Svar: Amning - 7 mdr.

18. februar 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Nu hvor din datter er 7 måneder gammel, så lyder 4 amninger dagligt rigtig fint i forhold til at sikre hendes mælkebehov. Når hun er 8-9 måneder gammel, så vil det være fint med 3 amninger dagligt og i 10-12 måneders alderen plejer 2 amninger at være passende og her kan hun også få mere komælk i løbet af dagen, via maden osv. og vil således være dækket fint ind.

Hvorvidt du skal stoppe amning afhænger således helt af, hvad du og din datter har lyst til. Det er faktisk sådan at p-piller nedsætter mælkemængden og det kan faktisk gøre at din datter måske ikke finder brystet helt så interessant og derfor begynder at sige mere fra, så amningen af den grund stopper helt. Det kan dog også være at du vil kunne amme hende de 3 gange dagligt, når du begynder arbejde og at det vil fungere fint for jer.

Da hun er 7 måneder gammel, så vil alternativet til amning være flaske med mme. Hvis du sikrer dig at hun får mindst 400ml mme dagligt, så vil hun være dækket ind med jern og behøver ikke ekstra jerntilskud ved siden af. Du skal således gøre op med dig selv, hvordan du oplever din datters lyst til brystet kontra flaske, hvorvidt du vil bibeholde amningen 3 gange dagligt selvom du starter arbejde eller om du synes du vil gøre en ekstra indsats for at lære hende at tage flasken.

En plan for dagen, der kan ...

Annonce

... fungere med både amning og flaske, når hun skal passes ude, kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Amning eller flaske

Morgen 08: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9.30: ½ banan, eller anden frugtmos eller frisk frugt i stykker, brødskorper eller lignende at sidde med i hånden. Vand af kop.

Formiddagslur kl. ca 10, sover en times tid

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød/fisk og også små brødhapsere med smørbart pålæg, rester fra aftensmaden, f.eks. lidt godt kogte pastaskruer og lignende, vand af kop

Puttes til middagslur ca kl. 13, sover et par timer

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Eftermiddag 15.30-16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop

Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager - skal have både mos og mad som er i stykker. Vand af kop.

Ammes eller får en flaske kl. 19-20 og puttes til natten

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske

Nat 24-06: Sover uden mælk.

Det er næsten kun fantasien som sætter grænser for hvad du må tilbyde hende at spise. Hun må som udgangspunkt få det samme som jer. Gode idéer til smørbart pålæg er: leverpostej, sildepostej, makrel, rogn og lignende. Det kan også være smøreost eller du kan lave grøntsagsmos og komme på.

Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder