Svar: Vil ikke ammes mere - 3 mdr.

15. april 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Maria

Det sker ofte netop omkring 4 måneders alderen at børn får en periode, hvor de pludselig ændrer ammemønster. Mange børn begynder at spise mere kortvarigt og har svært ved at koncentrere sig om brystet, andre afviser brystet selvom de faktisk virker sultne, atter andre virker frustreret og ligger ligesom og hiver i brystet som om de ikke kan få mælken ud osv.

Mange forældre tolker dette som et øget behov for mad og et tegn på at barnet skal igang med skemad. Det kan også være tilfældet nogle gange, men det behøver ikke være sådan. Jeg kan godt forstå at du har forsøgt med flasken og det er også fint - mælk skal din datter jo have, men jeg tænker dog også at du skal overveje om ikke du kan få hende til brystet igen - det at hun lige nu afviser brystet behøver ikke betyde at din amning skal stoppe fuldstændig:o)

Der kan være flere årsager til at børn pludselig virker afvisende eller frustrerede overfor brystet. Nogle gange kan barnet forbinde brystet med noget ubehageligt, hvis barnet f.eks. er blevet forskrækket over et eller andet imens det lå ved brystet og spiste. Det kan også opstå i forbindelse med forkølelse, og du skriver ikke om din datter er lidt tæt i næsen. Hvis hun er det, så er det svært at holde sig fast på brystet og her vil det være en rigtig god idé at du drypper hendes næse med lidt saltvand inden du lægger hende til.

Nogle gange handler det om at barnet er ved at få tænder, andre gange at moderen er ved at få menstruation, hvilket kan ændre på mælkens smag. Børn kan også reagerer negativt overfor brystet, hvis man som mor pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken. Prøv derfor at overveje, om du har lavet nogle ændringer i forhold til hvad du plejer.

Forsøg at tage det så roligt ...

Annonce

... som muligt, jo mere du slapper af, jo mere signalerer du også ro til din datter og jo bedre er det for jer alle. Du må gerne forsøge at lægge hende til brystet flere gange dagligt, gå lidt rundt med hende i din favn imens du har bare bryster, vugge hende lidt osv. Det er helt fint på den måde at holde hende i nærheden af brystet og ligesom lokke hende lidt. Men du skal ikke begynde at presse hende og med presse mener jeg at tage din hånd på hendes hoved og tvinge hovedet til brystet. Dette vil få hende til at afvise helt.

Da du naturligt nok stresser lidt over at hun ikke bare tager fat, så kan du godt blokere og mælken får sværere ved at løbe. Derfor kan det være en god idé, hvis du inden du lægger hende til forsøger at få gang i nedløbsrefleksen, får mælken frem og hun kan smage at det er der - hun skal bare tage fat. Du kan derfor gøre det at du stimulerer brystet og malker lidt ud, så du får sat gang i nedløbsrefleksen inden du lægger til, men du kan også gøre det at du tager en 2ml sprøjte, som du fylder med mælk (modermælk eller modermælkserstatning) og drypper lidt mælk i mundvigene på hende, når hun ligger ved brystet.

Det er en rigtig god idé, hvis du kan lægge dig med hende, så I ligger tæt sammen i sengen og prøve at amme liggende og det er også en rigtig god idé at gå i bad med hende, hvis I har karbad og lade hende ligge op af dig hud mod hud.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du kan også overveje om hun har brug for at få din mælkeproduktion sat lidt op, netop ved at være mere småklynkende bliver hun lagt hyppigere til brystet og jo hyppigere hun spiser hos dig, jo mere mælk producerer du. Det giver altså mere mælk at amme hende hver anden time i stedet for hver fjerde time.

Prøv at se om ovenstående ikke vil hjælpe dig lidt videre og få hende til at tage fat igen:o)

Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder