Svar: Antal amninger pr. døgn

7. januar 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Bonnie

Du har fuldstændig ret i at din lille dreng har en naturlig evne til at regulere sit behov for mælk og når du tilbyder og han afviser storsmilende, så er det fordi han ikke har behov der, men i øvrigt er fint dækket ind.

Jo mere du giver ham af andet - modermælk, skemad osv. og jo mindre han kommer til brystet, jo mindre mælk vil du producere. Din mælkemængde hænger meget sammen med hvor meget han dier hos dig - ikke hvor længe af gangen, men hvor hyppigt. Det vil sige at hvis du lige nu tilbyder ham brystet og han så dier kortvarigt, så vil det altså godt kunne få betydning for din mælkeproduktion, hvis du slet ikke tilbyder ham brystet.

Om det vil have meget at sige på sigt er desværre ikke til at sige. Hos nogle kvinder betyder det rigtig meget og ...

Annonce

... mælkeproduktionen daler kraftigt, når barnet ikke bliver lagt særlig meget til. Dette kan betyde at nogle børn tilsidst siger fra, fordi der simpelthen ikke er nok at komme efter. Hos andre kvinder er det af mindre betydning og de producerer fint og masser af mælk, selvom barnet dier med lange tidsintervaller.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Generelt vil jeg sige at 5-6 amninger normalt vil være rigtig fint i 6 måneders alderen. Der er dog også børn som ved siden af deres skemad fint kan klare sig med 4 amninger i døgnet, mindre synes jeg dog heller ikke man skal amme. Der er trods alt også et mælkebehov som skal dækkes og så længe din dreng ikke er ældre, så er mælken fortsat hans hovedindtag og han skal have mere mælk end skemad.

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.