Svar: Amning - 7 mdr.
18. februar 2008
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Nu hvor din datter er 7 måneder gammel, så lyder 4 amninger dagligt rigtig fint i forhold til at sikre hendes mælkebehov. Når hun er 8-9 måneder gammel, så vil det være fint med 3 amninger dagligt og i 10-12 måneders alderen plejer 2 amninger at være passende og her kan hun også få mere komælk i løbet af dagen, via maden osv. og vil således være dækket fint ind.
Hvorvidt du skal stoppe amning afhænger således helt af, hvad du og din datter har lyst til. Det er faktisk sådan at p-piller nedsætter mælkemængden og det kan faktisk gøre at din datter måske ikke finder brystet helt så interessant og derfor begynder at sige mere fra, så amningen af den grund stopper helt. Det kan dog også være at du vil kunne amme hende de 3 gange dagligt, når du begynder arbejde og at det vil fungere fint for jer.
Da hun er 7 måneder gammel, så vil alternativet til amning være flaske med mme. Hvis du sikrer dig at hun får mindst 400ml mme dagligt, så vil hun være dækket ind med jern og behøver ikke ekstra jerntilskud ved siden af. Du skal således gøre op med dig selv, hvordan du oplever din datters lyst til brystet kontra flaske, hvorvidt du vil bibeholde amningen 3 gange dagligt selvom du starter arbejde eller om du synes du vil gøre en ekstra indsats for at lære hende at tage flasken.
En plan for dagen, der kan fungere med både amning og flaske, når hun skal passes ude, kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning eller flaske
Morgen 08: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ banan, eller anden frugtmos eller frisk frugt i stykker, brødskorper eller lignende at sidde med i hånden. Vand af kop.
Formiddagslur kl. ca 10, sover en times tid
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød/fisk og også små brødhapsere med smørbart pålæg, rester fra aftensmaden, f.eks. lidt godt kogte pastaskruer og lignende, vand af kop
Puttes til middagslur ca kl. 13, sover et par timer
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager - skal have både mos og mad som er i stykker. Vand af kop.
Ammes eller får en flaske kl. 19-20 og puttes til natten
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Nat 24-06: Sover uden mælk.
Det er næsten kun fantasien som sætter grænser for hvad du må tilbyde hende at spise. Hun må som udgangspunkt få det samme som jer. Gode idéer til smørbart pålæg er: leverpostej, sildepostej, makrel, rogn og lignende. Det kan også være smøreost eller du kan lave grøntsagsmos og komme på.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske