Svar: Amning og søvn - hvad kan det være?

28. april 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej Maiken

Du kan ikke med ovenstående ammeforløb regne med tiderne, som man kan hvis man kun amme fra et bryst - eller ammer fra begge bryster i samme amning. Det er lidt specielt at amme, som jeg har anbefalet dig at forsøge og du er her nødt til at tro på at Silje melder sig igen, når hun har behov. Du er derfor nødt til at lade hende selv styre det så vidt muligt.

Det afhænger naturligvis også af hvor meget hun reelt spiser ved brystet under anden amning inden lur - hvis hun kun slukker tørsten, så tæller det ikke rigtig med, så må du gå ud fra tidspunktet med første amning, modsat hvis hun spiser godt og får en del, så må det tælle med. Hvis hun herefter sover og godt kan sove et par sammenhængende timer eller 3, så lad hende sove og gå ud fra at hun så naturligt er tørstig/sulten når hun vågner igen.

At Silje ligger lidt uroligt ved brystet kan skyldes at din mælk enten løber hurtigt, så hun næsten er ved at slippe fordi hun skal følge med, eller at hun modsat skal malke lidt ekstra, skubbe lidt fra og trykke brystet lidt for at få mælken til at løbe lidt mere. Det kan naturligvis også hænge sammen med at hun lige nu er lidt ældre og derfor mere aktiv generelt.

Hvis det sker ved amning nummer to, så forsøg at svøbe hende inden du lægger hende til brystet, så du hjælper hende til rent fysisk at holde sammen på sig selv. Du kan også forsøge med en anden ammestilling, f.eks. nogle gange lægge dig ned ...

Annonce

... og amme hende liggende, - det kan også få hende til at slappe lidt mere af. Hold hende også i den ene hånd, så hun ikke kan ligge og flagre, men hjælp hende til at slappe af.

Det er sådan at nedløbsrefleksen skal fungerer hele tiden under en amning og ikke kun i begyndelsen som mange tror. Lige når du ligger Silje til brystet, så vil der være lidt mælk i brystvorten, lidt at smage og som gør at hun bliver ved med at sutte. Når hun dier, så bliver der sendt hormoner op til din hjerne at der skal produceres et hormon og så begynder nedløbsrefleksen og mælken begynder at løbe. Så skal hun synke den mælk der kommer og gøre det samme igen - sutte nogle gange, vente på at mælken kommer, synke mælken - altså en rytme som sutte, sutte, sutte, pause pause vente på at mælken kommer, synke, synke. Sutte, sutte, sutte, pause, pause, synke, synke. Jeg tror at når hun bliver lidt urolig og utålmodig så er det fordi hun venter på at nedløbsrefleksen skal starte og mælken løbe.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jo længere ind i brystet hun kommer, jo mere tålmodighed kræver det, jo mere skal hun arbejde for at få mælken ud. Det er dog vigtigt at du ikke umiddelbart skifter fra det ene til det andet bryst. Hvis du føler det nødvendigt at tage hende fra, så læg hende til samme side igen, men i en anden stilling, så du på den måde hjælper hende til at tømme og stimulere brystet anderledes.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre