Svar: Ammestop nødvendigt?
12. april 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og alle dine tanker:o)
Mange kvinder kæmper rigtig meget for at få amningen til at fungere og alligevel lykkes det ikke og barnet må så i stedet få en flaske med modermælkserstatning. Det er ofte meget svært at nå frem til denne beslutning og det er helt naturligt at føle sig mislykket, føle at man ikke er en god nok mor. Det er helt almindeligt at kvinder i denne situationer fortæller at de ikke føler de gør det bedste for deres barn. Det er derfor helt normalt at du har det, som du har det og det er helt okay.
Der kan være mange årsager til at amningen ikke fungerer og for mange er det en drøm der brister. Det er ofte fyldt med stor smerte og sorg at skulle sige farvel til amning. Selvom du lige nu står med et langt og hårdt ammeforløb bag dig, så er det stadig rigtig svært at sige helt stop. Det er en proces du skal igennem og du skal give det tid.
Et vigtigt led i denne proces er at få afprøvet alle de ting der er at afprøve og du har her gjort rigtig meget. Det er enormt godt at du har haft en ammevejleder på og jeg kan høre at hun har vidst rigtig meget om tingene. Det er super at I har forsøgt med både Domperidone, udmalkning, hjælpebryst osv. Du har gjort alt hvad du kan og du skal føle at du har gjort hvad du kunne. Det er altså meget vigtigt at du ikke står med tanker som "Hvis bare jeg..." eller "hvad nu hvis..." men at du føler at du kæmpede og gjorde dit bedste og det gik alligevel ikke.
Når det er sagt, så skal du også give dig selv lov til at sørge over at amningen ikke lykkedes. Du skal give dig selv lov til at være ked af det. Og hvis du i en periode synes det er for hårdt at være sammen med andre der ammer, eller for hårdt at tilbyde flasken, så lad din mand tage over og giv dig selv en pause. Det er okay. Hvis du møder fordomme eller for mange kommentarer om at du ikke ammer så sig fra og fortæl at lige præcis det, har du ikke brug for.
Din datter har ikke taget nok på og det er meget vigtigt at hun nu får noget modermælkserstating så hun begynder at øge sin vægt. Det er meget vigtigt at du nu begynder at føle dig som en god mor, netop fordi du giver hende dette og at du ikke tror at du er en dårlig mor, fordi du ikke ammer. Du skal tale med din mand om, hvad det betyder for dig at være en god mor og du skal tale med ham om, hvad det betyder for ham.
For mig handler det at være en god mor om at kunne se sit barn, være i stand til at tage vare om det, vurdere om det er sulten, skal have skiftet en ble, skal vugges lidt, hjælpes med at finde roen, tale med det når det har brug for det, hjælpe det med at sove, når det er behovet osv.
Men at være en god mor handler også om at kunne rumme barnets følelser. At kunne rumme når barnet er ked af det, når barnet græder rigtig meget, når intet virker og barnet bare er ked, når barnet er vred, frustreret osv. ligesåvel som at kunne rumme, når det smiler, kluk-ler og pludrer lystigt.
Nogle gange kommer amning, udmalkning, hjælpebryst, flaskegivning osv. til at fylde så meget at man mangler overskud til at kunne rumme sit barn, alt bliver pludselig bare for meget, ikke fordi man er en dårlig mor, men fordi man er træt. Hvis man så kan få overskud ved at vælge amingen og den kamp det er fra og man begynder at kunne nyde at være sammen med sit barn, nyde alt det som giver glæde i stedet for at bruge tiden på alt det som er frustrerende, så er det jo guld værd og så er det, hvad man skal gøre.
At blive mor er jo en tid som skal nydes - helt fra begyndelsen, det skal ikke være en tid som fyldes af frustration og kamp... Det er meget mere værd for barnet at have en mor med overskud og plads til at glædes og nydes over det at være blevet mor, end at have en mor som sidder med tårerne trillende, hver gang det der skulle være en hyggestund viser sig at være en kamp. Det er meget mere værd at have en mor som er nærværende og tilstede end at have en mor som bruger timer på en brystpumpe... Den gode mor sidder ikke i brysterne men i hjertet og som den gode mor du er, så er du nødt til at gøre et valg, det valg som tjerner både dig, din datter og jeres lille familie bedst - og det er hos jer en flaske.
Jeg ved du kæmper og jeg ved det skal have tid, men jeg håber du kommer igennem og kan se lyset på den anden side. Jeg sender dig et stort knus med på vejen. Det skal nok gå alt sammen. Din datter vil ikke komme til at mangle din kontakt selvom du stopper amning - du vil jo netop få overskud til hende på en helt anden måde:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske