Svar: Mor på arbejde

3. marts 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev:o)

Jeg kan godt forstå du synes det er svært at skulle starte arbejde og du vil naturligvis komme til at savne din lille dreng rigtig meget og det bliver naturligvis lidt hårdt - det bliver dog nok værre for dig end for ham... hvis det er nogen trøst?

Der er ingen tvivl om at du og din dreng er tæt forbundet, fordi det er dig der har båret ham i graviditeten og været mest sammen med ham de første måneder af hans liv. Men børn har også en stor og tæt tilknytning til deres far - især når far er så meget på banen, som han har været hos jer, og derfor er der intet i vejen for at det nu er far, der tager over.

Fædre er ligeså gode omsorgspersoner som mødre. Det gør det ofte rigtig godt og det eneste de ikke kan er jo at amme. Alt andet, - tryghed, nærhed, omsorg, kærlighed, kontakt osv. kan fædre give ligeså godt som mødre.

Det er rigtig godt at du har suppleret din amning med flaske, for det betyder at din dreng er vant til at få flaske og det gør det jo meget lettere for far at tage over. Havde du ikke gjort dette, så kunne det faktisk godt have givet problemer, at din barsel stoppede nu. Jeres drengs mælkebehov er meget stort stadigvæk og selvom han begynder med skemad, så skal han fortsat have rigtig meget mælk - man skal have mellem 800-1000ml mælk dagligt (amning og/eller flaske).

Da du starter på arbejde vil det derfor være helt naturligt at flaskerne med modermælkserstatning kommer til at fylde mere - han har brug for at få de flasker imens far passer ham om dagen. Men det betyder ikke at din amning skal stoppe helt, - du kan jo stadig amme ham, når du kommer hjem fra arbejde, om aftenen og tidlig morgen inden du skal af sted.

Det er rigtig dejligt at I har en uges ferie sammen, hvor I kan gøre overgangen blid og god. Her tænker jeg på at I stille og roligt må udskifte amningerne om dagen med flaske, ...

Annonce

... erstatte en amning med en flaske - en af gangen, så du rent mælkemæssigt kan følge med. Hvis du oplever dig meget brystspændt, må du evt. malke ud og så kan din mælk jo gives på flaske. Det vil være hensigtsmæssigt at du trapper stille og roligt ned i amning, så du ikke risikerer at få en brystbetændelse.

Det vil hjælpe jer at have en nogenlunde fast plan for dagen, som I følger i den pågældende uge og som far så overtager, som er den plan der gælder, når du begynder arbejde.

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Amning og sover lidt videre

Formiddag 9-9.30: Ammes - denne bliver stille og roligt erstattet af en flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes - igen bliver denne amning erstattet af en flaske og puttes til middagslur ca kl. 13

Eftermiddag 15.30-16: Ammes, hvis du er hjemme fra arbejde her, ellers må der her gives flaske

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Powernapper evt.

Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop

Ammes og suppleres evt. med flaske og puttes til natten mellem 19-20

Sen aften 23-24: Ammes (eller flaske)

Nat 24-06: Kan evt begynde at undvære mælk i dette tidsrum.

Når jeres dreng bliver 6 måneder sker der naturligvis nogle ændringer i tilbuddet af grød og mos, han kan få grovere grødtyper, kogt kød og fisk i mosen osv. men ovenstående plan kan I nogenlunde følge.

Som sagt vil det være rigtig godt at udskifte en amning af gangen med flaske og jeg håber at ovenstående plan giver jer en idé om hvordan det lader sig gøre. Da jeres dreng er vant til at få flaske og da far og søn har det godt sammen og far har været en stor del af de første måneder af hans liv, så ser jeg ingen problemer i at det er far, som nu tager over. Det bliver rigtig godt for de to, men naturligvis hårdt for dig som mor:o)

Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej, rigtig meget held og lykke med det hele:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte