Brev:
Ammestop - 12 mdr.
8. april 2008
Alder:
12 mdr.
Ammestop  - 12 mdr.
Kære Helen,
Min datter er 12 mdr og bliver stadig ammet. Jeg ammer om natten, eftermiddag og når hun skal sove. Det går ud over hendes appetit. Hun spiser ikke morgenmad, men lidt frugt om formiddagen.
I vuggestuen, hvor hun lige er begyndt, spiser hun næsten ingenting. Måske lidt brød eller tørret frugt. Til eftermiddag bider hun i et æble og til aften spiser hun lidt pasta og pølse. Hun vil selv sidde og fedte med maden og smider det ofte på gulvet.
Vi har måske troet, at hun selv ville sige stop. Siden begyndte hun i vuggestue og var syg med bl.a. lungebetændelse i to uger. Her syntes vi, at det var synd at tage amningen væk, da det også er en trøst for hende. Men da hun fortsat ikke spiser, må amningen høre op.
Vi har tidligere prøvet at stoppe natamning ved at jeg sov i et andet rum. Men efter en times gråd kunne jeg ikke lade hende græde mere. Denne gang tænker vi på at jeg tager væk, mens min kæreste trøster. Men han gruer for at sidde alene med hende en hel nat uden at kunne give hende det, hun er vant til. Hvilket råd kan du give til at trøste hende om natten? Har du en anden metode?
Det er vel hensigtsmæssigt at stoppe helt med at amme - også aftenamning, da hun bliver forvirret med en enkelt tår?
Vores bekymringer går også på, om hun får alle de vitaminer hun skal have, når hun ikke spiser så meget. Skal vi give hende børnevitaminer? I øjeblikket får hun D-dråber. Hun har sul på kroppen og er stor af sin alder.
Vi ser frem til dit svar
Med venlig hilsen
C og E