Svar: Vil ikke ammes mere - 3 mdr.
15. april 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Maria
Det sker ofte netop omkring 4 måneders alderen at børn får en periode, hvor de pludselig ændrer ammemønster. Mange børn begynder at spise mere kortvarigt og har svært ved at koncentrere sig om brystet, andre afviser brystet selvom de faktisk virker sultne, atter andre virker frustreret og ligger ligesom og hiver i brystet som om de ikke kan få mælken ud osv.
Mange forældre tolker dette som et øget behov for mad og et tegn på at barnet skal igang med skemad. Det kan også være tilfældet nogle gange, men det behøver ikke være sådan. Jeg kan godt forstå at du har forsøgt med flasken og det er også fint - mælk skal din datter jo have, men jeg tænker dog også at du skal overveje om ikke du kan få hende til brystet igen - det at hun lige nu afviser brystet behøver ikke betyde at din amning skal stoppe fuldstændig:o)
Der kan være flere årsager til at børn pludselig virker afvisende eller frustrerede overfor brystet. Nogle gange kan barnet forbinde brystet med noget ubehageligt, hvis barnet f.eks. er blevet forskrækket over et eller andet imens det lå ved brystet og spiste. Det kan også opstå i forbindelse med forkølelse, og du skriver ikke om din datter er lidt tæt i næsen. Hvis hun er det, så er det svært at holde sig fast på brystet og her vil det være en rigtig god idé at du drypper hendes næse med lidt saltvand inden du lægger hende til.
Nogle gange handler det om at barnet er ved at få tænder, andre gange at moderen er ved at få menstruation, hvilket kan ændre på mælkens smag. Børn kan også reagerer negativt overfor brystet, hvis man som mor pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken. Prøv derfor at overveje, om du har lavet nogle ændringer i forhold til hvad du plejer.
Forsøg at tage det så roligt som muligt, jo mere du slapper af, jo mere signalerer du også ro til din datter og jo bedre er det for jer alle. Du må gerne forsøge at lægge hende til brystet flere gange dagligt, gå lidt rundt med hende i din favn imens du har bare bryster, vugge hende lidt osv. Det er helt fint på den måde at holde hende i nærheden af brystet og ligesom lokke hende lidt. Men du skal ikke begynde at presse hende og med presse mener jeg at tage din hånd på hendes hoved og tvinge hovedet til brystet. Dette vil få hende til at afvise helt.
Da du naturligt nok stresser lidt over at hun ikke bare tager fat, så kan du godt blokere og mælken får sværere ved at løbe. Derfor kan det være en god idé, hvis du inden du lægger hende til forsøger at få gang i nedløbsrefleksen, får mælken frem og hun kan smage at det er der - hun skal bare tage fat. Du kan derfor gøre det at du stimulerer brystet og malker lidt ud, så du får sat gang i nedløbsrefleksen inden du lægger til, men du kan også gøre det at du tager en 2ml sprøjte, som du fylder med mælk (modermælk eller modermælkserstatning) og drypper lidt mælk i mundvigene på hende, når hun ligger ved brystet.
Det er en rigtig god idé, hvis du kan lægge dig med hende, så I ligger tæt sammen i sengen og prøve at amme liggende og det er også en rigtig god idé at gå i bad med hende, hvis I har karbad og lade hende ligge op af dig hud mod hud.
Du kan også overveje om hun har brug for at få din mælkeproduktion sat lidt op, netop ved at være mere småklynkende bliver hun lagt hyppigere til brystet og jo hyppigere hun spiser hos dig, jo mere mælk producerer du. Det giver altså mere mælk at amme hende hver anden time i stedet for hver fjerde time.
Prøv at se om ovenstående ikke vil hjælpe dig lidt videre og få hende til at tage fat igen:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske