Svar: Amning..hvor tit?
19. februar 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Herdis
Når din datter kan sove 7-10 timer om natten uden at få bryst, så er hun nødt til at spise hyppigt om dagen. Det er på den måde at hun sikrer sig sit døgnbehov dækket. Alternativet til længere mellem amninger om dagen er derfor at du ammer hende om natten...
Når det er sagt, så er der dog noget fornuftigt i det du selv foreslår, at du en gang imellem skal forsøge at få hende til at spise fra begge sider. Start med at tilbyde hende fra det ene bryst, så du er sikker på at hun har spist, hvad hun egentlig har behov for der, skift hendes ble, så hun vågner lidt op til dåd igen og tilbyd hende så modsatte bryst. Hvis hun kan spise mere, så tager hun fra og hvis hun ikke vil, så siger hun også fra.
På den måde kan du sikre dig at hun bliver fyldt lidt ekstra op og så måske kan sove en lille smule længere. Samtidig vil du stimulere begge sider, hvilket er godt for din mælkeproduktion. Næste gang du lægger til, så starter du der, hvor hun kun har taget toppen, lader hende spise i bund der, skifter hende og tilbyder hende så modsatte side.
Efterfølgende vil det være fint at du forsøger om hun vil have en sut. Her er du jo sikker på at hun er mæt og har fået hvad hun har behov for, har hun så et øget suttebehov, så kan det stilles på sutten.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske