Svar: Bruger mor som sut - 6 mdr.
2. februar 2008
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Jeg tror der er ligeså mange meninger om dit spørgsmål, som der er mødre. Nogle vil mene at barnet skal have lov til at die ved brystet lige så tit det vil og hvis det kun er når barnet skal sove, så er det naturligt og hun vil selv sige fra en dag. Andre mener at det er vigtigt at lære barnet at sove uden brystet i munden, barnet kan godt få tryghed på anden vis. Og nu spørger du så mig og hvad tænker jeg så?
Jo jeg tænker for det første at du skriver, at du ammer 2-3 gange dagligt. Det synes jeg ikke lyder af særlig meget og for at din datter kan lære at sove uden brystet, så er det således vigtigt at hun har fået den mælk hun har behov for.
Derudover tænker jeg, at det vil være rigtig fint at du ammer hende inden sengetid om aftenen, men at du derefter så skal lægge hende i hendes egen seng. Du skriver at du efterhånden gerne vil have dine bryster for dig selv og derudover så tænker jeg at man som forældre, som par, også når til et tidspunkt, hvor det er dejligt at have dobbeltsengen for sig selv...
Jeres datter har en fin alder at lære at sove i sin egen seng på og samtidig så tænker jeg også at det må være frygteligt frustrerende for hende at ligge ved siden af dig hele natten, med brysterne let tilgængelige.. så er det klart at hun vælger at bruge dig som sut. for at få hende væk fra amning, så kræver det altså at du ammer mere hyppigt om dagen (for så behøver hun ikke søge det så meget om natten) og at du lærer hende at sove i sin egen seng, så hun netop ikke fristes om natten.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning og sover videre
Formiddag 9.30: Grød, evt med frugtmos, vand af kop, sidde med lidt brødskorper og lignende i hånden
Ammes evt. og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen, agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden. Vand af kop
Ammes evt. og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: Ammes
Sen eftermiddag begynder at kunne spring powernap over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i jeres mad, brødskorper og lignende i hånden at sidde med selv. Vand af kop. Evt. lidt frugtmos til dessert.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Sover uden at få mælk
Som du kan se er der fortsat plads til 6 amninger her. Det kan godt være at jeres datter spiser så store portioner skemad, at hun afviser brystet inden sine lure om dagen, men tilbuddet bør være der, netop for at undgå at hun søger brystet om natten. Og hun skal have minimum 4 amninger dagligt, med den alder hun har...
Det er rigtig godt at du kører med hende om dagen inden hun skal sove og der lader hende sidde op, så hun lærer at sove uden brystet om dagen. Først når hun har lært det der, kan du begynde at overføre samme ritual om aftenen. Her kan hun naturligvis ikke sidde op, men du kan putte hende på samme måde, med samme sang, samme sutteklud, sovebamse eller hvad det nu er.
Det er helt normalt for hendes alder at hun tumler rundt og har svært ved at finde fysisk ro. Her vil det være godt, hvis I lader hende tumle lidt, hun må gerne trille om på siden eller maven, når hun skal sove. Hun skal selvfølgelig ikke slå sit hoved, men så må I sætte en sengerand op, så hun ikke slår sig. Men hun må gerne bevæge sig og må gerne selv forsøge at finde en stilling hvor hun kan finde ro.
Hvis det så ikke lykkes for hende at finde roen, så må I være der, hjælpe hende med at holde en hånd på hendes lille krop, trøste og berolige, bruge den samme sang om om dagen. Nogle gange skal hun måske lidt op og have en trøstetår ved brystet og det er helt okay, så bagefter lægger I hende ned igen.
Jeg tænker at det er vigtigt at hun får lov til at falde i søvn der hvor I ønsker at hun skal sove. Det er også vigtigt at I giver hende muligheden, for som I skriver, så giver det jo netop ikke større ro, at I ligger sammen med hende, snarere tværtimod. Derfor vil det være rigtig fint at arbejde på at få hende tryg nok til at sove i sin egen seng.
Du spørger om du gør det hele værre ved at nægte hende brystet og mit svar til det er ja, det gør du, hvis hun har behov for mælken. Derfor skal du naturligvis sikre dig at hun får den mængde bryst hun har behov for om dagen og om aftenen. Men midt nat behøver hun ikke brystet og det skader hende ikke at lære at sove i sin egen seng.
Jeg håber at ovenstående plan for dagen og mine tanker hjælper jer videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske