Bliver han mon ikke ordentlig mæt?

21. april 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Bliver han mon ikke ordentlig mæt?

Kære Helen,

Vores Emil på 4 uger har de seneste 2 uger virket mere urolig.
Jeg ammer rigtig ofte - hver 2. time døgnet rundt, om natten ca. hver 2,5-3. time. Han spiser ivrigt de første 10 min, herefter mere afslappet og falder nemt i søvn ved brystet. Da han virker meget sulten tilbyder jeg ofte det andet bryst efter at have skiftet ham, hvilket han gladeligt tager.

Nogle gange virker han allerede sulten igen efter 1 times tid. Vi forsøger at trøste ham, vugge, gylpe, skifte ble og prøver at svøbe ham, men ofte er det eneste der hjælper at amme ham (han stopper med at græde så snart han får mad og er glad og tilfreds efterfølgende). Vi ligger også gåture med barnevognen ind så han får en længere søvnperiode, men jeg er lidt begrænset med gåturene endnu, da jeg fik en sphinkter ruptur ved fødslen.

Ofte sover han også meget uroligt, vågner efter 45 min - 1 time - ligger og 'stønner' og klynker. Vi tager ham op og trøster og gylper - men det kræver som regel en gåtur rundt på armen for at få ham til ro igen (eller mere mad!!). I løbet af den urolige ...

Annonce

... sove-tid er det også som om at vi lige skal hen og vugge ham til ro ind imellem når han klynker.

Kan han ikke finde ordentlig ro fordi han ikke bliver ordentlig mæt? Vi har overvejet at give ham en lille flaske med modermælkserstatning til aften, så han kan få en længere, roligere søvn - men jeg er også bange for at ødelægge amningen? Har også overvejet om det at han vågner efter en lille time kan skyldes at maden er ved at være løbet igennem systemet på det tidspunkt?

Det skal siges at han har en meget tilstoppet næse, han virker ikke forkølet som sådan, da der ingen snot er - men han ligesom grynter og jeg kan høre at han er godt stoppet. Vi har prøvet at dryppe med saltvand, men synes kun det lige lindrer de efterfølgende minutter. Måske det også kan påvirke søvnrytmen?

Det blev til en lang smøre - men håber du kan hjælpe med et par gode råd og evt. din mening om MME tilskud eller ej. Ellers trives han og tager godt på; vejede 3474 gr ved fødslen (55 cm lang) og 3800 efter 2 uger.

Glæder mig til at høre dine inputs :o)

Med venlig hilsen
Line og Emil

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.