Svar: Spiser for lidt - 2 mdr.

12. marts 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mor til to

Det er ganske rigtigt at din datter ikke har taget nok på og det er meget vigtigt at du arbejder på at få skruet din mælkemængde op. Hvis dette ikke lykkes for dig, så vil det efter min mening være nødvendigt at du tilbyder din datter noget modermælkserstatning.

Jeg ved du tidligere har skrevet til mig at din datter græd meget og at hun også har virket meget træt. Jeg synes derfor det er nærliggende at tænke på om dette faktisk skyldes et reelt behov for mad. Det er uhensigtsmæssigt at din datter sover så mange timer uden at komme til brystet. Det har betydning for din mælkedannelse, men jo så også for hendes trivsel. Derfor er du nødt til at vække hende sen aften, så hun ikke får lov til at sove så mange timer i træk.

Det vil også være nødvendigt at du lægger hende hyppigere til brystet i løbet af dagen, det giver således mere mælk at amme hende hver 2 time i stedet for hver 4 time. Hvis du ikke har mulighed for at lægge hende hyppigere til, så må du overveje om du skal malke ud når hun en gang imellem sover, simpelthen for at få brysterne stimuleret til at producere lidt ekstra.

Du skal naturligvis gøre op med dig selv, hvor meget du vil afsætte af tid på udmalkning, stimulation osv. Som du selv skriver er ro og hvile også en vigtig del i at producere mælk og du har jo en 3 årig som også kræver dig og din tid. Derfor skal du vurdere, hvor du vil lægge dine ressourcer og prioritere ud fra hvad der passer hele familien bedst. Det er jo ikke kun et spørgsmål om at lillepigen skal tage på, men også et spørgsmål om at I alle skal fungere i jeres familie.

Nogle børn er så store og har et ...

Annonce

... vacuum så stort at de uden problemer kan 'tømme' et bryst på få minutter, men andre lære sig ligesom at lade nøjes med lidt og kroppen indstiller sig på dette. Derfor skal du virkelig prøve at fornemme, hvordan din mælkemængde er - hvis din datter falder fuldstændig omkuld efter amning, mælk i mundvigende og hun bare hænger slapt og rolig, så er hun godt mæt med mælk. Men hvis hun næsten kommer i hopla af at få mælken og aldrig virker 'proppet' med mælk og hun så samtidig kun tager 100g på om ugen, så er du nødt til at medtænke hvorvidt hun får den mælk hun egentlig har behov for.

Måske kan du huske hvordan det var da du ammede nummer 1, da der var lidt mere ro omkring jer. Hvordan reagerede hun efter amning? Hvordan oplevede du din mælkemængde og effekten af amning på hende? Selvom børn er forskellige så kan man nogle gange godt sammenligne og huske tilbage, - netop omkring sådan noget som amning, fordi det er så svært at forklare, hvis ikke man har prøvet det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes derfor det er helt relevant at du er lidt bekymret for den vægtstigning din datter har haft og sammenholdt med hendes gråd og hendes lyst til at sove meget længe, så synes jeg du skal arbejde på at få mere mad i hende på en eller anden måde. Endten ved at satse mere effektivt på amning og øge din mælkemængde eller ved at tilbyde hende flaske med modermælkserstatning. Vælger du at malke ud en gang imellem for at stimulere ekstra, så kan du give hende den udmalkede mælk på flaske :o)

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, og ikke bliver alt for bekymret. Det er 'bare' et spørgsmål om at prioritere, hvad du skal vælge lige nu, rigtig god påske:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer