Svar: Brystbetændelse - igen. Ammestop?

14. april 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Karin

Nu er det jo et par dage siden du har skrevet til mig og jeg ved ikke rigtigt hvad der er sket siden i mandags...

Min umiddelbare tanke er at det er naturligt at din mælkemængde nedsættes i forbindelse med en brystbetændelse og at din datter derfor søger brystet mere - det er simpelthen et udtryk for at hun vil have mælkemængden sat op. Samtidig kan jeg dog også godt forstå at du synes det er lidt træls med brystbetændelse igen - hun er dog ældre nu, du har fået behandling, hun vil helst have brystet osv...

Hvorvidt du skal stoppe amning eller ej afhænger helt af hvad du fornemmer på sigt vil være bedst for jer alle. Det afhænger helt af dit overskud og hvad du har lyst til. Det kan være lagt bedre at give en flaske, hvis det giver en gladere mor med mere overskud og man stopper for den kamp og de smerter det kan være at amme.

Hvis du vælger at stoppe amning, så vil det umiddelbart være vigtigt at trappe stille og roligt ned. Erstatningen for brystet vil med den alder din datter har være en flaske og i begyndelsen vil hun kunne få udmalket mælk på flasken og så stille og roligt gå helt over til flaske med modermælkserstatning. Udtrapningen kan således ske ved at du lader din datter trappe ud og erstatter en amning af gangen med en flaske eller at du malker ud og med en brystpumpe trapper ned og så giver din datter din ...

Annonce

... udmalkede mælk på flaske og stille og roligt lader mme fylde mere og brystmælken mindre...

Jo ældre hun bliver jo mere bevidst bliver hun om brystet og jo sværere bliver det at få hende over på flasken. Du skal således også overveje hvor meget du vil kæmpe og hvor længe. Hun har brug for modermælk eller modermælkserstatning helt til hun er 12 måneder gammel. Fra 9 måneders alderen kan hun dog begynde at få mere komælk - der er således nogle måneder endnu, hvor hun enten skal have din mælk eller skal lære at drikke erstatning...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Med hensyn til ammestop kun om natten, så tænker jeg at du for det første skal være sikker på at hun får, hvad hun har behov for af mad om dagen. Det vil være relevant at hun nu får 3 skemåltider, begynder med grovere grødtyper, frugtmos, og grøntsagsmos med kød eller fisk. Dertil vand af kop og ved siden af dette skal hun så ammes eller have flaske 6 gange dagligt. Så er du sikker på at hun ikke behøver mælk midt om natten og så kan far evt. tage over...?

Han kan give samme tryghed og nærhed, men kan af gode grunde ikke amme. Det er vigtigt at du sover med en stram t-shirt, så brysterne ikke er frit tilgængelige - I kan sågar overveje om hun eller du i et par dage skal sove i et andet rum.. måske skal bededagsferien bruges på dette...?

Jeg håber at du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder