Svar: At sove igennem uden amning
24. marts 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tillykke med ½ års fødselsdagen:o)
Med den alder din datter har, så behøver hun ikke længere amning midt nat og den bedste måde at få hende væk fra brystet om natten på, er ved at lade hende sove i hendes egen seng.
Det er derfor rigtig fint at du starter med at putte hende i egen seng, så hun lærer at sove der og forbinder det med noget rart. Inden du så selv går i seng sen aften, så vil det være rigtig godt at du tager hende op, lægger hende til brystet og sørger for at fylde hende godt op til natten - vågner hun af sig selv, er det naturligvis det bedste, men ellers kan hun fint spise i søvne. Herefter putter du hende så igen i egen seng og her skal hun så sove til næste morgen tidlig kl. 05/06, hvor hu kan komme ind til dig og blive ammet.
Far kan evt. tage over midt nat, da han ikke forbindes med amning kan det være lettere for ham at berolige hende. Derudover vil det hjælpe hende at hun ikke ligger tæt ved dig. Når hun ligger i din seng, kan hun lugte din mælk og derfor søger hun naturligt også brystet mere end hvis hun ikke ligger hos dig.
Du skal naturligvis sikre dig at hun får hvad hun har behov for af mælk og skemad i løbet af dagen, så hun ikke vågner om natten på grund af et reelt suttebehov. Jeg ved ikke om du er gået igang med skemaden, men ellers er det vigtigt at du kommer igang nu og gerne 2-3 gange om dagen. Derudover skal hun naturligvis ammes, så mælkebehovet dækkes ind i dagtimerne.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske