på over 9 kilo (jeg er til gengæld blevet lovlig tynd).
Problemet er, at jeg har leddegigt, som er kraftigt forværret i ammeperioden. Dette er typisk, men mine smerter er sådan, at jeg har svært ved at skifte ham og bære rundt på ham. Selv de mindste opgaver volder mig efterhånden problemer. Jeg skal også snart tilbage på arbejde, og har brug for at komme i bedring før jeg kan se det for mig.
Han er ikke god til flaske og erstatning, men jeg ser også af et af dine svar, at flaske blot tager pladsen for anden mad. Men hvad gør jeg så?
Hans rytme er foreløbig stadig bryst hver tredje time døgnet rundt og tre ske-måltider:
Mælk kl. 06, 09, 12, 15, 18, 21, 24. Morgengrød kl. 08, frokostgrønsagsmos kl. 12 og aftensgrønsagsmos kl. 18.
Han startede på skemad i 4 ½ måneders alderen, da han greb ud efter vores mad og fulgte måltidet intenst med øjnene.
Ikke så mærkeligt at han er godt i stand for nu at sige det mildt.
Jeg har læst et sted på en engelsk hjemmeside, at man skal tage et minut af amningen ad gangen og erstatte resterende sult med flaskemad. Men for det første kan han ikke finde ud af flaske, og for det andet varierer hans sutten i tid så meget at det er absurd at tale om et minuts nedtrapning. Et brystmåltid kan vare mellem 10 minutter til en halv times tid.
Kan du råde mig?
Venlig hilsen
snart desperat mor