Gråd ved putning - 8 mdr.

20. december 2007

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Gråd ved putning - 8 mdr.

Kære Helen

Så har vi lige et par spørgsmål igen. Vores datter er snart 9 måneder og kan alle mulige ting og sager. Hun er en stor på - 9,5 kg for to uger siden - hun har kravlet snart to måneder, rejser sig ved alt og har god styr på at sætte sig igen.

For ti dage siden stoppede jeg med at amme hende om natten. Vi har fulgt den metode, der åbenbart hedder "op/ned", og har læst med på sovecoach.dk. Og det har virket. Jeg var rigtig parat, og det var vores datter også. Nu bliver hun ammet, før hun bliver lagt ved 19-20-tiden og igen kl 23, hvor hun sover. Næste gang er ved 5-6-tiden og så en enkelt gang om eftermiddagen før den sene lur. Som sagt er det gået rimelig nemt og uden de helt store tudeture heldigvis. De sidste par nætter har hun sovet helt til sin tidlige ammetår, uden at vi har været derinde.

Men... hun er rigtig ked af det, når hun bliver lagt. Hun kommer i bad, bliver ammet, får børstet tænder og puslet færdig af far, der også putter. De slukker lyset og lukker døren og allerede der begynder hun at græde. Far lægger hende, tager hende op, når hun græder og står helt stille, til hun stopper, lægger hende igen osv. Han går først, når hun sover. Det hele tager måske et kvarter; nogle gange mere andre gange mindre. Måske lyder det ikke af så meget, men vi er bare slet ikke vant til, at hun er så ked af det. Og det er ikke rart, at hun bliver ked af det, når hun mærker, hvad der skal ske.

Hvorfor bliver hun mon så ked af det? Resten af natten går det nemt nok og stort set uden gråd. I løbet af dagen er hun glad for mor og mors bukseben, men virker ikke så morpylret, som hun har været tidligere.

Som følge af den ...

Annonce

... manglende natamning er hun begyndt at spise meget mere mad heldigvis. Hun spiser alt, ser det ud til, og vi prøver at variere så meget som muligt. Lige nu bliver hun ammet fire gange i døgnet, hvilket er en voldsom nedtrapning. Men jeg er selvfølgelig klar over, at hun skal længere ned snart. Mine bryster skal bare lige følge med.

Hvilket ammemåltid vil det være naturligt at stoppe med næste gang mon? Måske morgentåren, hvis hun begynder at sove lidt længere? Lige nu sover hun videre efter amningen til omkring kl 7. Hun spiser fint ved alle fire måltider og virker slet ikke træt af brystet. Tror såmænd stadig hun kunne leve af det, hvis hun fik lov:0)

Det sidste jeg har brug for at spørge om er egentlig mere en luftning af bekymring. En lille bekymring. Jeg har selv været for tyk hele mit liv - ikke meget, men for meget - og det vil jeg meget gerne skåne min tøs for; især bekymringerne forbundet dermed. Samtidig skal hun jo have alt det, hun har brug for. Og hun skal bestemt ikke mærke min bekymring - det har jeg lovet mig selv. Hun var stor ved fødslen, 4200 g, og har hele sit lille liv haft store kinder og dejlige, tykke lårbasser.

Er der noget, jeg skal være opmærksom på nu, eller skal jeg vente med bekymringerne? Min sundhedsplejerske har ikke sagt noget - hun følger sin fødselskurve efter at have været lidt højere oppe, da hun var tre-fire måneder. Der er bare så meget snak om for fede babyer. Og igen - jeg vil ikke bruge mange bekymringer på det og det må under ingen omstændigheder være noget mit smukke barn skal mærke.

Jeg håber, du igen kan hjælpe os lidt videre her på falderebet af det nye år!

Glædelig jul...

- Gitte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!