Svar: Ammestop - 8 mdr.

24. januar 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Janni

Tillykke med at du har fået tilbudt dit drømmejob, det er dejligt for jer alle og hvor er det godt, at far har mulighed for og har prioriteret at gå hjemme hos Clare de næste måneder. Det er en tid, som vil være guld værd for de to, ingen tvivl om det, og selvom det er hårdt for dig, at skulle starte og skulle undvære Clara og tiden hjemme, så er det jo rart for dig at vide, at hun er sammen med far:o)

Det er rigtigt at der er utroligt mange følelser involveret i et ammestop, det er det oftest og det er uanset om barnet er ganske lille eller om barnet er flere måneder eller måske flere år. Det er jo en meget nær og tæt kontakt man har med sit barn når man ammer og det er for mange rigtig svært at forholde sig til at barnet nu er så gammelt at denne afhængighed er slut... det er faktisk også ofte rigtigt frustrerende at opleve hvor hurtigt barnet glemmer det, - det som betød så meget virker pludselig fuldstændig uinteressant...

Du kan rent teoretisk sagtens bibeholde amning en gang dagligt, og mange kvinder kan gøre dette i månedsvis, men nogle gange lykkes det ikke og det af den simple grund, at når mælkemængden nedsættes, så begynder barnet måske selv at fravælge brystet... hvordan det vil gå for dig og Clara tør jeg derfor ikke sige, men du skal naturligvis bibeholde den ene amning så længe I begge har lyst til det.

Clara tager ikke skade af, at du trapper amningen voldsomt ned, hun har en far som elsker hende over alt på jorden og mælkebehovet kan ...

Annonce

... stilles på alle mulige andre måder. Far er primær omsorgsperson på samme måde som du er, han kan alt andet end at amme og det er helt okay.

Så vidt jeg kan regne ud, så må Clare være omkring 9 måneder, når du begynder at arbejde og fra 9 måneders alderen kan komælk begynde at udgøre en større del af hendes indtag. Hun kan således få f.eks. en portion tykmælk med lidt frugtmos, hun kan få lidt sødmælk af en kop, lidt ost osv. Hun bør fortsat også få endten modermælk eller modermælkserstatning og en enkelt amning vil nok ikke give hende helt nok. Hvis hun aldrig har fået flaske, så er det nok tvivlsomt at hun vil tage en nu og man kan også diskutere om den er relevant at introducere med den alder hun har, men så kan hun få lidt modermælkserstatning i grød og mos, så hun på den måde får lidt ekstra. I skal sørge for at hun også får sit jernbehov dækket.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Normalt vil 3 amninger/flasker i 8-9 måneder alderen dækket mælkebehovet og mellem 10-12 måneder vil 2 amninger/flasker være nok - dette svarer til ca 400ml, Clara vil således ligge lige på grænsen til at kunne undvære modermælken og derfor må I forsøge at sikre hendes mælkebehov på anden vis. Altså via kosten, via mælk af kop, en portion tykmælk osv.

Det kan dog godt lade sig gøre og som sagt synes jeg at du skal forsøge at bibeholde den ene amning dagligt, det vil også være en rar stund for jer begge, nu når du begynder at være mere væk... :o)

Rigtig meget held og lykke med det hele, jobstart, ammenedtrapning, fars orlov osv.:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika