Svar: Passes ude for første gang, hvad med amning

7. marts 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lena

Det er altid svært at skulle lade sit barn passe første gang men heldigvis forløber det som regel uden større problemer.

Det er altid rigtig godt, at barnet kender de personer der skal passe og omvendt. Det er vigtigt at Magnus' gudmor kender hans putterutiner, ved hvordan du plejer at trøste ham osv. og på den måde kan berolige og betrygge ham i mangel af bedre (mor:o)).

Med den alder han har nu, så vil han kunne få grød eller mos om aftenen og det vil være meget passende med en flaske. Der er i princippet intet i vejen for at han får modermælkserstatning i flasken, men hvis du gerne vil give ham din udmalkede mælk, kan naturligvis også få det. Jeg ved ikke hvorvidt Magnus er vant til at få flaske, hvis han aldrig har fået flaske før så er det nok det største problem ved at lade ham passe - det er ikke sikkert han vil have flasken. Igen kan det også være han accepterer den i mangel af bedre... Hvis han ikke vil have flasken, så kan udmalket mælk nogle gange hjælpe - her kender han jo så smagen og skal ikke forholde sig til andet end en ny måde at spise på.

Med hensyn til amning og alkoholindtagelse så er det sådan at den nyeste forskning viser, at der, når mor drikker alkohol, vil være samme mængde i mælken som i mors blodbane. Samtidig er det dog også sådan at når promillen i blodet falder, så svinder promillen i mælken også og der er således ikke tale om at alkoholen bliver tilbage i brystmælken, som man tidligere mente.

Hvis du således kommer hjem fra fest og har promiller i blodet og trænger til at få malket ud, så må du gøre det og så kassere ...

Annonce

... mælken. Hvis du modsat ikke har problemer med brystspænding og du bare går i seng og står op uden promiller i blodet, så vil der heller ikke længere være promiller i mælken og du kan fint amme din Magnus som du plejer.

Det betyder altså at du ikke behøver være fuldstændig tørlagt under festen. Problemet er dog at man ikke kender den nedre grænse for hvad barnet kan tåle, hvis der er promiller i mælken og hvis man således er i tvivl så er det bedre at være på den sikre side og malke ud og kassere.

Hvis man som du kun drikker lidt vin under middagen, for at være med til at skåle osv. og du holder dig fra stærk spiritus og lignende, så burde du jo forbrænde det meste under festen og vil således fint kunne fortsætte amning, når du atter kommer hjem.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvorvidt I skal komme hjem midt om natten eller tidlig morgen må I prøve at vurdere. Jeres dreng kender jo ikke klokken, men vil naturligvis nok synes det er rart, hvis det er mor der ligger i sengen, når han vågner op kl. 06. Modsat er der jo ingen grund til at vække ham midt om natten, hvis han i øvrigt sover godt og har det dejligt..

En løsning for jer kunne måske være at Magnus blev passet af sin godmor hos jer. Det ville også berolige ham at ligge i egen seng, kende puslebordet osv. Så kunne gudmor sove hos jer om natten og I kunne komme hjem, når det passer og være tilrådighed om morgenen, hvor Magnus atter har behov for jer.

Rigtig god fest, håber I er blevet lidt klogere og har mod på første pasning - og husk at du nok bliver nødt til at malke ud i løbet af aftenen/natten efterhånden som timerne skrider frem...:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.