Brev:
Nedtrapning af amning inden dagpleje start og lidt om pasning
16. marts 2008
Alder:
9 mdr.
Hej Helen,
Jeg har lige et par spørgsmål vedr. nedtrapning af amning. Håber at du kan hjælpe med nogle gode råd :-)
Vores datter skal om en måneds tid starte i dagpleje. I den forbindelse vil jeg gerne begynde at trappe amningerne lidt ned, således vi ikke skal til det, oveni alt det nye der bliver i forbindelse med starten i dagplejen. Men hvordan gør man det lige????
Du får lige planen for vores dag som den ser ud på nuværende tidspunkt.
06.30: Står op
7.30: Havregrød eller risgrød med frugtmos. Vand af kop.
9:00: Ammes og puttes ud at sove. Sover ca. 1 - 1 1/2 time.
11.30: Frokost. Får tilbudt rugbrødshapser med forskelligt pålæg. Agurk i hånden. Spiser ikke så meget og får derfor altid grød med frugtmos til sidst. Vand af kop.
13 - 13.30: Ammes og puttes ud at sove. Sover ca. 1 1/2 time.
Eftermiddag: Banan eller bolle. Forskelligt frugt. MME i kop. Nogen gange lidt grød hvis hun virker meget sulten. Bliver nogen gange også ammet.
18.00: Får tilbudt det samme som vi får til aftensmad. Spiser ofte ikke ret meget og får derfor grød, som hun gerne vil spise en del af.
19:30 -20.00 Ammes og puttes i seng.
22:00 Ammes i søvne.
Herefter vågner hun 2 – 3 gange herefter, men bliver ikke ammet. Bliver bare tager op, trøstet og lagt ned igen. Hun er for en uge siden begyndt at sove på sit eget værelse og har fået en mere rolig søvn.
Jeg har droppet den tidlige morgen amning, fordi hun næsten ikke spiste noget morgenmad, hvis hun blev ammet der.
Når jeg starter på arbejde igen, vil jeg ikke have mulighed for at give hende den sene aftenamning, da jeg skal møde tidligt (kl. 05.30) og derfor bliver nødt til at gå tidligt i seng. Af samme grund vil en tidlig morgenamning heller ikke være muligt.
Skal jeg prøve at lære hende at tage en flaske? Synes bare efterhånden at hun er så gammel at det ikke kan betale sig. Amningen kl. 9.00 vil jeg gerne droppe, men synes det er svært, da vi begge nyder denne stund sammen og Victoria ligesom falder til ro af den. Jeg ved godt at hun måske bliver ammet lidt for meget i forhold til hendes alder, men dette er i samråd med vores egen sundhedsplejerske. Hun er nemlig lille af hendes alder og har problemer med at tage nok på. Hun vejer 7 kg og har kun taget 800 gram på siden hun var 6 mdr.
Vi tænker rigtig meget i ekstra kalorier i hendes mad og tilsætter ekstra fedtstof m.m. Det har været en kamp bare at få hende til at smage anden mad end risgrød. Det accepterer hun dog nu, men spiser ikke så meget at det kan udgøre en portion. Det er derfor at hun altid får tilbudt grød. Så er vi sikre på at hun er mæt.
Altså, det korte og lange er: Hvordan skærer jeg ned i amningerne og stadigvæk sikre at hun får dækket mælkebehovet? Hvornår er det ernæringsmæssigt forsvarligt for hende at undvære mad fra kl. 20 og helt kl. 6.30?
Jeg er desuden lidt forvirret omkring brugen af sødmælk. Hvornår giver man sødmælk i kop og hvornår giver man vand.
Til sidst har jeg lige et spørgsmål som handler om pasning. Vores datter er ikke blevet passet af andre særligt meget. Hun har altid været lidt sensitiv og var meget urolig og grædende som helt lille. Derfor gav det ligesom sig selv. Det har også været svært når hun ikke ville tage en flaske. Hun er blevet passet af bedsteforældrene et par gange i højest et par timer.
Nu er alle folk så begyndt at sige til os, at vi burde få hende passet noget mere, så hun kan vende sig til at blive passet af nogle andre end os, inden hun skal starte i dagpleje. Men jeg forstår det ikke helt. Man kan da ikke lære babyer at blive passet eller kan man?
Jeg er selv at den opfattelse at det er dagplejemoren hun skal vænne sig til at blive passet af når den tid kommer eller? Er det lettere for børn der er blevet passet meget ude, at vænne sig til dagpleje? De par gange hun er blevet passet har hun nægtet at spise sin grød. Lige så snart at vi er kommet tilbage til hende har hun skovlet grøden i sig. Er det hendes måde at reagere/protesterer på?
Nå, jeg må vist hellere slutte nu. Det blev alligevel til en længere roman, men sådan er det jo tit når man først kommer i gang. Håber du kan hitte rede i alle mine spørgsmål:o) Jeg vil glæde mig til at høre dit svar. Til sidst vil jeg bare sige 1000 tak for en super hjemmeside og brevkasse. Den har til visse tider fungeret som vores livline her i huset.
Mange hilsner
En forvirret mor