Svar: Er ét bryst ikke nok?

11. marts 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mona

Du har fuldstændig ret i at du sagtens kan nøjes med at amme fra et bryst af gangen. Når jeg anbefaler at man starter på det ene bryst, lader barnet spise i bund der, skifter barnet og tilbyder barnet det modsatte bryst, så er det fordi mange børn har behov for dette - ikke alle, men mange. Behovet viser sig fordi barnet ellers spiser med kun 1½-2 timers mellemrum, har svært ved at sove, græder meget, har svært ved at koncentrere sig om brystet fordi verden er blevet meget mere spændende osv.

Men hos dig er det ikke sådan, hos dig, så fungerer det fint med amning fra et bryst af gangen og din dreng trives rigtig godt med det - derfor er det sådan du skal gøre. Det er derfor individuel vejledning er så vigtigt - og derfor at man som nybagt mor nogle gange bliver forvirret. F.eks. i mødregrupper, hvor sundhedsplejersken har sagt det ene til den ene mor og så noget andet til en anden... :o)

I princippet kan man ikke tømme et bryst. Hver gang din dreng dier hos dig, så sender der nogle impulser op til din hjerne, der sættes gang i nogle hormoner som fortæller brystet at nu skal der produceres mælk og mælken skal begynde at løbe. Det sker hele tiden under en amning. Derfor vil du efter en amning og selvom Emil har spist godt hos dig og fået hvad han har behov for, stadig have lidt mælk i brystet - det er helt som det skal være:o)

Du kan se forskel på mælken, ...

Annonce

... den første del af mælken er vandholdig, ligner lidt skummetmælk. Den næste del af mælken er mere hvid i det, ligner mere letmælk og den sidste del af mælken er lidt tykkere - den ser man ikke så tydeligt på brystet og når man malker ud, men man ser den tydeligt, hvis man har udmalket mælk stående, så vil fløde lægge sig som en hinde øverst i flasken.

Mælkens sammensætning betyder at Emil nogle gange kun vil die kortvarigt. Det er fordi han er tørstig og det behov skal han naturligvis have lov til at få dækket. Andre gange vil han die længe og du vil kunne høre og se når han når ind til den federe mælk. Han dier langsommere og mere rytmisk, arbejder med brystet på en anden måde end lige i starten når han bliver lagt til.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Først på dagen har du sandsynligvis mere mælk og din mælk er også mere vandholdig. Det betyder at han er ofte spiser godt og længe men om aftenen vil han spise hyppigere - små måltider tæt på hinanden. Det er fordi der om aftenen ikke er helt så meget mælk - og mælken om aftenen er noget mere koncentreret i fedtmængde. Der er altså ikke så meget vand. Ved at spise små hyppige måltider om aftenen, så fylder han sig automatisk op til natten og kan så der sove et lidt længere stræk.

Det er faktisk meget fascinerende hvordan kroppen og sammensætningen af mælk hele tiden regulerer sig ind...:o)

Fortsat held og lykke, - og tillykke med den dejlige dreng.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre