Svar: Bliver han mon ikke ordentlig mæt?
21. april 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Line
Tillykke med den lille dreng, han lyder til at have det godt - er aktiv og suttelysten og det lyder umiddelbart som om at amningen fungerer fint hos jer. Jeg kan dog godt forstå du synes det er hårdt at han dier så tit og jeg har lidt forskellige tanker at dele med dig:o)
For det første er det sådan at børn i 4-6 ugers alderen får det der hedder appetitspring. Det betyder at de er ved at være så store rent fysisk at de har behov for at få mælkemængden sat op. Ved at være søgende, pylrede og urolige, så bliver de lagt mere til og netop den hyppige amning øger mælkemængden.
Samtidig er det også sådan at det er meget hårdt at spise af et bryst, det kræver rigtig stort arbejde og derfor har nogle børn tendens til at falde lidt for tidligt i søvn, når de bliver ammet. Det er derfor vigtigt at du forsøger at holde din dreng godt igang ved brystet, nulre ham i håndfladen og under fødderne, igennem håret, massere hans hovedbund lidt osv. imens han spiser hos dig, så han holder sig vågen og aktiv. Så er det fint derefter at skifte ham, som du også gør og tilbyde ham modsatte side. På den måde er du sikker på at han bliver fyldt godt nok op og samtidig får du stimuleret begge bryster ved hver amning.
Herefter er han færdig med at spise, du kan svøbe ham, tilbyde ham en sut og putte ham i liften. Nogle børn er rigtigt gode bøvsere og andre har sværere ved det og prutter mere:o) Det er dog vigtigt at du forsøger at hjælpe ham med at komme af med luften og derfor må du gerne forsøge at få ham til at bøvse efter amning. Hvis han hænger helt slapt og bare er helt væk og der ikke kan komme nogen bøvs, så put ham.
Du vil sandsynligvis så opleve at han efter ca 40 minutter begynder at smaske lidt, ligger lidt uroligt osv. og så er det luften der er på vej op. Her kan du så tage ham op, lade ham bøvse, nogle gange kommer der lidt gylp, så kan du forsøge at give ham sutten, svøbe ham og forsøge at få ham til at sove videre igen. Nogle gange vil du også kunne se at bøvsen får lidt gylp til at løbe ud af munden, så behøver du ikke nødvendigvis at tage ham op, men kan bare berolige ham og hjælpe ham videre i søvnen.
Det at få en sut hjælper mælken videre i systemet og giver på sigt lidt ro i maven. Det er også normalt at små børn ligger og klynker, søger, smasker lidt osv. og de kan godt virke lidt sultne. Det er ikke ensbetydende med at de skal tages op, nogle gange skal de netop have en sut og hjælpes videre i søvnen, andre gange har de brug for at komme op, brug for at få mere at spise - det er forskelligt og I skal forsøge at vurdere hvad behovet er hos jeres dreng. Det er nemlig ikke sikker at det er mælk hver gang:o)
Det lyder jo umiddelbart som om at du har fint med mælk til ham. Det lyder som om at han har en god ammerytme, han spiser ivrigt og energisk i begyndelsen og efter noget tid så begynder han at spise mere roligt og rytmisk - det er tegn på at han er ved at nå ind til den lidt federe mælk og det lyder rigtig fint.
Hans hævede slimhinder i næsen skyldes måske lidt forkølelse, måske lidt irritation, hvis han er blevet suget meget efter fødslen. Det vil her være en god idé at I forsøger at elevere madrassen i hans lift en lille smule i hovedenden. I kan enten stille hele liften lidt på skrå eller I kan komme en stofble eller lignende ned under madrassen, så han ligger lidt højere med hovedet. Det kan gøre det lettere for ham at trække vejret.
Med hensyn til modermælkserstatning så kan det komme på tale, hvis du fornemmer at du ikke rigtig har mælk nok til ham - at han ikke bliver mæt nok og stadig virker sulten selvom han har spist længe og effektivt hos dig. Eller hvis du oplever at han ikke tager nok på og at hyppig amning mv. ikke øger din mælkemængde tilstrækkeligt. At tilbyde ham en flaske efter amning kan give dig vished for hvorvidt han reelt er sulten - spiser han 20ml, så er han ikke sulten, men har fået hvad han skulle have hos dig, sluger han derimod 70ml eller mere - ja så er han sulten.
Når man går ind og giver flaske, så skal man altid vide at der er en risiko for at amningen stopper. Det er meget let for barnet at få mælken ud af en flaske og barnet kan derfor foretrække flasken. Samtidig vil det at man tilbyder en flaske gøre at barnet kommer lidt mindre til brystet, hvorved at mælkemængden nedsættes - igen det er hyppigheden af amning der øger mælkemængden.
En enkelt flaske plejer ikke at betyde noget, men begynder man at tilbyde flaske en eller flere gange dagligt så vil det få betydning og kunne påvirke amningen. Især når han ikke er ældre end han er - jo mere veletableret amningen er, jo mere skal der normalt til at ødelægge den.
Når man giver erstatning så skal man også overveje hvad man giver, simpelthen fordi modermælkserstatning ikke giver samme sikkerhed i forhold til forebyggelse af allergi. Hvis I således har allergi (du eller Emils far) det vil sige at I har eller har haft behandlingskrævende astma, børneeksem, høfeber eller kendt fødevareallergi, så er amning det bedste for Emil. Bliver det nødvendigt at tilbyde ham modermælkserstatning så bør det være Nutramigen eller Profylac som er specialerstatninger man køber på apoteket.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske