Svar: Bule i det brune på brystvorten

13. april 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Christina

Det du mærker kan skyldes flere ting og jeg vil her give dig lidt valgmuligheder.

Det ene er som du selv er inde på, det der hedder montgomerys kirtler. Det er små kirtler som sidder på areola (det mørke område omkring brystvorten. De udskiller et sekret, som virker smørende og antibakterielt og som dufter attraktivt for barnet. Det er blandt andet dem, der gør at barnet er i stand til at dufte forskel på sin egen mor og på andre kvinder.

En anden mulighed er at der er tale om en mælkekirtel. Den kan godt føles som en lille knude og de kan have forskellig størrelse. Nogle kvinder får i forbindelse med amning en lille varig knude, andre får det fordi mælkegangen er tilstoppet. Ud fra din beskrivelse så lyder det umiddelbart som om det du mærker sidder tæt på brystvorten og meget yderligt i huden. Det tyder derfor ikke umiddelbart på et tilstoppet mælkekirtel, men er du i tvivl, så få din læge til at se på det.

En tredie mulighed kan være en infektion. Du fortæller at din lille baby har haft trøske og det kunne derfor godt være at du har en svampeinfektion. Der er i hvert fald vigtigt at være opmærksom på. Har du ingen andren symptomer, ingen smerte, rødme eller ømhed, så lyder det dog ikke sådan... Det kan naturligvis heller ikke udelukkes at der kan være tale om en anden form for infektion, men du har jo ingen andre symptomer - feber eller lignende?

En brystbyld eller absces som det også hedder kan opstå hvis en tilstoppet mælkegang eller ...

Annonce

... brystbetændelse ikke bliver behandlet i tide. Det føles som en meget hård knude i brystet - enten i overfladen eller dybt i brystet - og brystet vil ofte også være rødt og smertefuldt. Bylden kan godt sidde tæt på det brune område, men vil ikke sidde på det brune område.

Nogle kvinder oplever at få eksem på brystvorterne - det kan være en allergisk reaktion overfor vaskepulver, ammeindlæg, salver eller andet, man ikke tåler og som man pludselig er begyndt at bruge.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så er der en - hvor langt er vi nået - en 6 mulighed, som faktisk godt kan være det, der er tale om hos dig. "White Spot" hedder det på amerikansk. Det ligner en lille talgknop, altså en lille hvid eller gul plet som kan sidde ude på brystvorten, der hvor barnet sutter. Det er en lille ophobning af mælk, dækket af et tynd lag hud, lidt ligesom en bums. Det har ikke noget med tilstoppede mælkegange eller noget af det ovenstående at gøre. Man kan forsøge at prikke hul på den så der atter kommer passage og mælken kan komme ud, men det er vigtigt at man er meget omhyggelig med hygiejnen. Man skulle jo nødigt få en infektion af den grund...:)

Igen er min tanke at din knop jo ikke sidder på selve brystvorten men på areola - det brune område - og ud fra det du har fortalt så tænker jeg at det må handle om montgomerys kirtler - ellers må du ud fra ovenstående se om noget af det passer bedre på dig.

Håber du er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med den lille og rigtig mange gange tillykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor