Svar: Amning og aftenvagt

20. december 2007

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Jette

Det er rigtig dejligt at I begge er så glade for amningen og min umiddelbare tanke er, at det skal I nok finde ud af. Du vil stadigvæk kunne amme din datter om aftenen, de fleste dage og de dage, hvor du ikke er hjemme, ja der vil hele set-uppet jo være anderledes. Du vil ikke være hjemme til spisning, skiftning osv. og derfor vil far naturligt være den der er på banen. Det kan derfor godt være at jeres datter vil acceptere at blive puttet uden amning, netop fordi det jo er udelukket.

Hun vil naturligvis kunne savne dig og hun vil også kunne klynke lidt, fordi hun har en erindring om at hun plejer at blive ammet og derfor savner det lidt. Men det er ikke ensbetydende med at hun ikke kan finde ud af det andet og vil acceptere det. En stor del af det at blive ammet, handler jo også om tryghed og nærhed, om at ligge tæt og det kan far jo sagtens gøre.

Samtidig har de to også mulighed for at skabe nogle helt nye rutiner, indføre en godnathistorie sammen med lidt mælk og måske en banan og på den måde vil jeres lille pige så lærer at falde i søvn på en anden måde og det vil jo også være dejligt. Måske skal I derfor udnytte netop disse dage, hvor du har ...

Annonce

... aftenvagt, til på sigt at komme væk fra amningen inden hun skal sove:o)

I stedet kan du jo så bibeholde amningen om morgenen, hvis den er god for jer begge og du oplever at hun nyder det ligeså meget som dig. Det kan jo være en dejlig måde at sige godmorgen på, en dejlig måde at kunne sove lidt videre på, hvis hun vågner tidligt. Så hos jer er det måske netop morgenamningen du skal beholde?

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I første omgang, skal du naturligvis bibeholde amningerne om aftenen og så må du prøve at se hvordan det går. Vi mødre er rigtigt gode til at få knuder i maven ved tanken om hvordan det hele skal spænde af, men ofte så går det faktisk rigtig fint og jeg er helt sikker på at både far og datter nok skal finde ud af det:o)

Prøv at se på det gode, som kan komme ud af det. Det er ikke så tosset med aftenvagter og det er guld værd for far og datter at få disse aftener sammen. Tro mig, jeg taler af erfaring - jeg havde fast aftenvagt da min den ældste var lille. Det giver nogle udfordringer, men det giver altså også noget rigtig godt og far og datter bliver knyttet sammen på en helt anden måde, når de har aftenerne sammen:o)

Det skal nok gå:o) Rigtig god jul og rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder