Svar: Ulykkeligt ammestop

2. juni 2003

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Louise

Det er normalt, at din datter reagerer på institutionen nu, - det er normalt i forhold til hendes alder. Også børn der er begyndt i pasningsordning lang tidligere kan pludselig reagere omkring et års alderen og blive ulykkelige over at blive afleveret. I et års alderen er barnet meget bundet til mennesker, det kender og holder af, og typisk er det moderen der ikke kan være ude af syne, uden barnet bliver ulykkeligt.

Jeg vil foreslå, at I taler med vuggestuen om hvorvidt det er muligt at jeres datter får en kontaktperson i en periode. Sådan at hun bliver afleveret i favnen på den samme person hver morgen og der kysses farvel, vinkes i vinduet eller hvad ritualet nu kan være sammen med en fast person. Jeg synes det er et fint tidsrum, jeres datter er i institution på - hun hører til de mere privilegerede!

Til lykke med graviditeten. Man kan godt amme imens man er gravid, men jeg kan godt forstå at du har brug for en periode uden amning inden det næste barn kommer, og jeg synes også det er fint at stoppe nu.

Måske har det været for stor en omvæltning for jeres datter både at skulle begynde i institution og holde op med at amme. Netop at skulle forholde sig til en ny dagligdag og ...

Annonce

... nye mennesker kan gøre, at det vante og trygge skal være i stand hjemme, også i højere grad end før. Det kan være årsagen til at hun slet ikke virker parat til at stoppe amning lige nu.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Når dette er sagt, så er det også nødvendigt at I, når beslutningen om ammestop er taget, så er konsekvente. Når jeg læser dit brev får jeg indtryk af, at du egentlig var stoppet med amning om natten og far gav vand i stedet for, men da jeres datter så blev syg, var det nærliggende at lægge hende til brystet igen, netop fordi det giver hende tryghed og dermed får I alle ro - har jeg ret?

Du kan ikke forvente at hun selv siger fra - det er dig der må gøre det og det er svært, for hendes gråd går helt ind i hjertet, men når først amningen er slut, så vil du blive overrasket over hvor hurtigt hun glemmer, at hun kunne die hos dig. Du må sammen med din mand tage en beslutning om, hvad der er bedst for jer alle tre lige nu. I skal alle, både mor, far og datter have overskud. Der findes nok ikke en blid måde at vænne hende fra, men måske kan det hjælpe at få hende kørt godt ind i vuggestuen igen. Det tager måske 3-4 uger og så når det går godt der, så stoppe amningen. Det fornemmer jeg kunne være en mulig løsning for jer.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor