Svar: Får hun mad nok

7. januar 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Heidi

Tillykke med den lille pige, hvor er det dejligt at høre at du nu har født:o)

Det lyder som om at I har haft et lidt hårdt forløb og det er kun helt naturligt at det har taget lidt ekstra tid for dig at danne mælk. Det lyder dog som om at I er rigtig godt på vej begge to og det lyder bestemt også som om at du sagtens kan få amningen til at fungere rigtig godt. Din pige er stadig kun få dage gammel og man siger normalt, at hvis alt forløber planmæssigt, barnet bliver lagt til brystet lige efter fødslen og både mor og barn har det godt, så tager det stadig væk næsten 3 uger at etablere en amning:o)

Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvorvidt din datter spiser fra begge bryster eller kun fra det ene når du ammer. Jeg vil umiddelbart nemlig foreslå dig at du tilbyder hende mælk fra begge sider, så du for det første er sikker på at hun er fyldt godt op og for det andet får stimuleret begge bryster ved hver amning.

Det vil sige at det vil være en rigtig god idé, hvis du starter med at lægge hende til det ene bryst, lader hende spise godt og effektivt der - sørger for at hun ikke falder for meget i søvn osv. og når hun virker færdig på den side, så skifter du hende, så hun atter vågner lidt op til dåd og tilbyder hende så modsatte side. Næste gang du ammer, så vil det være rigtig godt, at du så starter der hvor du sluttede sidst, lader hende spise i bund der, skifter hende og tilbyder modsatte bryst.

Derudover så er det ...

Annonce

... vigtigt for dig at vide, at det er hyppigheden af amninger der øger din mælkemængde og at det således giver mere mælk af amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Jeg synes derfor ikke at din datter skal sove mere end 4 timer af gangen, så er det en god idé at vække hende, så hun får mælk fra dig og får dig stimuleret.

En rytme, hvor hun selv regulerer sig og spiser hver 3-4 time er dog normalt rigtig fin og for at bibeholde dette og så samtidig øge din mælkemængde så tænker jeg at du skal forsøge at malke lidt ud undervejs. Altså at du f.eks. forsøger at malke lidt ud 1-1½ time efter du har ammet.

På den måde vil du vise din krop at den skal producerer lidt mere mælk og samtidig vil din datter jo så også kunne få den udmalkede mælk på flaske indtil din mælkemængde har øget sig og hun kna nøjes med den mængde dit bryst producerer:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Man siger normalt at du efter ca en time, vil have dannet ca 45 % mælk igen, efter 2 timer mere end 70 %. Der vil således fortsat være mælk at komme efter selvom du malker ud. Samtidig er det jo et spørgsmål om at gøre det måske 1½ døgn eller 2, så vil du kunne fornemme en forskel:o)

Ellers er det hendes vægtøgning og hendes udskillelser du skal gå ud fra når du vurderer om hun får mad nok. Hvis hun tager fint på, tisser som hun skal og har godt gang i maven, fin gul afføring osv. så er alt som det skal være:o)

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder