Svar: Ammestop - reaktion fra vores søn
4. februar 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Gitte
Det lyder som om at du har fundet en fin måde at stoppe amning på og som om din dreng også accepterer dette uden store problemer. Det er rigtig dejligt:o)
Du skal være opmærksom på at han indtil han er 12 måneder gammel skal have mindst 400ml mme dagligt, får han ikke det er det vigtigt at du giver ham jerntilskud ved siden af.
Du har fuldstændig ret i at fysisk kontakt er vigtigt både for dig og for ham. Han vil naturligt have en anden form for kontakt med dig nu, hvor han begynder at bevæge sig mere rundt motorisk, han er ikke så afhængig af at du bærer ham rundt og derfor vil der naturligt ikke være samme fysiske kontakt og nærhed som tidligere - slet ikke når du ikke ammer.
Han vil dog stadig have glæde af og behov for at sidde på skødet, det vil være rigtig godt at du stadig putter med ham, sidder og vugger ham, leger ride-ranke-lege på skødet osv. Du skal også danse med ham, være tæt sammen med ham imens I bevæger jer til musik, du skal tumle med ham, give ham kilde ture, ligge dig på jeres seng og trille omkring med ham, lade ham kravle hen over dig, møve rundt på dig.
Babysvømning eller det at gå i bad sammen - især badekar hvis I har det er også en rigtig god måde at have hudkontakt med sit barn på. Derudover vil det også være fint at give ham lidt massage en gang imellem. Det vil også hjælpe ham til at få lidt ro i sin lille krop, netop fordi han jo motorisk bruger sig selv så meget.
Med hensyn til at glemme amning, så er det mit indtryk af de fleste kvinder er overraskede over hvor hurtigt barnet egentlig glemmer brystet. Det som virkede så vigtigt og betydningsfuldt virker meget hurtigt glemt. Jeg tænker derfor at din dreng inden for en lille uge, ikke vil vise interesse for brystet mere...
Når det er sagt, så har jeg dog også oplevet børn som i årevis sidder med en hånd under mors bluse. Ikke fordi de sutter eller søger, men fordi det at have hånden ved mors bryst er tryghedsgivende for dem og vel et eller andet sted, minder dem om noget...:o)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske