Brev:
Bliver han mon ikke ordentlig mæt?
21. april 2008
Alder:
1 mdr.
Bliver han mon ikke ordentlig mæt?
Kære Helen,
Vores Emil på 4 uger har de seneste 2 uger virket mere urolig.
Jeg ammer rigtig ofte - hver 2. time døgnet rundt, om natten ca. hver 2,5-3. time. Han spiser ivrigt de første 10 min, herefter mere afslappet og falder nemt i søvn ved brystet. Da han virker meget sulten tilbyder jeg ofte det andet bryst efter at have skiftet ham, hvilket han gladeligt tager.
Nogle gange virker han allerede sulten igen efter 1 times tid. Vi forsøger at trøste ham, vugge, gylpe, skifte ble og prøver at svøbe ham, men ofte er det eneste der hjælper at amme ham (han stopper med at græde så snart han får mad og er glad og tilfreds efterfølgende). Vi ligger også gåture med barnevognen ind så han får en længere søvnperiode, men jeg er lidt begrænset med gåturene endnu, da jeg fik en sphinkter ruptur ved fødslen.
Ofte sover han også meget uroligt, vågner efter 45 min - 1 time - ligger og 'stønner' og klynker. Vi tager ham op og trøster og gylper - men det kræver som regel en gåtur rundt på armen for at få ham til ro igen (eller mere mad!!). I løbet af den urolige sove-tid er det også som om at vi lige skal hen og vugge ham til ro ind imellem når han klynker.
Kan han ikke finde ordentlig ro fordi han ikke bliver ordentlig mæt? Vi har overvejet at give ham en lille flaske med modermælkserstatning til aften, så han kan få en længere, roligere søvn - men jeg er også bange for at ødelægge amningen? Har også overvejet om det at han vågner efter en lille time kan skyldes at maden er ved at være løbet igennem systemet på det tidspunkt?
Det skal siges at han har en meget tilstoppet næse, han virker ikke forkølet som sådan, da der ingen snot er - men han ligesom grynter og jeg kan høre at han er godt stoppet. Vi har prøvet at dryppe med saltvand, men synes kun det lige lindrer de efterfølgende minutter. Måske det også kan påvirke søvnrytmen?
Det blev til en lang smøre - men håber du kan hjælpe med et par gode råd og evt. din mening om MME tilskud eller ej. Ellers trives han og tager godt på; vejede 3474 gr ved fødslen (55 cm lang) og 3800 efter 2 uger.
Glæder mig til at høre dine inputs :o)
Med venlig hilsen
Line og Emil