Svar: Ulykkeligt ammestop
2. juni 2003
Alder:
11 mdr.
Kære Louise
Det er normalt, at din datter reagerer på institutionen nu, - det er normalt i forhold til hendes alder. Også børn der er begyndt i pasningsordning lang tidligere kan pludselig reagere omkring et års alderen og blive ulykkelige over at blive afleveret. I et års alderen er barnet meget bundet til mennesker, det kender og holder af, og typisk er det moderen der ikke kan være ude af syne, uden barnet bliver ulykkeligt.
Jeg vil foreslå, at I taler med vuggestuen om hvorvidt det er muligt at jeres datter får en kontaktperson i en periode. Sådan at hun bliver afleveret i favnen på den samme person hver morgen og der kysses farvel, vinkes i vinduet eller hvad ritualet nu kan være sammen med en fast person. Jeg synes det er et fint tidsrum, jeres datter er i institution på - hun hører til de mere privilegerede!
Til lykke med graviditeten. Man kan godt amme imens man er gravid, men jeg kan godt forstå at du har brug for en periode uden amning inden det næste barn kommer, og jeg synes også det er fint at stoppe nu.
Måske har det været for stor en omvæltning for jeres datter både at skulle begynde i institution og holde op med at amme. Netop at skulle forholde sig til en ny dagligdag og nye mennesker kan gøre, at det vante og trygge skal være i stand hjemme, også i højere grad end før. Det kan være årsagen til at hun slet ikke virker parat til at stoppe amning lige nu.
Når dette er sagt, så er det også nødvendigt at I, når beslutningen om ammestop er taget, så er konsekvente. Når jeg læser dit brev får jeg indtryk af, at du egentlig var stoppet med amning om natten og far gav vand i stedet for, men da jeres datter så blev syg, var det nærliggende at lægge hende til brystet igen, netop fordi det giver hende tryghed og dermed får I alle ro - har jeg ret?
Du kan ikke forvente at hun selv siger fra - det er dig der må gøre det og det er svært, for hendes gråd går helt ind i hjertet, men når først amningen er slut, så vil du blive overrasket over hvor hurtigt hun glemmer, at hun kunne die hos dig. Du må sammen med din mand tage en beslutning om, hvad der er bedst for jer alle tre lige nu. I skal alle, både mor, far og datter have overskud. Der findes nok ikke en blid måde at vænne hende fra, men måske kan det hjælpe at få hende kørt godt ind i vuggestuen igen. Det tager måske 3-4 uger og så når det går godt der, så stoppe amningen. Det fornemmer jeg kunne være en mulig løsning for jer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske