Svar: Grædende mor - afviser højre bryst
18. april 2008
Alder:
1 mdr.
Kære LJ
Tillykke med den lille dreng:o)
Det er helt normalt at børn har en favoritside, vores bryster er ikke ens og det er således også normalt at der kan være lidt mere mælk i den ene side end i den anden og at barnet derfor vælger side...
Det er dog også sådan at små børn kan snydes og du skal derfor forsøge at snyde din søn til at tage imod det højre bryst. Det gør du ved at amme ham i tvillingestilling.
Når han spiser fra dit venstre bryst, så ligger han på sin egen højre side. Ved at lade ham ligge på denne side og bare flytte ham de 30 cm længere til højre side, hvor højre bryst er, så snyder du ham til at tro at han stadig ligger ved venstre bryst.
Du kan også gøre det at du stimulerer dit højre bryst lidt inden du lægger ham til, så du får sat gang i nedløbsrefleksen og får mælken til at løbe. Det at han kan smage at der er noget at komme efter og at det løber let til ham, kan få ham til at tage fat.
En anden mulighed er at du prøver at lægge dig med ham, når du ligger ned og ammer, så vil han ikke føle sig presset af dine arme, men vil ligge mere frit og kan derfor styre tingene lidt selv. Når du ligger ned og amme fra dit højre bryst, så skal du ligge på højre side og I skal ligge mave mod mave.
Prøv at slappe af så meget du kan når du skal lægge ham til, jo mere rolig og afslappet du er, jo lettere flyder din mælk.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske