Svar: Brystbetændelse - igen. Ammestop?
14. april 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Karin
Nu er det jo et par dage siden du har skrevet til mig og jeg ved ikke rigtigt hvad der er sket siden i mandags...
Min umiddelbare tanke er at det er naturligt at din mælkemængde nedsættes i forbindelse med en brystbetændelse og at din datter derfor søger brystet mere - det er simpelthen et udtryk for at hun vil have mælkemængden sat op. Samtidig kan jeg dog også godt forstå at du synes det er lidt træls med brystbetændelse igen - hun er dog ældre nu, du har fået behandling, hun vil helst have brystet osv...
Hvorvidt du skal stoppe amning eller ej afhænger helt af hvad du fornemmer på sigt vil være bedst for jer alle. Det afhænger helt af dit overskud og hvad du har lyst til. Det kan være lagt bedre at give en flaske, hvis det giver en gladere mor med mere overskud og man stopper for den kamp og de smerter det kan være at amme.
Hvis du vælger at stoppe amning, så vil det umiddelbart være vigtigt at trappe stille og roligt ned. Erstatningen for brystet vil med den alder din datter har være en flaske og i begyndelsen vil hun kunne få udmalket mælk på flasken og så stille og roligt gå helt over til flaske med modermælkserstatning. Udtrapningen kan således ske ved at du lader din datter trappe ud og erstatter en amning af gangen med en flaske eller at du malker ud og med en brystpumpe trapper ned og så giver din datter din udmalkede mælk på flaske og stille og roligt lader mme fylde mere og brystmælken mindre...
Jo ældre hun bliver jo mere bevidst bliver hun om brystet og jo sværere bliver det at få hende over på flasken. Du skal således også overveje hvor meget du vil kæmpe og hvor længe. Hun har brug for modermælk eller modermælkserstatning helt til hun er 12 måneder gammel. Fra 9 måneders alderen kan hun dog begynde at få mere komælk - der er således nogle måneder endnu, hvor hun enten skal have din mælk eller skal lære at drikke erstatning...
Med hensyn til ammestop kun om natten, så tænker jeg at du for det første skal være sikker på at hun får, hvad hun har behov for af mad om dagen. Det vil være relevant at hun nu får 3 skemåltider, begynder med grovere grødtyper, frugtmos, og grøntsagsmos med kød eller fisk. Dertil vand af kop og ved siden af dette skal hun så ammes eller have flaske 6 gange dagligt. Så er du sikker på at hun ikke behøver mælk midt om natten og så kan far evt. tage over...?
Han kan give samme tryghed og nærhed, men kan af gode grunde ikke amme. Det er vigtigt at du sover med en stram t-shirt, så brysterne ikke er frit tilgængelige - I kan sågar overveje om hun eller du i et par dage skal sove i et andet rum.. måske skal bededagsferien bruges på dette...?
Jeg håber at du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske