Svar: Ammestop - 12 mdr.

8. april 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære C og E

Det lyder som om at der hos jer nu er taget en beslutning om at amningen må stoppe. Det er altid lettest at stoppe amning, når både mor og barn er enige om det og sådan lyder det desværre ikke til at være hos jer. Med den alder jeres datter har nu, så tænker jeg også at hun er så bevidst om amning, at I ikke skal regne med at hun selv siger fra - det er således en beslutning du som mor skal tage - nu er det slut!

Man kan godt diskutere hvorvidt en nedtrapning vil være hensigtsmæssigt - det kan være rart for jer begge og din krop får en chance for at følge med. Hvis du stopper fra den ene dag til den anden, så vil det sandsynligvis være nødvendigt at du malker ud, så du er sikker på ikke at få en brystbetændelse. At lade din datter gøre arbejdet og på den måde lade tingene stoppe stille og roligt selv, kan derfor være en god idé.

Modsat er der jo som du skriver det minus at hun ikke kender klokken og derfor måske ikke vil kunne finde ud af, hvorfor hun nogle gange kan få lov og andre gange ikke kan. Jeg synes dog det er et forsøg værd og jeg tænker derfor at du kan prøve at bibeholde amningen om aftenen inden hun skal sove - men de øvrige amninger skal væk. I stedet må hun så tilbydes en kop mælk.

Hvis du begynder kun at amme en gang dagligt, så vil din mælkemængde sandsynligvis hurtigt nedsættes og det kan gøre at din datter så mister interessen yderligere og dermed selv begynder at sige lidt fra. Det kan også være at hun accepterer denne ene amning og at I så begge trives med det den næste tid frem.

Det vil være rigtig godt med en substitut i stedet for brystet. En substitut kan være en sut eller en sutteklud, det kan være en bamse eller tøjhund, en bluse der dufter af mor eller hvad man nu har. Hvis hun allerede har en lille bamse som hun har sovet med, så er det oplagt at tilbyde hende denne og holde fast i denne rutine.

Da hun forbinder det at skulle sove med at få bryst, så er det vigtigt at hun nu får nogle helt nye rutiner. Det kan være at få en godnat historie, hvor I sidder sammen og hun får fysisk kontakt og nærhed, det kan være at få en kop mælk og måske en banan, så I lidt tid endnu bibeholder det at få lidt i maven inden søvn - det er bare noget ...

Annonce

... andet end bryst. Fordelen ved banan er at der er nogle gode stoffer i banan, som gør børn rolige og afslappede.

Og så er det som I skriver rigtig godt at far tager over. Han kan give hende al den omsorg, nærhed og kontakt som hun har brug for, han kan putte med hende osv. han kan det hele - bare ikke amme og nogle gange er det den allerbedste løsning. Andre gange savner barnet bare sin mor og vil så acceptere at blive puttet og holdt af hende, men ikke blive ammet og vil stille sig tilfreds med alternativet mælk af kop.

Der er ingen fast måde at gøre det på og I må forsøge jer lidt frem...

Det er en god idé at tilbyde jeres datter lidt vitaminer. I kan tilbyde hende en multivitamintablet dagligt, men det er vigtigt at I knækker den i kvarte, så hun ikke får den galt i halsen - hun er stadig for lille til at tygge den.

Ellers er det meget vigtigt at det er via maden hun får sit behov dækket og en plan for dagen kan se således ud:

Morgen 7.30-08: Havregrød, mælk af kop

Formiddag 9.30: ½ banan eller anden frisk frugt, ½ bolle med smør, ost i stænger. Vand af kop

Puttes til formiddagslur

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskellige smørbart pålæg og tilbehør af kogte grøntsager. Gerne rester fra aftensmaden Vand af kop.

Puttes til middagslur

Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk med frugtmos, bær, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i stykker, vand af kop

Aften 18: Det samme som I spiser kød, fisk, ris, pasta, sovs af forskellig slags, grøntsager. Det er fortsat godt at mose f.eks, kartofler med lidt sovs og give hende frikadellen i stykker ved siden af. Mælk af kop

Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert og nogle vælger også at introducere lidt godnatgrød, så man som forældre er helt sikre på at hun ikke er sulten, når hun skal puttes.

Puttes til natten ca 19.30 med amning eller med en kop mælk og en banan og en godnathistorie.

Når hun søger brystet må I forsøge at aflede, fortælle hende at det er slut, ligesom når andre ting i dagligdagen slutter. Slå ud med hænderne og med jeres kropssprog gestikulere slut og så tilbyde alternativ - det er sådan det er nu...

Rigtig meget held og lykke med projekt ammestop:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!