Svar: Antal amninger pr. døgn
7. januar 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Bonnie
Du har fuldstændig ret i at din lille dreng har en naturlig evne til at regulere sit behov for mælk og når du tilbyder og han afviser storsmilende, så er det fordi han ikke har behov der, men i øvrigt er fint dækket ind.
Jo mere du giver ham af andet - modermælk, skemad osv. og jo mindre han kommer til brystet, jo mindre mælk vil du producere. Din mælkemængde hænger meget sammen med hvor meget han dier hos dig - ikke hvor længe af gangen, men hvor hyppigt. Det vil sige at hvis du lige nu tilbyder ham brystet og han så dier kortvarigt, så vil det altså godt kunne få betydning for din mælkeproduktion, hvis du slet ikke tilbyder ham brystet.
Om det vil have meget at sige på sigt er desværre ikke til at sige. Hos nogle kvinder betyder det rigtig meget og mælkeproduktionen daler kraftigt, når barnet ikke bliver lagt særlig meget til. Dette kan betyde at nogle børn tilsidst siger fra, fordi der simpelthen ikke er nok at komme efter. Hos andre kvinder er det af mindre betydning og de producerer fint og masser af mælk, selvom barnet dier med lange tidsintervaller.
Generelt vil jeg sige at 5-6 amninger normalt vil være rigtig fint i 6 måneders alderen. Der er dog også børn som ved siden af deres skemad fint kan klare sig med 4 amninger i døgnet, mindre synes jeg dog heller ikke man skal amme. Der er trods alt også et mælkebehov som skal dækkes og så længe din dreng ikke er ældre, så er mælken fortsat hans hovedindtag og han skal have mere mælk end skemad.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske