Svar: Ammestop nødvendigt?

12. april 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anne

Tak for dit brev og alle dine tanker:o)

Mange kvinder kæmper rigtig meget for at få amningen til at fungere og alligevel lykkes det ikke og barnet må så i stedet få en flaske med modermælkserstatning. Det er ofte meget svært at nå frem til denne beslutning og det er helt naturligt at føle sig mislykket, føle at man ikke er en god nok mor. Det er helt almindeligt at kvinder i denne situationer fortæller at de ikke føler de gør det bedste for deres barn. Det er derfor helt normalt at du har det, som du har det og det er helt okay.

Der kan være mange årsager til at amningen ikke fungerer og for mange er det en drøm der brister. Det er ofte fyldt med stor smerte og sorg at skulle sige farvel til amning. Selvom du lige nu står med et langt og hårdt ammeforløb bag dig, så er det stadig rigtig svært at sige helt stop. Det er en proces du skal igennem og du skal give det tid.

Et vigtigt led i denne proces er at få afprøvet alle de ting der er at afprøve og du har her gjort rigtig meget. Det er enormt godt at du har haft en ammevejleder på og jeg kan høre at hun har vidst rigtig meget om tingene. Det er super at I har forsøgt med både Domperidone, udmalkning, hjælpebryst osv. Du har gjort alt hvad du kan og du skal føle at du har gjort hvad du kunne. Det er altså meget vigtigt at du ikke står med tanker som "Hvis bare jeg..." eller "hvad nu hvis..." men at du føler at du kæmpede og gjorde dit bedste og det gik alligevel ikke.

Når det er sagt, så skal du også give dig selv lov til at sørge over at amningen ikke lykkedes. Du skal give dig selv lov til at være ked af det. Og hvis du i en periode synes det er for hårdt at være sammen med andre der ammer, eller for hårdt at tilbyde flasken, så lad din mand tage over og giv dig selv en pause. Det er okay. Hvis du møder fordomme eller for mange kommentarer om at du ikke ammer så sig fra og fortæl at lige præcis det, har du ikke brug for.

Din datter har ikke taget nok på og det er meget vigtigt at hun nu får noget modermælkserstating så hun begynder at øge sin vægt. Det er meget vigtigt at du nu begynder at føle dig som en god mor, netop fordi du giver hende dette og at du ikke tror at du er en dårlig mor, fordi du ikke ammer. Du skal tale med din mand om, hvad det betyder ...

Annonce

... for dig at være en god mor og du skal tale med ham om, hvad det betyder for ham.

For mig handler det at være en god mor om at kunne se sit barn, være i stand til at tage vare om det, vurdere om det er sulten, skal have skiftet en ble, skal vugges lidt, hjælpes med at finde roen, tale med det når det har brug for det, hjælpe det med at sove, når det er behovet osv.

Men at være en god mor handler også om at kunne rumme barnets følelser. At kunne rumme når barnet er ked af det, når barnet græder rigtig meget, når intet virker og barnet bare er ked, når barnet er vred, frustreret osv. ligesåvel som at kunne rumme, når det smiler, kluk-ler og pludrer lystigt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange kommer amning, udmalkning, hjælpebryst, flaskegivning osv. til at fylde så meget at man mangler overskud til at kunne rumme sit barn, alt bliver pludselig bare for meget, ikke fordi man er en dårlig mor, men fordi man er træt. Hvis man så kan få overskud ved at vælge amingen og den kamp det er fra og man begynder at kunne nyde at være sammen med sit barn, nyde alt det som giver glæde i stedet for at bruge tiden på alt det som er frustrerende, så er det jo guld værd og så er det, hvad man skal gøre.

At blive mor er jo en tid som skal nydes - helt fra begyndelsen, det skal ikke være en tid som fyldes af frustration og kamp... Det er meget mere værd for barnet at have en mor med overskud og plads til at glædes og nydes over det at være blevet mor, end at have en mor som sidder med tårerne trillende, hver gang det der skulle være en hyggestund viser sig at være en kamp. Det er meget mere værd at have en mor som er nærværende og tilstede end at have en mor som bruger timer på en brystpumpe... Den gode mor sidder ikke i brysterne men i hjertet og som den gode mor du er, så er du nødt til at gøre et valg, det valg som tjerner både dig, din datter og jeres lille familie bedst - og det er hos jer en flaske.

Jeg ved du kæmper og jeg ved det skal have tid, men jeg håber du kommer igennem og kan se lyset på den anden side. Jeg sender dig et stort knus med på vejen. Det skal nok gå alt sammen. Din datter vil ikke komme til at mangle din kontakt selvom du stopper amning - du vil jo netop få overskud til hende på en helt anden måde:o)

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to