Svar: Nedtrapning af amning inden dagpleje start og lidt om pasning

16. marts 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor

Det er umiddelbart en fin plan for dagen, tiderne for søvn og måltider passer fint i forhold til din datters alder og det vil ikke være noget problem for dagplejen at følge den rytme. Det er rigtig dejligt.

Samtidig er din datter også så gammel nu at hun ikke længere behøver at blive ammet så meget. Jeg forstår godt at I nyder den stund og at du føler du giver hende lidt ekstra næring via modermælken. Du skal bestemt også fortsætte med at amme, men ernæringsmæssigt har din datter ikke behov for at blive ammet så meget mere og det vil være helt okay at skære amningerne ned og måske vil det på sigt gøre at hun begynder at spise lidt mere familiemad...

Jeg synes umiddelbart ikke der er grund til at du lærer din datter at tage en flaske med den alder hun har. Hvis du har det bedst med at hun får den, så må du naturligvis gerne, men du skal tænke på at hun skal af med den igen, når hun er 12 måneder gammel. Med den alder hun har nu så kan hendes mælkebehov sagtens stilles via et par amninger dagligt og så den mælk hun kan få via kosten.

Hun må godt begynde at få lidt mere sødmælk og sødmælksprodukt nu med den alder hun har. I nogle lande anbefaler man først komælk efter 12 måneders alderen, men i Danmark vægter vi at børn spiser det samme som familien og at maden tager udgangspunkt i det vi voksne spiser - så barnet lærer at spise rigtig mad ret hurtigt. Derfor vil det f.eks. være rigtig fint at tilbyde din datter lidt tykmælk, A38 eller neutral sødmælksyoghurt f.eks. om eftermiddagen. Det kan sødes med lidt frugtmos, lidt smuldret rugbrød eller hvad du nu synes.

Hun må også gerne få lidt sødmælk af en kop eller du kan give hende modermælkserstatning ligesom nu. Man kan sige, at hvis du kan få hende til at drikke 400ml mme dagligt, så er hendes jernbehov dækket og hun behøver ikke ekstra jerntilskud. Det er dog ikke sikkert at hun bryder sig særlig meget om smagen af erstatning - det må du vurdere. Et eller andet sted er det også vigtigt at hun lærer at drikke vand, fordi vand er den bedste tørstslukker og når du samtidig ammer, så skal man passe på at hun ikke får for meget mælk, fordi det vil tage appetitten væk fra den rigtige mad. Derfor tænker jeg at lidt mme, sødmælk og brystmælk i blanding hos jer vil være det bedste valg.

Når du skal nedtrappe amning, så er det en god idé at fjerne en amning af gangen. Du vil fortsat kunne amme hende sen eftermiddag, når du er hjemme igen - det vil være rart for jer at mødes på denne måde og du vil kunne amme hende om aftenen inden hun skal sove - det er dejligt at sige godnat til dagen. Men ellers så er det fint at hun bliver tilbudt mælk eller vand på anden vis. Du hjælper både hende og dig selv bedst ved at fjerne en amning af gangen. Da amningen om formiddagen er den du umiddelbart nyder mest, så lad den være den sidste du fjerner. Forsøg i stedet at fjerne amningen inden middagslur først, dernæst kan du fjerne amningen sen aften og så tilsidst fjerne formiddagsamningen.

En plan for dagen som tilgodeser både amning, ernæringsmæssige behov osv. kan se således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, sødmælk eller mme af kop. Grøden ligeledes lavet med mme eller sødmælk og evt. en smørklat.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost i stænger at gnaske i, ½ banan eller anden frugtmos eller frisk frugt, vand af kop

Puttes til formiddagslur evt. med amning

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Rester fra aftensmaden, det ...

Annonce

... kan være små stykker frikadelle, godt kogte pastaskruer, lidt ris med lidt sovs eller lignende. Kan suppleres med grøntsagsmos (hjemmelavet eller fra glas), grøntsagsmos kan også bruges som smørbart pålæg. Kan en gang imellem også suppleres med lidt øllebrød (for rugbrødssmagens skyld). Vand af kop.

Puttes til middagslur uden amning ca 13 - 13.30. Lad hende sidde op i barnevognen, kigge på verden, mærke vinden i ansigtet osv. og put hende, når hun viser træthedstegn. Det kan være en god måde at undvære amning på.

Eftermiddag 15-16: En lille portion tykmælk med lidt frugtmos, ½ banan, ½ bolle med smør eller lignende. Vand af kop.

Ammes, hvis du synes det er en dejlig måde for jer at mødes på.

Aften 18: Familiemad, udgangspunktet er det I spiser. Det kan være kartofler moset med lidt sovs, det kan være forskellige typer kød eller fisk. Der skal være mad som er moset og mad som er I stykker, så hun bliver fyldt godt op. Hun må få alt og de gammeldagsretter er tit de bedste til børn: boller i karry, frikadeller og flødekartofler, pasta med kødsovs, kartoffelmos og millionbøf, laks og stuvet spinat osv. Altså retter, hvor der er noget sovs og smag og hvor I har mulighed for netop at tilbyde både onget moset og noget i stykker.

Kan tilbydes lidt frugtgrød med mælk til dessert eller I kan vælge at slutte dagen af med en 'godnat-grød', så I er sikre på at hun har fået, hvad hun kan spise. Sødmælk eller mme af kop om aftenen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Puttes til natten med amning kl. 19:30-20.00

Sen aften 22:00 Ammes i søvne eller når denne amning fjernes, så må far tilbyde hende vand, hvis hun vågner af sig selv og er tørstig. Det kan således forventes at hun ikke behøver mælk, men at hun godt kan vågne og være tørstig og så skal hun naturligvis have vand. Følger I ovenstående plan så er det således ernæringsmæssigt forsvarligt at undvære mad/mælk mellem 20-06.30, men væskemæssigt kan der fortsat være et behov.

Med hensyn til pasning, så har du ret i at I ikke kan hærde jeres datter ved at sende hende ud. Nu skal hun være hjemme hos dig og så vil hun under indkøring stille og roligt lære sin dagplejer at kende og lære at blive passet af hende. Der er absolut ingen grund til at I begynder at få hende passet af alle mulige forskellige - det kan hun hverken forstå eller forholde sig til.

Der er noget rigtigt i at børn som altid er blevet passet af andre, kan have lettere ved at blive passet, end børn der aldrig er passet af andre. Men det er ikke nødvendigvis en god ting - der kan jo være mange årsager til at børn ikke er mest sammen med deres forældre - som naturligvis er udgangspunktet for at de vokser godt og tillidsfuldt op... Men det er en helt anden snak. For jer og jeres situation, så gælder det at Victoria naturligvis skal være sammen med jer, lære at I er der for hende og stille og roligt finde ud af, at når I afleverer hende, så kommer I og henter hende igen. Det skal have sin tid.

At hun ikke spiser grød, når hun bliver passet, hænger ganske givet sammen med det. Hun er stadigvæk så lille at hun simpelthen ikke forstår at I er der, når hun ikke kan se jer. Hun savner jer og føler sig forladt. Det er helt normalt. Hun er igang med separationsfasen nu og det skal have tid og er en periode der kræver lidt mere omsorg og forståelse. Så hold du fast i det du føler er rigtigt - det lyder alt sammen helt fint:o)

Rigtig meget held og lykke med ammenedtrapning, indkøring osv. og ha en rigtig god påske.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.