Svar: Mor på arbejde
3. marts 2008
Alder:
5 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev:o)
Jeg kan godt forstå du synes det er svært at skulle starte arbejde og du vil naturligvis komme til at savne din lille dreng rigtig meget og det bliver naturligvis lidt hårdt - det bliver dog nok værre for dig end for ham... hvis det er nogen trøst?
Der er ingen tvivl om at du og din dreng er tæt forbundet, fordi det er dig der har båret ham i graviditeten og været mest sammen med ham de første måneder af hans liv. Men børn har også en stor og tæt tilknytning til deres far - især når far er så meget på banen, som han har været hos jer, og derfor er der intet i vejen for at det nu er far, der tager over.
Fædre er ligeså gode omsorgspersoner som mødre. Det gør det ofte rigtig godt og det eneste de ikke kan er jo at amme. Alt andet, - tryghed, nærhed, omsorg, kærlighed, kontakt osv. kan fædre give ligeså godt som mødre.
Det er rigtig godt at du har suppleret din amning med flaske, for det betyder at din dreng er vant til at få flaske og det gør det jo meget lettere for far at tage over. Havde du ikke gjort dette, så kunne det faktisk godt have givet problemer, at din barsel stoppede nu. Jeres drengs mælkebehov er meget stort stadigvæk og selvom han begynder med skemad, så skal han fortsat have rigtig meget mælk - man skal have mellem 800-1000ml mælk dagligt (amning og/eller flaske).
Da du starter på arbejde vil det derfor være helt naturligt at flaskerne med modermælkserstatning kommer til at fylde mere - han har brug for at få de flasker imens far passer ham om dagen. Men det betyder ikke at din amning skal stoppe helt, - du kan jo stadig amme ham, når du kommer hjem fra arbejde, om aftenen og tidlig morgen inden du skal af sted.
Det er rigtig dejligt at I har en uges ferie sammen, hvor I kan gøre overgangen blid og god. Her tænker jeg på at I stille og roligt må udskifte amningerne om dagen med flaske, erstatte en amning med en flaske - en af gangen, så du rent mælkemæssigt kan følge med. Hvis du oplever dig meget brystspændt, må du evt. malke ud og så kan din mælk jo gives på flaske. Det vil være hensigtsmæssigt at du trapper stille og roligt ned i amning, så du ikke risikerer at få en brystbetændelse.
Det vil hjælpe jer at have en nogenlunde fast plan for dagen, som I følger i den pågældende uge og som far så overtager, som er den plan der gælder, når du begynder arbejde.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Ammes - denne bliver stille og roligt erstattet af en flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes - igen bliver denne amning erstattet af en flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: Ammes, hvis du er hjemme fra arbejde her, ellers må der her gives flaske
Powernapper evt.
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og suppleres evt. med flaske og puttes til natten mellem 19-20
Sen aften 23-24: Ammes (eller flaske)
Nat 24-06: Kan evt begynde at undvære mælk i dette tidsrum.
Når jeres dreng bliver 6 måneder sker der naturligvis nogle ændringer i tilbuddet af grød og mos, han kan få grovere grødtyper, kogt kød og fisk i mosen osv. men ovenstående plan kan I nogenlunde følge.
Som sagt vil det være rigtig godt at udskifte en amning af gangen med flaske og jeg håber at ovenstående plan giver jer en idé om hvordan det lader sig gøre. Da jeres dreng er vant til at få flaske og da far og søn har det godt sammen og far har været en stor del af de første måneder af hans liv, så ser jeg ingen problemer i at det er far, som nu tager over. Det bliver rigtig godt for de to, men naturligvis hårdt for dig som mor:o)
Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej, rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske