Svar: Bule i det brune på brystvorten
13. april 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Christina
Det du mærker kan skyldes flere ting og jeg vil her give dig lidt valgmuligheder.
Det ene er som du selv er inde på, det der hedder montgomerys kirtler. Det er små kirtler som sidder på areola (det mørke område omkring brystvorten. De udskiller et sekret, som virker smørende og antibakterielt og som dufter attraktivt for barnet. Det er blandt andet dem, der gør at barnet er i stand til at dufte forskel på sin egen mor og på andre kvinder.
En anden mulighed er at der er tale om en mælkekirtel. Den kan godt føles som en lille knude og de kan have forskellig størrelse. Nogle kvinder får i forbindelse med amning en lille varig knude, andre får det fordi mælkegangen er tilstoppet. Ud fra din beskrivelse så lyder det umiddelbart som om det du mærker sidder tæt på brystvorten og meget yderligt i huden. Det tyder derfor ikke umiddelbart på et tilstoppet mælkekirtel, men er du i tvivl, så få din læge til at se på det.
En tredie mulighed kan være en infektion. Du fortæller at din lille baby har haft trøske og det kunne derfor godt være at du har en svampeinfektion. Der er i hvert fald vigtigt at være opmærksom på. Har du ingen andren symptomer, ingen smerte, rødme eller ømhed, så lyder det dog ikke sådan... Det kan naturligvis heller ikke udelukkes at der kan være tale om en anden form for infektion, men du har jo ingen andre symptomer - feber eller lignende?
En brystbyld eller absces som det også hedder kan opstå hvis en tilstoppet mælkegang eller brystbetændelse ikke bliver behandlet i tide. Det føles som en meget hård knude i brystet - enten i overfladen eller dybt i brystet - og brystet vil ofte også være rødt og smertefuldt. Bylden kan godt sidde tæt på det brune område, men vil ikke sidde på det brune område.
Nogle kvinder oplever at få eksem på brystvorterne - det kan være en allergisk reaktion overfor vaskepulver, ammeindlæg, salver eller andet, man ikke tåler og som man pludselig er begyndt at bruge.
Og så er der en - hvor langt er vi nået - en 6 mulighed, som faktisk godt kan være det, der er tale om hos dig. "White Spot" hedder det på amerikansk. Det ligner en lille talgknop, altså en lille hvid eller gul plet som kan sidde ude på brystvorten, der hvor barnet sutter. Det er en lille ophobning af mælk, dækket af et tynd lag hud, lidt ligesom en bums. Det har ikke noget med tilstoppede mælkegange eller noget af det ovenstående at gøre. Man kan forsøge at prikke hul på den så der atter kommer passage og mælken kan komme ud, men det er vigtigt at man er meget omhyggelig med hygiejnen. Man skulle jo nødigt få en infektion af den grund...:)
Igen er min tanke at din knop jo ikke sidder på selve brystvorten men på areola - det brune område - og ud fra det du har fortalt så tænker jeg at det må handle om montgomerys kirtler - ellers må du ud fra ovenstående se om noget af det passer bedre på dig.
Håber du er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med den lille og rigtig mange gange tillykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske