Svar: Får hun mad nok
7. januar 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Heidi
Tillykke med den lille pige, hvor er det dejligt at høre at du nu har født:o)
Det lyder som om at I har haft et lidt hårdt forløb og det er kun helt naturligt at det har taget lidt ekstra tid for dig at danne mælk. Det lyder dog som om at I er rigtig godt på vej begge to og det lyder bestemt også som om at du sagtens kan få amningen til at fungere rigtig godt. Din pige er stadig kun få dage gammel og man siger normalt, at hvis alt forløber planmæssigt, barnet bliver lagt til brystet lige efter fødslen og både mor og barn har det godt, så tager det stadig væk næsten 3 uger at etablere en amning:o)
Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvorvidt din datter spiser fra begge bryster eller kun fra det ene når du ammer. Jeg vil umiddelbart nemlig foreslå dig at du tilbyder hende mælk fra begge sider, så du for det første er sikker på at hun er fyldt godt op og for det andet får stimuleret begge bryster ved hver amning.
Det vil sige at det vil være en rigtig god idé, hvis du starter med at lægge hende til det ene bryst, lader hende spise godt og effektivt der - sørger for at hun ikke falder for meget i søvn osv. og når hun virker færdig på den side, så skifter du hende, så hun atter vågner lidt op til dåd og tilbyder hende så modsatte side. Næste gang du ammer, så vil det være rigtig godt, at du så starter der hvor du sluttede sidst, lader hende spise i bund der, skifter hende og tilbyder modsatte bryst.
Derudover så er det vigtigt for dig at vide, at det er hyppigheden af amninger der øger din mælkemængde og at det således giver mere mælk af amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Jeg synes derfor ikke at din datter skal sove mere end 4 timer af gangen, så er det en god idé at vække hende, så hun får mælk fra dig og får dig stimuleret.
En rytme, hvor hun selv regulerer sig og spiser hver 3-4 time er dog normalt rigtig fin og for at bibeholde dette og så samtidig øge din mælkemængde så tænker jeg at du skal forsøge at malke lidt ud undervejs. Altså at du f.eks. forsøger at malke lidt ud 1-1½ time efter du har ammet.
På den måde vil du vise din krop at den skal producerer lidt mere mælk og samtidig vil din datter jo så også kunne få den udmalkede mælk på flaske indtil din mælkemængde har øget sig og hun kna nøjes med den mængde dit bryst producerer:o)
Man siger normalt at du efter ca en time, vil have dannet ca 45 % mælk igen, efter 2 timer mere end 70 %. Der vil således fortsat være mælk at komme efter selvom du malker ud. Samtidig er det jo et spørgsmål om at gøre det måske 1½ døgn eller 2, så vil du kunne fornemme en forskel:o)
Ellers er det hendes vægtøgning og hendes udskillelser du skal gå ud fra når du vurderer om hun får mad nok. Hvis hun tager fint på, tisser som hun skal og har godt gang i maven, fin gul afføring osv. så er alt som det skal være:o)
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske