Brystafvænning på grund af gigt, hvordan?

1. maj 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Brystafvænning på grund af gigt, hvordan?

Kære Helen

Jeg skriver i håb om, at du kan vejlede mig i at vænne min dejlige dreng fra brystmælk, i hvert fald en stor del af den. Jeg ammer stadig fuldt trods tre daglige skemåltider og han sætter pris på mad og er en ordentlig basse på over 9 kilo (jeg er til gengæld blevet lovlig tynd).

Problemet er, at jeg har leddegigt, som er kraftigt forværret i ammeperioden. Dette er typisk, men mine smerter er sådan, at jeg har svært ved at skifte ham og bære rundt på ham. Selv de mindste opgaver volder mig efterhånden problemer. Jeg skal også snart tilbage på arbejde, og har brug for at komme i bedring før jeg kan se det for mig.

Han er ikke god til flaske og erstatning, men jeg ser også af et af dine svar, at flaske blot tager pladsen for anden mad. Men hvad gør jeg så?

Hans ...

Annonce

... rytme er foreløbig stadig bryst hver tredje time døgnet rundt og tre ske-måltider:

Mælk kl. 06, 09, 12, 15, 18, 21, 24. Morgengrød kl. 08, frokostgrønsagsmos kl. 12 og aftensgrønsagsmos kl. 18.
Han startede på skemad i 4 ½ måneders alderen, da han greb ud efter vores mad og fulgte måltidet intenst med øjnene.
Ikke så mærkeligt at han er godt i stand for nu at sige det mildt.

Jeg har læst et sted på en engelsk hjemmeside, at man skal tage et minut af amningen ad gangen og erstatte resterende sult med flaskemad. Men for det første kan han ikke finde ud af flaske, og for det andet varierer hans sutten i tid så meget at det er absurd at tale om et minuts nedtrapning. Et brystmåltid kan vare mellem 10 minutter til en halv times tid.

Kan du råde mig?

Venlig hilsen
snart desperat mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder