Svar: Amning og søvn - hvad kan det være?
28. april 2008
Alder:
1 mdr.
Hej Maiken
Du kan ikke med ovenstående ammeforløb regne med tiderne, som man kan hvis man kun amme fra et bryst - eller ammer fra begge bryster i samme amning. Det er lidt specielt at amme, som jeg har anbefalet dig at forsøge og du er her nødt til at tro på at Silje melder sig igen, når hun har behov. Du er derfor nødt til at lade hende selv styre det så vidt muligt.
Det afhænger naturligvis også af hvor meget hun reelt spiser ved brystet under anden amning inden lur - hvis hun kun slukker tørsten, så tæller det ikke rigtig med, så må du gå ud fra tidspunktet med første amning, modsat hvis hun spiser godt og får en del, så må det tælle med. Hvis hun herefter sover og godt kan sove et par sammenhængende timer eller 3, så lad hende sove og gå ud fra at hun så naturligt er tørstig/sulten når hun vågner igen.
At Silje ligger lidt uroligt ved brystet kan skyldes at din mælk enten løber hurtigt, så hun næsten er ved at slippe fordi hun skal følge med, eller at hun modsat skal malke lidt ekstra, skubbe lidt fra og trykke brystet lidt for at få mælken til at løbe lidt mere. Det kan naturligvis også hænge sammen med at hun lige nu er lidt ældre og derfor mere aktiv generelt.
Hvis det sker ved amning nummer to, så forsøg at svøbe hende inden du lægger hende til brystet, så du hjælper hende til rent fysisk at holde sammen på sig selv. Du kan også forsøge med en anden ammestilling, f.eks. nogle gange lægge dig ned og amme hende liggende, - det kan også få hende til at slappe lidt mere af. Hold hende også i den ene hånd, så hun ikke kan ligge og flagre, men hjælp hende til at slappe af.
Det er sådan at nedløbsrefleksen skal fungerer hele tiden under en amning og ikke kun i begyndelsen som mange tror. Lige når du ligger Silje til brystet, så vil der være lidt mælk i brystvorten, lidt at smage og som gør at hun bliver ved med at sutte. Når hun dier, så bliver der sendt hormoner op til din hjerne at der skal produceres et hormon og så begynder nedløbsrefleksen og mælken begynder at løbe. Så skal hun synke den mælk der kommer og gøre det samme igen - sutte nogle gange, vente på at mælken kommer, synke mælken - altså en rytme som sutte, sutte, sutte, pause pause vente på at mælken kommer, synke, synke. Sutte, sutte, sutte, pause, pause, synke, synke. Jeg tror at når hun bliver lidt urolig og utålmodig så er det fordi hun venter på at nedløbsrefleksen skal starte og mælken løbe.
Jo længere ind i brystet hun kommer, jo mere tålmodighed kræver det, jo mere skal hun arbejde for at få mælken ud. Det er dog vigtigt at du ikke umiddelbart skifter fra det ene til det andet bryst. Hvis du føler det nødvendigt at tage hende fra, så læg hende til samme side igen, men i en anden stilling, så du på den måde hjælper hende til at tømme og stimulere brystet anderledes.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske